2024-05-15, 21:21
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
MundanityOne kanske kan fylla med sin version. Vad tror du om att springa uppför trappan med en 357 :a hängandes i svångremmen?

Ingen aning men det låter ju som ett ganska högprioriterat MOP-experiment att utföra. Att springa från Sveavägen till DBG med samma sorts hölster och vapen som CA hade. Och se hur bra det sitter kvar och om det kan kännas lockande att bara skippa hölstret efter det.
Citera
2024-05-15, 21:36
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Ingen aning men det låter ju som ett ganska högprioriterat MOP-experiment att utföra. Att springa från Sveavägen till DBG med samma sorts hölster och vapen som CA hade. Och se hur bra det sitter kvar och om det kan kännas lockande att bara skippa hölstret efter det.

När man ändå befinner sig på trappkrönet kan man samtidigt försöka slänga en blick över axeln och se om det går att identifiera en 20-åring på 150 meters avstånd i mörkret, som står ”mot den upplysta väggen till kulturhuset”.
Citera
2024-05-15, 21:40
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Citat:
När man ändå befinner sig på trappkrönet kan man samtidigt försöka slänga en blick över axeln och se om det går att identifiera en 20-åring på 150 meters avstånd i mörkret, som står ”mot den upplysta väggen till kulturhuset”.

…Som genast kastar sig in bakom en container på andra sidan korsningen från kulturhuset. Möjligheterna är oändliga.
Citera
2024-05-16, 09:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Det finns dock ingen vittnesuppgift på att han hade vapnet i handen under själva flykten. Lars Jeppsson fick tidigt den frågan i förhör och han är säker på att han tydligt såg högerhanden och att den var tom.

Nu är det väl inte helt fastslaget att GM var högerhänt men personen som YN såg verkar ju ha varit det.
Nja, Lars J säger inte alls att högerhanden var tom. Vid det första förhöret (telefonförhöret på mordnatten) är det kanske lite otydligt: Där står det "Vad Jeppsson kunde se hade mannen ingenting i händerna". Och det där kan ju tolkas på flera sätt, t.ex. som att Jeppsson säger att mannen var tomhänt, eller som att Jeppsson helt enkelt inte kunde se om mannen hade någonting i händerna. Vid förhöret inne på polisstationen på tisdagen (4/3) är det tydligare: "Jeppsson kan inte uttala sig om mannen hade sitt ytterplagg öppet, ej heller om mannen bar på något".
http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Däremot fanns det ju uppgifter i media redan första dygnet, där man säger om den flyende mördaren att "Han hade inget vapen i händerna". Men den uppgiften byggde tydligen på ett missförstånd.
Senast redigerad av Draifos 2024-05-16 kl. 09:32.
Citera
2024-05-16, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, Lars J säger inte alls att högerhanden var tom. Vid det första förhöret (telefonförhöret på mordnatten) är det kanske lite otydligt: Där står det "Vad Jeppsson kunde se hade mannen ingenting i händerna". Och det där kan ju tolkas på flera sätt, t.ex. som att Jeppsson säger att mannen var tomhänt, eller som att Jeppsson helt enkelt inte kunde se om mannen hade någonting i händerna. Vid förhöret inne på polisstationen på tisdagen (4/3) är det tydligare: "Jeppsson kan inte uttala sig om mannen hade sitt ytterplagg öppet, ej heller om mannen bar på något".
http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Däremot fanns det ju uppgifter i media redan första dygnet, där man säger om den flyende mördaren att "Han hade inget vapen i händerna". Men den uppgiften byggde tydligen på ett missförstånd.

Näe,jag tror att Christer eventuellt hölstrade spädgrisen direkt efter sitt mord på Olof Palme ungefärligen efter de riktlinjer som Omiga har redogjort för.
Citera
2024-05-16, 14:40
Medlem
omigas avatar
Jag hittar inte den här bilden just nu, tänkte om man kan skönja ett hölster i den maskerade original-bilden?
https://wpu.nu/wiki/Christer_Andersson#/media/Fil:Bild_fr%C3%A5n_skytteklubb.jpg
Citera
2024-05-16, 17:13
Medlem
Citat:
MundanityOne kanske kan fylla med sin version. Vad tror du om att springa uppför trappan med en 357 :a hängandes i svångremmen?

