2024-05-12, 11:56
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Vilken mardröm för EBU och produktionen. Kan inte ha varit lätt för programledarna att med ett straight face parera de ständiga buropen och politiska hintarna när exempelvis 12 poängarna skulle lämnas. En ung artist ska inte bli måltavla på ett liknande sätt som Israels Eden blev. Pinsamt.

Det är ofattbart hur vedervärdigt lågt viss människor kan falla.
Rasism i dess vidrigaste form.

Det här måste straffas av EBU.
Stäng av alla länder som uppmuntrar till politiska agerande från att delta (irland m.m), visa var skåpet ska stå om de är seriös med sin hållning om en opolitiskt festival.
Låt ESC spela utan publik, eller stäng av ljudet från publiken om det inte går att hindra aktivister att ta sig in i publiken, ingen artist ska känna sig hatad.

Att israel fick 0 från Sveriges jury, men full pott från folket ska aldrig kunna hända,
än värre när det är så i en majoritet av länderna. Haveri!
2024-05-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Pelle
Om det nu vore sant hade väl svensk television dålt sitt förakt bättre.

Det sker en inre konflikt för dom. Men att Israel ens fick vara med samtidigt som Ryssland portas säger ju det mesta tycker jag.
2024-05-12, 11:58
Medlem
Celestrons avatar
Israel hade som så många sagt den bästa melodin. Och det är här juryn kommer in i bilden. Det är deras jobb att rösta fram det bästa bidraget, oavsett politik, könstillhörighet eller andra omständigheter.
Att sen folket röstar som dom vill är en annan sak.

Ändå var det få jurygrupper som gav Israel poäng öht. I Sverige gav juryn 0. Folket 12p.
I normala fall skulle en jury utredas för mutbrott eller annan påverkanskampanj! Och frågan är om inte arabförbundet har varit framme. Då gäller det också att man får juryn att rösta på ett annat bidrag. Och det måste vara ett och samma. Och att just Schweiz fick 22 tolvor är klart misstänkt. Det var ju en skitlåt.
Men det lär väl visa sej. Alltid är det nån som läcker..
2024-05-12, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Det är ofattbart hur vedervärdigt lågt viss människor kan falla.
Rasism i dess vidrigaste form.

Det här måste straffas av EBU.
Stäng av alla länder som uppmuntrar till politiska agerande från att delta (irland m.m), visa var skåpet ska stå om de är seriös med sin hållning om en opolitiskt festival.
Låt ESC spela utan publik, eller stäng av ljudet från publiken om det inte går att hindra aktivister att ta sig in i publiken, ingen artist ska känna sig hatad.

Att israel fick 0 från Sveriges jury, men full pott från folket ska aldrig kunna hända,
än värre när det är så i en majoritet av länderna. Haveri!

Berätta, hur många poäng fick Sverige av Israels jury?
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
Israel lyckas vinna tittaröstarna.
Kroatien fick mest Tittaröst Poäng. Schweiz är en värdig vinnare även om jag hadde ville se Irland eller Kroatien som vinnare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Förstår det. Det var ju inte så att de kände sig särskilt välkomna när en hel arena buar och värdlandet ger tillstånd till massiva demonstrationer mot just Israel.

En hel arena buade inte , suck
2024-05-12, 12:00
Medlem
Jag kanske är dum men har märkt något som jag tycker verkar konstigt...
Ni får gärna rätta mig om jag har fel någonstans.
Juryrösterna och tittarrösterna ska vara fördelade 50/50, alltså lika många juryröster som tittarröster.

Juryrösterna är till antal (1+2+3+4+5+6+7+8+10+12)*37 vilket är 2146 röster.
Lägger man ihop alla tittarrösterna blir det dock 2204 röster, ett överskott på 58 röster. 58 röster är så många som en nation totalt lägger med sina juryröster. Det hade alltså varit rimligt om Nederländernas röster inte hade räknats, men det gjorde de ju.

Jag får inte ihop hur det funkar, någon som förstår får gärna förklara detta för mig.
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
https://eurovisionworld.com/eurovision/2024#ukraine

Ukraina satt verkligen inte och "stödröstade" som tramsiga Sverigedemokrater gjorde i Sverige.

0 poäng till Israel från folket i Ukraina.

Ukrainarna vet att Israel är en ondskefull nation.
Det är bara högern i Väst som försökte förstöra tävlingen.
"Högern" och "Vänstern" är mer överens i den här frågan än vad du tror.
Det vi konservativa ställer oss frågande inför är dock varför det som förr var en enande familjefest i musikalisk anda, numera har blivit så splittrande och politisk.

Man röstar väl fram en låt som ska representera sitt land och hoppas sedan att den står sig i konkurrensen?
Medlem
-Pelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenomen
Det sker en inre konflikt för dom. Men att Israel ens fick vara med samtidigt som Ryssland portas säger ju det mesta tycker jag.

Men det var ju Ryssland som anföll!

Palestina ("Hamas") kan dom ju inte utesluta, för dom är ju inte ens med!

Logiken är ju som att Ukraina skulle uteslutas för att Ryssland inledde krig med dem!
Medlem
Blondinss avatar
Sverige bjuder på en rejäl shitshow.

Nederländerna blir diskade.
Queer-fest Deluxe.
Politiskt motiverat.
Israel blev folkets vinnare, juryn var strategiska och såg till så Schweiz skulle vinna.
Pokalen tas dessutom sönder av snubben som vann.

Förhoppningsvis finansierades inga skattepengar Eurovision.

2024-05-12, 12:01
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letsdothisnow
Berätta, hur många poäng fick Sverige av Israels jury?

..men Sveriges bidrag var ju urkasst. Konstigt att dom kom 9:a!
2024-05-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Israel hade som så många sagt den bästa melodin.

Har den fastnat tillräckligt väl i ditt sinne för att du ska kunna nynna den idag, en dag efter finalen?

Nä, trodde inte det. Den är medioker utan något speciellt i sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in