Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Jag hajar, men ärligt talat, med allt som står på spel här, tycker man ju att det borde kunna gå ännu snabbare. Det känns som om det borde vara möjligt, även om det kanske redan går på full hastighet.
Personligen så hade jag massproducerat långdistansdrönare och slagit ut hela Ryska elsystemet. Men å andra sidan jag är ingen taktiker och jag misstänker att det bara skulle leda till att Ryssland formellt inleder ett krig i stället för dagens SMO.
Med det sagt, jag har fått känslan av att det handlar om att sakta blöda ut Ryssland. Dessvärre kommer det kosta många Ukrainares liv, men å andra sidan man provocerar inte fram ett fullskaligt krig. Tänk dig flyktingströmmarna här om Ryssland går fullt ut med värnpliktiga och allt dom kan kasta på den här brasan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chillgren
Kanske är situationen inte så akut som vi tänker oss? Våra underrättelsetjänster har definitivt en god överblick över läget. Är det möjligt att Rysslands nederlag är närmare än vad de flesta av oss förstår? Man undrar ju..
Jag är som sagt inne på spåret att det handlar om en balansakt, en sakta utblödning. Materialmässigt och ekonomiskt så tror jag Ryssarna kan hålla ut 2 år till. Jag har sett några grafer från tidigare krig och vid dom punkter Ryssarna har gett upp tidigare och där handlar det om ca 3-3,5 miljoner döda eller sårade innan dom ger upp. Så där är vi inte ännu.
Jag vill inte säga att situationen är akut, men klarar Ryssarna av nuvarande offensiv.. ..Vet ej, jag är fortfarande optimistisk. Ingenting står heller stilla i Ukraina, 2 av deras missilprogram som stått och stampat i årtionden har nu burit frukt. Markdrönare, sjödrönare, kommande långdistansdrönare som kan nå Murmansk och därmed troligen neka Rysslands långdistansbombplan att verka därifrån. Alla krigsmaterialtillverkare som nu öppnar fabriker i Ukraina.
Vet ej (Småvirrigt inlägg från min sida då jag tänker högt)