Nja, så långt räcker inte mina erfarenheter. Har heller inte provat att hölstra en revolver, eller dra ur hölster för den delen, vilket man borde. Vikten i handen, ljud, rekyl, svårighetsgrad att skjuta prick, mynningsflamma, mängden krutrök, allt detta i skjutbanemiljö är väl vad man fick en upplevelse av, ungefär. Pass säger jag, tillsvidare i alla fall.
Citera
2024-05-16, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du måste beakta hypotesens helhetsbild.

Nå, jag ska definitivt fortsätta att läsa in mig på de senaste rönen om GH, detta eftersom han fortfarande är mest intressant. Ja, givet att det faktiskt rör sig om ensamagerande gärningsman vill säga. Jag håller fortfarande öppet för en konstellation också.

Citat:
I fallet Christer Andersson innebär detta ett Cajsa Warg scenario där Christer haft tillgång endast till sin revolver plus att han endast har tillgång till några överblivna patroner Super X metal piercing.
Varken revolver och särskilt inte ammunitionen stöder annat scenario.

Man tager hvad man hafver är kanske inte att föredra i rättsliga sammanhang, generellt sett. I alla fall inte om man håller sig till vedertagen rättspraxis, dvs oskuldspresumtion. Eftersom det rör sig om en avliden person och hypotetiska resonemang ska man vara lite försiktig med utpekanden, tycker jag nog. En öppen argumentation för och emot, gärna i ungefär lika delar, är väl ok eftersom GH förekommer som misstänkt och hörd i utredningen.

Citat:
Varken revolver och särskilt inte ammunitionen stöder annat scenario.Som mordammunition betraktat är det annars ett osannolikt uselt val.

Om man utgår ifrån att vapentyp och nämnd ammunition är direkt olämpliga för ett mord som detta, vilket jag i allt väsentligt måste hålla med om, så talar det i samtidigt i någon mening emot att dessa faktiskt användes. Får lite Occams razor-feeling här.

Citat:
Du efterfrågar teknisk bevisning plus direkt koppling till mordplatsen vid tidpunkt för mordet. Jag hoppas att du själv inser att inget av detta någonsin kommer att kunna produceras.

För att komma bortom rimligt tvivel, ja, vilket skulle ge förutsättningar för ett utpekande av individ. Är det viktigare att peka ut en person som sannolik statsministermördare, om än enbart på indicier, än att mordet i brist på konkreta bevis förblir ouppklarat? Nej, jag tycker inte det.

Citat:
Detta innebär permanent limbo för din del gällande den absolut viktigaste enskilda frågan i MOP. Vem som var mördaren.

Ja, om man förutsätter en ensamagerande GM så är den frågan central. Om det var fler inblandade så blir varför kanske är en viktigare frågeställning. Givet aktuellt bevisläge och tunga indicier i andra uppslag så håller jag öppet för båda scenarier.

Citat:
Att någon ny teknisk bevisning skall kunna produceras i fallet när sådan permanent helt lyst med sin frånvaro i över 38 år är så extremt osannolikt att det kan lämnas därhän.

Ett rimligt antagande, ja, men helt uteslutet är det väl ändå inte.

Citat:
Behöver du koppla gärningsman till brottsplatsen vid tidpunkt för mordet så hamnar du möjligen hos Stig Engström..och vi vet ju båda vilka oöverstigliga problem detta innebär.

Nej, SE är inte särskilt trolig, håller helt med.

Citat:
Du kommer aldrig att kunna komma vidare i frågan om gärningsmannaskap när du satt upp de krav du gjort.

Måhända inte, nej. So be it i så fall, men om man vill bottna i hypoteser och teorier så är det bästa man kan göra att ifrågasätta och kritisera dem, särskilt de man verkligen tror på, för att kunna styrka eller förkasta dessa.

Citat:
Detta innebär permanent sidlinje för din del. Vill du vara där är det din sak,men det innebär i all praktik att du är fastfryst i tid den 28 Februari 1986 omkring klockan 23.21.00..och vi vet ju att detta inte ger någonting.

Det är en fråga om perspektiv, skulle jag säga.

