2024-05-08, 09:26
Medlem
Wendztas avatar
Som sagt…
Vart i centrala Göteborg hittar jag den bästa napolitanska pizzan?!
Citera
2024-05-08, 09:56
Medlem
Är det sådan med jättetjock botten ? Eller vad är det ?
Citera
2024-05-08, 10:00
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
Undrar om den de har på Paradiset räknas som Napolitansk?

De har en restaurang på Mariaplan/Slottskogsgatan och även en ute på Saltholmen på sommaren.

Se upp för massiv cringe med mycket fjortisar och projektledar-typer, men söker du sån pizza så ingår det...

Lilla Napoli är ju en bit bort utanför Falkenberg, men väl värt utflykten tycker jag, glöm inte att boka!
Citera
2024-05-08, 10:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av their
Är det sådan med jättetjock botten ? Eller vad är det ?

Nää det är PAN-pizza du tänker på typ Pizza Hut-style med tjock botten.

Napolitansk är så där jävla tunn som ett frimärke och äts med typ minimala grejer på.

In i ugnen på typ 700c i typ 2 minuter - Om ens det.

Typ pizzasås, buffelmozzarella (eller vad fan det heter) och sen typ lite sardiner eller något annat skit och lite sallad typ ruccola eller något och sen en skvätt olivolja.
Citera
2024-05-08, 10:25
Medlem
Cyrano på södra vägen är nog det bästa jag kan komma på. Men har inte varit där på ett par år nu, så vet inte om det blivit sämre eller ej.
Citera
2024-05-08, 10:54
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Finns ingen.. Själv är det så jävla töntigt och pinsamt att vilja äta pizzan, En gammal vän har en pizzeria och han nylanserade sin restaurang för ca 15 år sedan och presenterade sina nya napolitanska pizzor . Försäljningen ökade med 200% och han ändrade inte ett smack från tidigare recept men hipstermupparna och de sk matexperterna svalde det med hull och hår. En äkta napolitansk pizza är skittråkig , tomatsås , ost, ruccola och en massa j-a olivolja .
Citera
2024-05-08, 12:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikeypikey
Cyrano på södra vägen är nog det bästa jag kan komma på. Men har inte varit där på ett par år nu, så vet inte om det blivit sämre eller ej.
Bulgariska pizza bagare och nej det är inte napolitanskt, dem förösker efterlikna det ja men långt ifrån riktigt napolitansk pizza
Citera
2024-05-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrZF

In i ugnen på typ 700c i typ 2 minuter - Om ens det.

430c-480c är det som gäller för napolitanska pizzor. 🍕 😜
Citera
2024-05-08, 15:48
Medlem
Diavolan på Magazzino ristorante italiano är en av mina favoriter. Sen har jag inte prövat mer än 2-3 ställen dock i göteborg dock.
Citera
2024-05-08, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aasiktskonstnar
Vad utmärker den napolitanska pizzan? Måste det heta napolitansk på restaurangen för att det ska godkännas?

Det är OT, men i rövhålet "sthlm" gissar jag att den bästa napolitanska pizzan finns på La Piccola Nonna Pizza. Det har inte blivit av att jag ätit där. Det brukar vara för mycket löjliga hipsters inne där då jag försökt. Och när jag var riktigt peppad på att äta där hade ägarna (?)/personalen farit iväg till Napoli ett bra tag. Kanske för att fira Serie A-guldet. Vem vet? Glöm inte att äta Tiramisu till efterrätt bara om ni äter det. Antar att dom har det.

mvh
Mr. Cazzo

450 gradi heter den bästa i rövhålet som du kallar det.
Citera
2024-05-08, 16:41
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wendzta
Som sagt…
Vart i centrala Göteborg hittar jag den bästa napolitanska pizzan?!

På Napoletana så klart.
https://barnapoletana.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in