Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Gällande dina teorier om vapen samt kulor så anser jag att en person som exempelvis Sonny Björk har företräde uppfattningsvis framför sådana amatörer som du eller jag..så jag lämnar därmed dessa spekulationer åt dess öde.
Gällande din avslutande fråga så är det givetvis så att om Magnumrevolvern plockas bort så försvagas hypotes CA en del.
Christers påtagliga och dokumenterade koppling till både vapen som ammunition är utan tvivel en styrka för hypotesen,särskilt som denna koppling synes vara unik i Palmematerialet.
Oavsett detta kvarstår övriga indicier och kringuppgifter runt Christer Andersson.
Detta påvisar också hur gedigen hypotesen är jämfört alla alternativa gärningsmannahypoteser i MOP.
Eller anser du själv att samtliga dessa andra faktorer är utan värde?
Nja, ingen av dessa är på något vis mina teorier och jag är heller inte någon expert, långt ifrån. Men av allt det jag läst, sett och lyssnat på rörande vapen- och ammunitionsfrågan under nära 15 år är nämnda punkter tillräckliga för att rendera i rimligt tvivel.
Det enda jag faktiskt har gjort själv rent konkret är att prova olika typer av pistol- och revolvervapen, inklusive 357 magnum, för att bättre kunna relatera till hur det faktiskt känns att hantera och skjuta med dem. Det sistnämnda är något jag rekommenderar alla att göra, som är intresserade av ämnet. Dessutom är det kul. För mig var det i vissa stycken en (öron- och) ögonöppnare.
Sonny Björk är en mycket erfaren kriminaltekniker förvisso, men en del av hans slutsatser har ifrågasatts ända sedan det sena 80-talet. Mest känt då kanske av Lars Borgnäs.
Dessutom bör man nog i fall som detta lyssna på fler experter från olika kompetensområden samt med olika erfarenhet/bakgrund och göra en sammanvägning av deras olika utlåtanden. ”Fråga tio experter och få tio olika svar” så att säga. SB arbetade dessutom för en utredning som under decennier inte direkt lyckades komma någon vart, kanske delvis för att man inte ifrågasatt vedertagna sanningar från tidigt skede.
Generalagenten för S&W i Sverige höll det exempelvis för osannolikt att de upphittade kulorna skulle kunna var de som använts vid mordet. Kriminalinspektör Börje Moberg är också en omnämnd kritiker.
Tidningen GT gjorde redan under hösten 1986 en intressant simulering av skotten med Winchester Metal Piercing, man genomsköt ett mål som representerade en kropp och ned i marken, varvid kulan splittrades i mindre delar. Kopparmantlingen slets loss.
Dessutom var en av slutsatserna vid nedläggningen 2020, om jag minns rätt, att man inte skulle kunna binda ett specifikt vapen till kulorna, hur många vapen man än skulle provskjuta. Inte ens säkerställa vilket fabrikat revolvern skulle vara av, vilket gör resonemanget än mer tveksamt. FBI ställde sig också tveksamma till huruvida man kunde avgöra om de två kulorna skjutits ur samma lopp.
Angående min hållning rörande GH mer specifikt så måste han definitivt ligga kvar på bordet som en av många misstänkta, som ensamagerande gärningsman eller kanske i en konstellation. Detta givet alla indicier, som i många stycken verkligen är graverande.
Men, eftersom GHs S&W 357 är den ledande kopplingen till honom som inblandad så är det i min mening helt centralt att kritiskt skärskåda allt som rör den lilla tekniska bevisning som finns, dvs bland annat nämnda kulor. Utan tekniska bevis eller att med någorlunda säkerhet kunna binda honom till Sveavägen/Tunnelgatan vid tiden för mordet så är jag för närvarande ovillig att peka ut honom som faktisk gärningsman.