2024-05-12, 14:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
12-14 timmar eller mer ?
Skulle gissa på mer, men orkar inte räkna på det.
Citera
2024-05-12, 16:15
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
12-14 timmar eller mer ?

Om batteriet har en spänning på 3,7 volt (vanligt på mobiler), så har batteriet ett energiinnehåll på 3,7 * 50 = 185 Wh. Om du kan ladda med 8 W, så tar det 185 / 8 = 23,125 h.
Citera
2024-05-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Om batteriet har en spänning på 3,7 volt (vanligt på mobiler), så har batteriet ett energiinnehåll på 3,7 * 50 = 185 Wh. Om du kan ladda med 8 W, så tar det 185 / 8 = 23,125 h.
Har du ett tips på en bra Powerbank ?
Citera
2024-05-12, 18:39
Medlem
paerras avatar
Nu vet jag inte om du ska flyga. Men då finns restriktioner hur stor powerbank man får ha med. Bara så du vet
Citera
2024-05-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paerra
Nu vet jag inte om du ska flyga. Men då finns restriktioner hur stor powerbank man får ha med. Bara så du vet
Vandring.
Citera
2024-05-12, 23:40
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Vandring.

Stäng av mobilen och ta med karta och kompass.
Citera
2024-05-13, 01:58
Medlem
Citat:
Ska ut på äventyr och behöver en bra , tillförlitlig och prisvärd Powerbank som är minst 50 000 mAh med solcells laddning . Ge mig ett bra tips på vad jag ska köpa =)
Jag har inga tips på bra powerbanker, men ett tips som redan getts är att istället skaffa tex 2 mindre. Då kan du ladda den ena powerbanken medan du använder den andra.

Det som kan vara bra att tänka på är att det tillverkarna meddelar oftast är den bästa effekten du kan få i de mest optimala förhållandena. Så om din powerbank har solceller som potentiellt kan ladda med 8W så sku jag med gott samvete säga att du med god tur kanske kommer att uppnå ca hälften av den effekten när du är ute på dina äventyr.

Om du nu tänkt ge dig ut på en vandring på minst en månad och du måste fråga om så basala saker som hur din powerbank ska räcka, så borde du enligt mig fundera några gånger om om du verkligen vet vad du tänkt ge dig in på.
Citera
2024-05-13, 02:45
Medlem
Room531s avatar
en ihopfällbar solpanel istället är bättre. Ett par, eller tre mindre 10000mah banker på det.... Väldigt små plattor på solcellspowerbanks, det tar tid att ladda upp... den linocell jag hade slets plattorna snabb ut på också utan någon märkvärdig användning, dock är jag aktiv o ute hela tiden... Deras hopfällbara solcellspaneler är bra, men den förra modellen (som hade 3 usb A) (som någon jävel snodde av mig - brinn din fan) laddade bättre än de nya (Som har 2 usb c & 1 usb A).. Kina kanske vill behålla de bättre plattorna för sig själva, men det var inte bara portarna som ändrades till den nya... Oavsett. Funkar rätt bra ändå och kan hängas på ryggsäcken när du hajkar.
Senast redigerad av Room531 2024-05-13 kl. 02:47.
Citera
2024-05-13, 06:03
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
50k

Ska du driva en elbil?

50 000 mAh är 50 Ah, typ som ett halvt mc-batteri om jag minns rätt. Du har missa milli framför Ah.
Citera
2024-05-13, 06:57
Medlem
Haajibs avatar
Batteriet kommer väga satan och kosta en förmögenhet. Jag skulle fokusera på en ihopfällbar solcell som du laddar en normal powerbank med istället. Då behöver det inte ta 800 timmar att ladda den.
Citera
2024-05-13, 07:53
Medlem
Youfuckingbitchs avatar
Jag var ute i en vecka för ett par år sen och hade en solcellspowerbank på 10000 mAh.
Jag hade också med en Biolite campstove 2.
Använde min telefon extremt sparsamt så jag klarade mig på det.
Däremot tog det som sagts tidigare I tråden extreeeeemt lång tid att ladda bara en plupp. Alltså i strålande väder 4-5 timmar. Så den låg alltid så soligt som möjligt.
Fick aldrig upp den på fullt efter en laddning.
Så såna solceller man vecklar ut är bättre.

Tänk på att i Sverige är solen inte jättestark.
Citera
2024-05-13, 08:15
Medlem
Citat:
Jo jag vill ha det.

Jag vill avråda dig för att skaffa powerbank med inbyggd solcell. Har själv testa 4 olika, och gemensamt för alla är att solcellen är totalt underdimensionerad för powerbanken. Det inkluderar även sådana med utvikbara solceller. På samtliga jag testat tar det ungefär en vecka i strålande sol för att ladda upp powerbanken.
Har själv gått över till separat solcell och vanlig powerbank. Tycker det funkar mycket bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in