Citat:
Indicekedjan runt Christer Andersson måste förklaras utifrån perspektiv oskyldig,liksom hypotesen i sin helhet.

Enig.

Citat:
Ingen har tillnärmelsevis lyckats med detta, men du är ju välkommen att försöka du också.

Wish me luck. Nä, skämt åsido så håller jag som redan nämnt fortfarande GH hög(s)t på listan, bland ensamma figurer. Men jag tycker inte att de svaga punkterna kring vapen och ammunition, avseende detta spår, har nagelfarits tillräckligt eftersom det är kritiskt.

Andra saker som på ett övergripande plan alltid känts lite tveksamt med GH som GM är till exempel att;

- Steget att gå från att känga till en bjäbbig jycke och lappa till en slyngel i kollektivtrafiken till att skjuta ihjäl en statsminister på öppen gata är hyggligt långt
- Därefter att skicka iväg en salva mot vederbörandes hustru, känns också otippat
- Om man antar att han är den s.k Grandmannen, där ska ha sett makarna Palme vid bion, känt hatet och vreden bubbla upp vid blotta åsynen, kolla när föreställningen ska sluta, så har man rätt lång tid att på hem- och tillbakaväg coola ned sig, ta en liten funderare på risker och konsekvenser. Var det planerat under en längre tid innan är man mindre benägen att fega ur, tänker jag.
Citera
2024-05-16, 18:59
Medlem
Varför måste hypotesen CA oskyldig kunna förklaras? Det är väl i själva verket precis tvärtom, hans skuld ska bevisas?
Citera
2024-05-16, 18:59
Medlem
Jag håller inte med om att man av outgrundlig anledning skall smussla med identitet på Olof Palmes mördare snart 40 år efter mordet och när materialet ligger som det ligger.

Christer Andersson mördade Olof Palme omkring klockan 23.21.00 den 28 Februari 1986.

Det förefaller mig glasklart.
Citera
2024-05-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag håller inte med om att man av outgrundlig anledning skall smussla med identitet på Olof Palmes mördare snart 40 år efter mordet och när materialet ligger som det ligger.

Christer Andersson mördade Olof Palme omkring klockan 23.21.00 den 28 Februari 1986.

Det förefaller mig glasklart.

Många tycker att det är lika glasklart att CP är mördaren. Så även du en gång i tiden?
Citera
2024-05-16, 22:50
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundanityOne
Andra saker som på ett övergripande plan alltid känts lite tveksamt med GH som GM är till exempel att;

- Steget att gå från att känga till en bjäbbig jycke och lappa till en slyngel i kollektivtrafiken till att skjuta ihjäl en statsminister på öppen gata är hyggligt långt
- Därefter att skicka iväg en salva mot vederbörandes hustru, känns också otippat
- Om man antar att han är den s.k Grandmannen, där ska ha sett makarna Palme vid bion, känt hatet och vreden bubbla upp vid blotta åsynen, kolla när föreställningen ska sluta, så har man rätt lång tid att på hem- och tillbakaväg coola ned sig, ta en liten funderare på risker och konsekvenser. Var det planerat under en längre tid innan är man mindre benägen att fega ur, tänker jag.

-Det kan man hålla med om intuitivt. Gärningsmannaprofilen pratar dock om åtal för just misshandel och olaga hot. Tydligen inte ovanligt att s k kaotiska brottslingar gör ett större attentatet utan att det är en vana. Här får man lita på FBI tänker jag, att är det inte CA så är det sannolikt någon annan som varit åtalad för olaga hot / misshandel.

-Sonny Björk har ju en teori om att GM blev bländad av mynningsflamman och trodde att han sköt mot Olof två gånger. Att han bara ser en rygg, typ. Särskilt då om GM är en stressad amatör.

-FBI menar, som en variant av ditt resonemang där på slutet, att två timmar är ovanligt kort. Den här typen av attentatsmän brukar ladda upp några dagar i förväg eller veckor. Men att GM därför kan antas ha haft mord i sinnet tidigare. Hur många fall av skott i tv-ruta finns i svenska nyhetsmedia / polisrapporter genom tiderna? Det verkar superovanligt och det säger något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in