2024-05-11, 08:18
Medlem
Även om rysskackerlackornas pågående självmordsoffensiv slutar med ett magplask så får vi tyvärr räkna med en hel del förluster på ukrainska sidan också.

Med det sagt tycker jag det är hög tid att sätta in F16 och börja bomba skiten ur ryssarnas ställningar. Vad är det som tar sån jävla tid? Fram med planen nu.
Citera
2024-05-11, 08:29
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Med det sagt tycker jag det är hög tid att sätta in F16 och börja bomba skiten ur ryssarnas ställningar. Vad är det som tar sån jävla tid? Fram med planen nu.

Jag har bara hållit ett öga på det delämnet men sitter det inte mer i utbildning än att fysiskt flytta planen?

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-get-its-first-f-16-jets-june-july-says-kyiv-military-source-2024-05-10/
Citat:
Kyiv expects to receive its first F-16 fighter jets from its Western allies in June-July, a high-ranking Ukrainian military source said on Friday.

Ukraine has sought U.S.-made F-16 fighter jets to help it counter Russia's air superiority for more than two years of war. The source did not say which country would supply the jets.

So far, Denmark, the Netherlands, Norway and Belgium have committed to sending F-16s to Ukraine.
Illya Yevlash, spokesperson for the air force, said this week that some Ukrainian pilots were completing their training to fly the warplanes.

The pilots and ground staff have been trained by Ukraine's Western partners for months.

Sedan ska dom ha någonting att skjuta med och där har Fransmännen haft ett tremånadersprogram för att skaka fram Scalp (Samma som Storm Shadow)

https://bulgarianmilitary.com/2024/05/10/france-to-furnish-outdated-scalp-stealth-missiles-to-ukraine/
Citat:
Ukrinform, about an RFI investigation, reports that France is poised to dispatch 40 long-range Scalp cruise missiles to Ukraine. The French have discovered multiple caches of ‘Scalp’ cruise missiles stored in what’s known as cocoons. Essentially, these cocoons are waterproof packaging systems designed to safeguard equipment for future usage.

Plus allt annat som passar till det flygplanet i form av glidbomber, radarsökande missiler osv.
Citera
2024-05-11, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag har bara hållit ett öga på det delämnet men sitter det inte mer i utbildning än att fysiskt flytta planen?

https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-get-its-first-f-16-jets-june-july-says-kyiv-military-source-2024-05-10/

Sedan ska dom ha någonting att skjuta med och där har Fransmännen haft ett tremånadersprogram för att skaka fram Scalp (Samma som Storm Shadow)

https://bulgarianmilitary.com/2024/05/10/france-to-furnish-outdated-scalp-stealth-missiles-to-ukraine/

Plus allt annat som passar till det flygplanet i form av glidbomber, radarsökande missiler osv.
Jag hajar, men ärligt talat, med allt som står på spel här, tycker man ju att det borde kunna gå ännu snabbare. Det känns som om det borde vara möjligt, även om det kanske redan går på full hastighet.

Kanske är situationen inte så akut som vi tänker oss? Våra underrättelsetjänster har definitivt en god överblick över läget. Är det möjligt att Rysslands nederlag är närmare än vad de flesta av oss förstår? Man undrar ju..
Citera
2024-05-11, 08:36
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Ja, det förekommer en del klipp när anhöriga klagar vid bymöten över att alla deras män är döda.

Kanske fattar de till sist och avviker. Snacket går ju i byn kring vodkabutiken när ingen kommer tillbaka, eller blir utan ben.
Burjatien långt i fjärran ska ha fått ta största smällen med mångdubbelt fler mobiliserade per capita än andra regioner.
Det har förekommit protester och en rebellisk ledare ska ha cirkulerat.
Men allt motstånd har slagits ner brutalt, Putin har landet i ett järngrepp.
Citera
2024-05-11, 08:38
Medlem
Bertillas avatar
Citat:
Även om rysskackerlackornas pågående självmordsoffensiv slutar med ett magplask så får vi tyvärr räkna med en hel del förluster på ukrainska sidan också.

F-16 är inget bombplan.
Citera
2024-05-11, 08:48
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Det kommer förmodligen bli en massiv slakt med skyhöga förluster på båda sidor.
Tar Kreml Charkiv är det en enorm seger och förlorar Ukraina staden och regionen är det symboliskt en katastrof. Kanske på nivån att dom tvingas till förhandlingsbordet av väst.

Jag hoppas innerligt att dom slår tillbaka den ryska offensiven.
Citera
2024-05-11, 08:50
Medlem
Chokladaskar och Vodka till närstående som förlorar sina ryska män vid fronten. Skamlöst.
Citera
2024-05-11, 08:52
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Jag hajar, men ärligt talat, med allt som står på spel här, tycker man ju att det borde kunna gå ännu snabbare. Det känns som om det borde vara möjligt, även om det kanske redan går på full hastighet.

Personligen så hade jag massproducerat långdistansdrönare och slagit ut hela Ryska elsystemet. Men å andra sidan jag är ingen taktiker och jag misstänker att det bara skulle leda till att Ryssland formellt inleder ett krig i stället för dagens SMO.

