2024-05-09, 14:03
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Dom gick inte riktigt i takt, och en tappade sin sko

https://x.com/nexta_tv/status/1788495117323579450?s=61&t=I6dscfF0IFdDmpCRNisV1Q

Askungevibbar, den som skon passar till får lyckan att åka till fronten.

Läste nånstans att förra året var det många statister som gick i paraden. Antagligen är det samma i år många som får typ några rubel för att ställa upp. Det är nog mest moskoviter i paraden och dom åker kanske inte iväg till slakt.
Citera
2024-05-09, 14:05
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
En liten uppdatering på Blyatmobile 2.0
https://bsky.app/profile/maks23.bsky.social/post/3ks2e6kw4qi2p

Ser ju ganska bra framåt. Men ser inget åt sidorna.
Citera
2024-05-09, 14:07
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror Kina blev chockade över hur otroligt dåliga Ryssland var på att kriga.

Kinesena är ju inte heller kända för att vara speciellt dugliga på slagfältet. Dom fick spö så det ryker om det när dom anföll Vietnam. Det är väl liknande taktik som ryssarna har. Kanske Kineserna har nån form av självbevarelsedrift iaf.
Citera
2024-05-09, 14:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Kinesena är ju inte heller kända för att vara speciellt dugliga på slagfältet. Dom fick spö så det ryker om det när dom anföll Vietnam. Det är väl liknande taktik som ryssarna har. Kanske Kineserna har nån form av självbevarelsedrift iaf.

De har nog inte samma uppblåsta självbild på detta område.
Citera
2024-05-09, 14:21
Medlem
raskenss avatar
Ännu ett ryskt raff som brinner 130mil från Ukraina.

https://twitter.com/front_ukrainian/status/1788498809317724232?s=46&t=_fEQVp1LQDH_KpUYE33uyg
Citera
2024-05-09, 14:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Jag har hört någonstans att rysk olja är dyrare att producera än hos vissa andra som i Gulfen, så de hade mer intresse av att hålla uppe priserna. Att de nu överskrider gränserna och säljer med pristak är nog bara desperation, de säljer med förlust men behöver utländsk valuta. Lite som under Sovjettiden.

Den är inte så mycket dyrare, men gulfstaternas olja har traditionellt varit den billigaste. Man vill ha en källa med tryck i och nära till havet. Ett problem i Ryssland är höga skatter. De har inget annat att exportera än olja och gas.

Gazprom gick back 70 miljarder förra året, så nog märks sanktionerna.
Citera
2024-05-09, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Är själv djurvän och har uppmärksammat det stora intresset för katter bland ukrainska soldater och civila ukrainare. Katter verkar vara betydligt mer populära än hundar. Vad det beror på har jag inte bra svar på men jag har förstått att katter är ett mycket populärt husdjur i Ukraina, Ryssland och Turkiet. Både katter och hundar har extremt bra hörselförmåga så de lider nog något fruktansvärt av ljudet vid fronten eller när ryssen terrorbombar civila hyreshus med drönare och missiler.

Det har förekommit en hel del bilder och filmer på katter i skyttegravarna. Jag har bara antagit att de har katter för att slippa bli invaderade av råttor och liknande. Det är väl också anledningen till att katterna flyttade in hos människorna en gång i tiden. Det fanns gott om mat i närheten av människornas livsmedelslager.

Katter är också mer självständiga jämfört med hundar så jag antar att det är lättare att ha dem där eftersom de klarar sig själva i ganska hög utsträckning.

Sedan kan det säkert också ha en moralhöjande effekt. När jag hade katter och hade en dålig dag på jobbet så satt de i alla fall där och väntade på att jag skulle komma hem. Allt blev genast mycket bättre när jag klev in.

Edit: Tvåa på den bollen, ser jag nu.
Senast redigerad av fsck 2024-05-09 kl. 14:35.
Citera
2024-05-09, 14:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Stackaren, nu fick han gå med en sko hela dagen.
Ukraina har gjort sin version av paraden:
https://twitter.com/Alfaiomi/status/1788520933264609775

Undrar om det finns nån som har analyserat vad man såg i paraden, typ lite Kremlologi, vilka som satt nära Putin och vilka som var borta. Ovanliga iakttagelser.
Citera
2024-05-09, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onyourknee
Skitsnack, det var en korrupt jävel helt i nivå med Putin som flydde.
Vad är skitsnack, att han var korrupt är nog korrekt dock.
Citera
2024-05-09, 14:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Jussi Lassila, seniora forskare vid Utrikespolitiska institutet har tagit en titt på puttes tal i samband med clownmarchen där skor flyger.
Citat:
- Extremt ojämnt, dåligt, ihåligt och hemskt på alla sätt, sade Jussi Lassila, seniora forskare vid Utrikespolitiska institutet, om Rysslands president Vladimir Putins tal vid segerdagens parad i Moskva på torsdagen.
Innehållet i talet i sig bjöd inte på något nytt eller överraskande, men enligt Lassila handlade det om "sammanflätningen av kränkande särbehandling och hot", som redan hade hörts flera gånger tidigare.
- Ur forskarens synvinkel var det kanske mest intressant att man för första gången kopplade "specialoperationen" dvs kriget i Ukraina till Segerdagen, det vill säga kampen mot nazismen 1945. Det har varit ett ledande tema ända sedan specialoperationen inleddes, men det här är första gången som det lyfts fram så starkt, säger Lassila.
...
Enligt Putin förvränger väst sanningen om andra världskriget. Enligt Lassila har detta också varit ett ledande tema i Putins tal tidigare.
- Men nu fick det en konkret dimension. Han har alltid talat om att förvränga historien, men nu var det tydligt att han byggde upp detta, med början i specialoperationen och återvände till den, på sätt och vis. Enligt Lassila förstärker talet på sätt och vis Putins uppfattning om världen. Samtidigt som hans egna handlingar fördjupar Rysslands isolering och orsakar allt större svårigheter, blir han alltmer övertygad om västs avskyvärdhet och Rysslands rättmätighet.
- På sätt och vis är det här en självgående utveckling som blir starkare för varje år.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010414938.html

Finns mer i artikeln, men det får ni själva läsa och översätta. Lite får ni jobba själva så här kristi flygare.

Btw.. Var det där MiG-29 som flög över träsket? Var är alla SU-27?
Citera
2024-05-09, 15:32
Medlem
Silfverryggs avatar
Oops, they did it again. Ännu en SU-25 omvandlad till en plogbill.
Citat:
Russian Su-25 aircraft was reportedly shot down at Avdiyivka direction
https://twitter.com/war_monitor_ua/status/1788547236181266830
Citera
2024-05-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Den är inte så mycket dyrare, men gulfstaternas olja har traditionellt varit den billigaste. Man vill ha en källa med tryck i och nära till havet. Ett problem i Ryssland är höga skatter. De har inget annat att exportera än olja och gas.

Gazprom gick back 70 miljarder förra året, så nog märks sanktionerna.
Du glömde guld diamanter trävaror aluminium koppar uran nickel stål gödsel spannmål kött kol för att nämna några.
Ryssland badar i råvaror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in