Mycket intressant kväll. Som sagt...jag har inte sett Schlager på runt 30 år och är egentligen inte intresserad.
Men efter att ha bevittnat detta spektakel ikväll så kan jag iallafall konstatera att tävlingen har absolut 0 med musik att göra. Det här är alldeles uppenbart ett politiskt spektakel.
Ni kan ju bråka på vilket som var mest politiskt motiverat, juryns röster eller folkets (rätt svar är båda)
Jag kan nu direkt efter enbart minnas irland, finland och norges bidrag. Så jävla slätstruken var hela tävlingen i år.
Tänk på att Israel enkelt hade vunnit om juryn gett dom lite mer poäng. Helt uppenbart var låten för bra för att ligga i botten efter att juryn pissat färdigt.
”Lite mer” aka över 200 poäng extra, eller över 400% mer än vad de faktiskt fick av juryn…
Nu efter det här spektaklet så är det uppenbart att tävlingen måste läggas ner. Det finns ingen poäng längre att hålla en musiktävling där politiken är viktigare än musiken. Ukraina och Israel som är två länder i krig får överlägset högst poäng av folket och vinnaren är ett ickebinärt offer som folk känner för. Juryn fuskar och skiter I att ge ett land poäng för att det kan uppfattas som kontroversiellt osv.
Det har blivit en tävling om vem som är mest offer. Bara lägga ner skiten tills världen vaknar till igen.