Med det sagt, jag har fått känslan av att det handlar om att sakta blöda ut Ryssland. Dessvärre kommer det kosta många Ukrainares liv, men å andra sidan man provocerar inte fram ett fullskaligt krig. Tänk dig flyktingströmmarna här om Ryssland går fullt ut med värnpliktiga och allt dom kan kasta på den här brasan.

Citat:
Kanske är situationen inte så akut som vi tänker oss? Våra underrättelsetjänster har definitivt en god överblick över läget. Är det möjligt att Rysslands nederlag är närmare än vad de flesta av oss förstår? Man undrar ju..

Jag är som sagt inne på spåret att det handlar om en balansakt, en sakta utblödning. Materialmässigt och ekonomiskt så tror jag Ryssarna kan hålla ut 2 år till. Jag har sett några grafer från tidigare krig och vid dom punkter Ryssarna har gett upp tidigare och där handlar det om ca 3-3,5 miljoner döda eller sårade innan dom ger upp. Så där är vi inte ännu.

Jag vill inte säga att situationen är akut, men klarar Ryssarna av nuvarande offensiv.. ..Vet ej, jag är fortfarande optimistisk. Ingenting står heller stilla i Ukraina, 2 av deras missilprogram som stått och stampat i årtionden har nu burit frukt. Markdrönare, sjödrönare, kommande långdistansdrönare som kan nå Murmansk och därmed troligen neka Rysslands långdistansbombplan att verka därifrån. Alla krigsmaterialtillverkare som nu öppnar fabriker i Ukraina.

Vet ej (Småvirrigt inlägg från min sida då jag tänker högt)
Citera
2024-05-11, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det kommer förmodligen bli en massiv slakt med skyhöga förluster på båda sidor.
Tar Kreml Charkiv är det en enorm seger och förlorar Ukraina staden och regionen är det symboliskt en katastrof. Kanske på nivån att dom tvingas till förhandlingsbordet av väst.

Jag hoppas innerligt att dom slår tillbaka den ryska offensiven.
Förhandlingar om långsiktig fred finns inte på kartan med den fienden vi står inför. Då hoppas jag mer på att Macron gör verkstad av sitt snack och sätter in egna trupper, gärna i gott sällskap med en rad andra länder (även om jag har svårt att tro på att något sådant skulle ske).
Senast redigerad av Chillgren 2024-05-11 kl. 09:02.
Citera
2024-05-11, 08:55
Medlem
platyzmas avatar
Vad är detta för ny idiotframbrytning mot Kharkiv? EFTER 9/5?
Känns som Ryssarna testar mer och mer desperata taktiker.

Golfbilar, taktiska kärnvapen, kemvapen slängde dom in.

Desperation det är vad du signalerar Vladimir Vladimirovitj….
Citera
2024-05-11, 09:01
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Burjatien långt i fjärran ska ha fått ta största smällen med mångdubbelt fler mobiliserade per capita än andra regioner.
Det har förekommit protester och en rebellisk ledare ska ha cirkulerat.
Men allt motstånd har slagits ner brutalt, Putin har landet i ett järngrepp.

Tror ändå inte att folk låter sig slaktas i det oändliga för ny förgyllning av Kremls spiror. Finns till och med historier om folk som tagit sig över till Alaska i små båtar. Modigt, men samtidigt är det troligt att rysk kustbevakningen i de trakterna är både sällsynt och onykter.
Citera
2024-05-11, 09:06
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Okej. Så varför var nu den filmen så hemsk medan alla andra har passerat förbi dig utan någon reaktion?
Nej, ryssar som blir hundmat är bara bra att visa. Gillar du det inte får du väl läsa i ett annat forum eller, det här är nytänkande, inte klicka på länkarna? Ingen tvingar dig att titta på länkarna som postas.

När folk börjar gråta över ryssar som dör eller är döda blir jag misstänksam. Dina tidigare posts betyder inte så mycket om du nu ska börja gnälla över att man visar döda ryssar som åkt till Ukraina för att bli konstgödsel.

Empati kan du ha med ryssen om du vill men du lär vara en minoritet som har det, du och Ryssarna som sitter på ambassaden i stockholm/i en trollfabrik i ryssland och som postar dynga dag ut och dag in på forumet.

Jag sitter naturligtvis inte här och kammar forumets alla underfora för att hitta osmakliga videos att kommentera. Jag reagerar på något jag råkar se, som alla andra.

Inte heller har jag någon särskild respekt för ryssar, ur vare sig militära eller humanistiska synvinklar. Jag är däremot en normalt funtad människa med förmåga att sätta mig in i andras känslovärld och jag har också en uppfostran som jag fick innan barnen själva bestämde vad den skulle innehålla.

Det är helt enkelt inte vettigt att dela sådana filmer. Det tyder på svårartade psykiska problem och en uppenbar brist på empatisk förmåga, och det oavsett var soldaten ifråga kommer ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in