Käärijä har valt att inte ge de finska poängen.
Citat:
Yle bekräftar att Käärijä inte ger Finland poäng i visumfinalen. Käärijä hade meddelat sin lösning ikväll. Enligt Yle är det ännu inte säkert vem som får Finlands poäng i sändningen. Om en ersättare inte kan vara med i sändningen på denna tablå, kommer EBU:s representant att berätta den finska poängen i kvällens sändning.
Citat:
Käärijä skulle tillkännage Finlands resultat i kvällens Melodifestival-final. Han meddelar dock i storydelen på Instagram att han avgår från positionen.
- Poängfördelningen i kvällens final kändes inte rätt, säger han.
NB: Hur israel använde en liten videosnutt för ett par dagar sedan trots att Käärijä inte ville att den skulle publiceras. Den initierades av israels artist.
Yle ska ha tydligen hittat en ersättare. Tydligen ska det bli Toni Laaksonen, programledare för Radio Finland.
Vidare protesterar Bambie Thug hur denne har blivit behandlad av israels kommentator:
Citat:
Den irländska representanten Bambie Thug har öppnat upp om sin behandling i berättelsedelen av sitt Instgram-konto. Hon säger att hon har framfört flera klagomål om det till EBU. Enligt honom hade EBU bekräftat för honom inför andra medlemmar av den irländska delegationen att en kommentator från det israeliska public service-bolaget KAN hade brutit mot reglerna när han kommenterade Bambie Thugs framträdande i den första semifinalen.
- Jag har väntat på att se vilka åtgärder EBU kommer att vidta. Sedan dess har jag sett ett uttalande av EBU:s generaldirektör, Noel Curran, som går stick i stäv med det föregående.
Det israels kommentator sagt handlade om att denne ansåg att Irlands bidrag innehöll svart magi, voododockor, ockultism och annat skitsnack.
Belgiens representant från förra året har en åsikt:
Citat:
Gustaph, som representerade Belgien förra året och dök upp i finalen, har tagit till sina Instagram Stories för att kommentera Eurovision-evenemang.
- Förra året tog jag mig från den andra semifinalen till finalen, och det var en upplevelse som man bara får uppleva en gång i livet. Jag kände mig väldigt stolt över att kunna göra det för mitt land. Jag önskar att alla artister kunde uppleva det.
- Tyvärr har allt detta förändrats i dag. Artister som vill förmedla ett budskap om fred har tystats, mobbats och censurerats. "United by Music" är nu en bedrövligt ihålig fras.
https://www.is.fi/viihde/art-2000010416596.html
Säger fortfarande: Go Ireland!