2024-05-09, 11:39
Medlem
Nihennas avatar
Känns som att man bara hittar samma sort i alla affärer. Mjölig potatis är alltid King Edward, och fast har jag inte tänkt på mer än att det bara står typ "fast potatis" på skylten.

Om man verkligen vill nörda ner sig i potatis finns det ju en massa sorter potatis, men säljs dessa i vanliga svenska matbutiker? Det finns ju specialpotatis som mandelpotatis, men utöver det? Minns att Blå Kongo var något som såldes som liten, det var kul när farsan kom hem med det, men det ser jag aldrig i butiken numera.

Har vi verkligen bara två sorters potatis i Sverige? Det lär ju duga för den absoluta majoriteten som inte bryr sig om något annat än om det är fast eller mjölig, men hur gör potatisnördarna och entusiasterna?
Citera
2024-05-09, 12:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Känns som att man bara hittar samma sort i alla affärer. Mjölig potatis är alltid King Edward, och fast har jag inte tänkt på mer än att det bara står typ "fast potatis" på skylten.

Om man verkligen vill nörda ner sig i potatis finns det ju en massa sorter potatis, men säljs dessa i vanliga svenska matbutiker? Det finns ju specialpotatis som mandelpotatis, men utöver det? Minns att Blå Kongo var något som såldes som liten, det var kul när farsan kom hem med det, men det ser jag aldrig i butiken numera.

Har vi verkligen bara två sorters potatis i Sverige? Det lär ju duga för den absoluta majoriteten som inte bryr sig om något annat än om det är fast eller mjölig, men hur gör potatisnördarna och entusiasterna?

Jag håller med, och är det lite andra sorter så är det Amadine, mandelpotatis och några snabbväxande ganska smaklösa tidiga färskpotatisar. Men det brukar dyka upp rolig färskpotatis lite längre fram, tänker inte minst på Estelle.

Men jag var i England tidigare i månaden och gick på en inomhusmarknad i en vanlig inre stad. Där fanns minst ett halvdussin grönsaksstånd och nästan alla hade sin potatissort som de gjorde reklam för. "Den bästa för fries", "Oslagbar om du gillar fast potatis", etc. Vi har ju inte den sortens dagliga marknader spridda över landet. Fast hur ser det ut med potatis på exempelvis Hötorget i Stockholm? Eller Saluhallen i Göteborg?
Citera
2024-05-09, 12:37
Medlem
Självklart säljs flera sorter. King Edward är den vanligaste mjöliga potatisen, men det finns ett flertal till. Brukar dock vara mer variation på fast potatis. Vill du ha mer ovanliga sorter så får du handla av torgare eller gårdsbutiker som kan odla sorter de storskaliga odlarna inte satsar på. Eller varför inte odla själv? Potatis är bland det lättaste att lyckas med.
Citera
2024-05-09, 13:16
Medlem
Widtfamnes avatar
Sverige är visserligen ett gastronomiskt U-land, men jag tycker t.o.m. att det är sällsynt att det står angivet om det är King Edward eller Bintje någonstans i vanliga svennebutiker, och ingen av dem är för övrigt varken riktigt mjölig eller riktig fast. Helt vanlig Asterix hittar jag bara i polack- eller Balkanbutiker numera, och Birgitta ser man aldrig.
Citera
2024-05-09, 14:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Tycker alltid att det står fast eller mjölig och vilken sort det är när jag handlar på lokala butiken.

Väljer alltid fast potatis och favoriten är Queen Anne. Är uppvuxen med att det alltid skulle vara mjölig potatis som totalt trillade isär när man lade upp den på tallriken så det har jag lärt mig ogilla den hårda(!) vägen.
Citera
2024-05-09, 16:40
Medlem
Citat:

Åk till Estland och shoppa, så hittar du bara "potatis"... Okänt av vilken sort.
Citera
2024-05-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Väljer alltid fast potatis och favoriten är Queen Anne. Är uppvuxen med att det alltid skulle vara mjölig potatis som totalt trillade isär när man lade upp den på tallriken så det har jag lärt mig ogilla den hårda(!) vägen.

Det beror ju på vad du ska ha den till? Till gratäng eller mos är det mycket bättre med mjölig. Däremot om man ska ha kokt, stekt eller ugnsbakad potatis i helt skick är det som du säger bättre med fast. Grytor och liknande med bitar av potatis tycker jag blir bättre med fast också.
Citera
2024-05-09, 17:09
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Det beror ju på vad du ska ha den till? Till gratäng eller mos är det mycket bättre med mjölig. Däremot om man ska ha kokt, stekt eller ugnsbakad potatis i helt skick är det som du säger bättre med fast. Grytor och liknande med bitar av potatis tycker jag blir bättre med fast också.
Håller med om allt, men just gratäng är väl ändå bättre fast så att potatisen inte blir en geggig sörja av att ligga i all grädde?
Citera
2024-05-09, 18:01
Medlem
Citat:
Håller med om allt, men just gratäng är väl ändå bättre fast så att potatisen inte blir en geggig sörja av att ligga i all grädde?

Tja, smaken är som baken. Jag gillar att potatisen blir mjukare och det blir mer enhetligt i en gratäng. Geggig sörja är gott! Läste det i en kokbok en gång (inte geggig sörja, att mjölig potatis är bra till gratäng) och det stämmer. Prova! Men det är såklart en smakfråga. Inte jättestor skillnad men det finns säkert många som föredrar mer fast potatis också.
Citera
2024-05-09, 18:03
Medlem
zombie-nations avatar
Vad heter de potatisarna som är stora och inte runda, de är jättelånga och platta?
Citera
2024-05-09, 18:17
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrayPagan
Tja, smaken är som baken. Jag gillar att potatisen blir mjukare och det blir mer enhetligt i en gratäng. Geggig sörja är gott! Läste det i en kokbok en gång (inte geggig sörja, att mjölig potatis är bra till gratäng) och det stämmer. Prova! Men det är såklart en smakfråga. Inte jättestor skillnad men det finns säkert många som föredrar mer fast potatis också.
Får prova nån gång, ja! Aldrig provat men nån gång ska vara den första. Kanske blir bra som du säger.
Citera
2024-05-09, 20:22
Medlem
JerryCottons avatar
Märker skillnad i sortimentet mellan butikskedjorna samt var i landet man befinner sig. Hos min lokala ICA-nasare är det King Edward och Asterix i bingarna när det kommer till mjölig/fast potatis. Sedan Amandine och några andra "delikatesspotäter" i plastpåsar. På Lidl är den fasta potatisen ofta Belana eller Antonia och på Willys är den fasta potatisen i bingen ofta Folva. Beror ju lite på säsong osv.

Många potatissorter har mer eller mindre försvunnit från affärerna p.g.a. olika sjukdomar som ofta uppstår vid ensidig odling. Mina favoritpotäter Sava och Ukama är två sådana.
REKO-ringar är ett hett tips om man vill testa lite olika potatissorter.

Här är en kanonsida om man vill förkovra sig i ämnet potatis. https://potatisitiden.se/sorter/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in