Citat:
Att starta tidigt är viktigt, av flera skäl. Dels, som du skriver, eftersom man har en chans ett bygga upp ett skapligt kapital som sedan kommer att mångdubblas senare i livet på grund av ränta-på-ränta-effekten. Men även dels eftersom det lär en att vara ansvarsfull med sina pengar tidigt i livet, det lär en att spara en kvot av sin inkomst varje månad och värdesätta andra aspekter av livet utöver konsumtion och hedonism.
När jag studerade så sparade jag en del av mitt CSN och lön från ströjobb utan några större problem. Självfallet var detta inte en stor summa eftersom man tjänade så dåligt och CSN låg under 10k/mån, men ändock valde jag att spara runt 20% av det månad efter månad i fonder och aktier. Idag är jag otroligt tacksam över detta eftersom det gett mig ett enormt försprång och möjlighet att i framtiden kunna förtidspensionera mig långt innan dagen jag fyller 65 år.
När jag studerade så sparade jag en del av mitt CSN och lön från ströjobb utan några större problem. Självfallet var detta inte en stor summa eftersom man tjänade så dåligt och CSN låg under 10k/mån, men ändock valde jag att spara runt 20% av det månad efter månad i fonder och aktier. Idag är jag otroligt tacksam över detta eftersom det gett mig ett enormt försprång och möjlighet att i framtiden kunna förtidspensionera mig långt innan dagen jag fyller 65 år.
Ja, det stämmer. Tror det är lätt att fastna i hög konsumtion om man aldrig börjar spara, och köper man bil mm. så är det lätt att dra på sig höga löpande utgifter. Jag som går till jobbet, inte har bil samt inte har några vråldyra nöjen kan utan problem spara runt 20 tkr per månad just nu, men som du säger handlar det om att komma in i spartänker tidigt.
Citat:
Med det sagt är det inte för sent att spara ihop till ett skapligt kapital om man, låt oss säga, börjar i 40-årsåldern. Om man sparar runt 6 000 kr/mån i 25 år så har man 5 miljoner i kapital lagom till pensionen, vilket innebär 200 000 kr/år extra i plånboken utöver pensionen.
Lite över 5 mkr nominellt dock, ej i den tidens penningvärde.