2024-05-09, 22:25
Medlem
Xonk666s avatar
Jag har en sketen Asus router och nu ikväll skulle jag koppla upp routern på mobilen men det ville inte funka. När jag ska konfigurera routern i 192.168.1.1 så kommer jag inte in där eller nåt som har med Asus att göra förutom deras pissiga hemsida. Har jag blivit blockad? mår världen bra?? mycket ligger nere i USA såg jag på downdetector men inget om Asus. Någon som vet om Asus har problem i detta nu? är det slutet för Asus? (Skit företag sa nån) xD
Citera
2024-05-09, 22:35
Medlem
4yoonlys avatar
Tror du får skippa HTTPS till Asus router... pröva HTTP istället... sedan kommer kanske din webbläsare klaga lite men gå vidare bara.
Citera
2024-05-09, 22:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonk666
Jag har en sketen Asus router och nu ikväll skulle jag koppla upp routern på mobilen men det ville inte funka. När jag ska konfigurera routern i 192.168.1.1 så kommer jag inte in där eller nåt som har med Asus att göra förutom deras pissiga hemsida. Har jag blivit blockad? mår världen bra?? mycket ligger nere i USA såg jag på downdetector men inget om Asus. Någon som vet om Asus har problem i detta nu? är det slutet för Asus? (Skit företag sa nån) xD
Testa att stänga av strömmen och sätta på den igen. Asus hemsida har noll att göra med inloggningen på din router. Är du säker på IP-adressen? Det måste inte nödvändigtvis vara 192.168.1.1, kan t.ex. också vara 192.168.50.1

På Windows kan du köra "ipconfig" i kommandotolken och kolla efter IP-nr vid "default gateway"'
På Linux kan du köra:
Kod:
ip route | grep default
Senast redigerad av Enterprise 2024-05-09 kl. 22:41.
Citera
2024-05-09, 23:14
Medlem
S-T-F-Us avatar
Att du inte kan logga in på din egen router och kallar ASUS för skitföretag får mig att tro att du är en extremt kompetent IT-person.
Citera
2024-05-09, 23:33
Medlem
sommarlovs avatar
Dom där kan ha rätt dåliga nätdelar, en kompis hade en som fortfarande lyste, men ändå inte funkade.
Han bytte nätdel och man såg att lysdioderna lös starkare, och routern fungerade.
Citera
2024-05-09, 23:36
Medlem
Har du provat att göra en reset på routern?
Citera
2024-05-09, 23:43
Medlem
Morphiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xonk666

Ta en nål eller tandpetare och håll in resetknappen i 10 sekunder. Knappen sitter dolt på baksidan i ett litet hål. Koppla sedan in routern i en dator med en nätverkskabel och konfigurera den på nytt...
Citera
2024-05-10, 07:14
Medlem
paerras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Dom där kan ha rätt dåliga nätdelar, en kompis hade en som fortfarande lyste, men ändå inte funkade.
Han bytte nätdel och man såg att lysdioderna lös starkare, och routern fungerade.

Jag hade samma med en asus router. Gick att ansluta ibland och tappade anslutning ofta. Bytte nätdel och sen gick det kalas.
Citera
2024-05-10, 08:58
Medlem
Tror det bara är du som inte vet hur du ska gå till väga.
Öppna kommandotolken / CMD

Windowsknappen + r
-> skriv CMD -> Tryck enter

I kommandotolken:
-> skriv ipconfig
-> på "Default Gateway" kopiera ip adressen

-> gå till din webbläsare skriv in IP adressen
-> Logga in
-> se till att konfigurera ditt Wifi (du har antagligen 2.4ghz nät)
-> Öppna wifi inställningarna på din telefon och skriv in ditt lösenord och ange wifi nätverket du har i din router.
Citera
2024-05-10, 20:16
Medlem
fellowvessels avatar
Inte följt flödet på ett tag men det kommer vulnerabilities stup i kvarten till alla märken typ, räkna med att du är med i ett par botnet.
Citera
2024-05-11, 01:06
Medlem
Vad är det för modell på routern? Står under på "klisterlappen" 😅

Typ.. RT-........

Brukar funka att resetta de flesta ASUS routrar genom att först göra den strömlös sen hålla in WPS knappen och sen strömsätta den, fortsätt håll WPS knappen intryckt tills Power lampan börjar blinka!

"Reset" knappen funkar också, ibland 😂
Citera
2024-05-11, 01:07
Medlem
Btw..... nyare Asus routrar kör på 192.168
50.1 som default IP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto