Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Känns som att man bara hittar samma sort i alla affärer. Mjölig potatis är alltid King Edward, och fast har jag inte tänkt på mer än att det bara står typ "fast potatis" på skylten.
Om man verkligen vill nörda ner sig i potatis finns det ju en massa sorter potatis, men säljs dessa i vanliga svenska matbutiker? Det finns ju specialpotatis som mandelpotatis, men utöver det? Minns att Blå Kongo var något som såldes som liten, det var kul när farsan kom hem med det, men det ser jag aldrig i butiken numera.
Har vi verkligen bara två sorters potatis i Sverige? Det lär ju duga för den absoluta majoriteten som inte bryr sig om något annat än om det är fast eller mjölig, men hur gör potatisnördarna och entusiasterna?
Jag håller med, och är det lite andra sorter så är det Amadine, mandelpotatis och några snabbväxande ganska smaklösa tidiga färskpotatisar. Men det brukar dyka upp rolig färskpotatis lite längre fram, tänker inte minst på Estelle.
Men jag var i England tidigare i månaden och gick på en inomhusmarknad i en vanlig inre stad. Där fanns minst ett halvdussin grönsaksstånd och nästan alla hade sin potatissort som de gjorde reklam för. "Den bästa för fries", "Oslagbar om du gillar fast potatis", etc. Vi har ju inte den sortens dagliga marknader spridda över landet. Fast hur ser det ut med potatis på exempelvis Hötorget i Stockholm? Eller Saluhallen i Göteborg?