2024-05-06, 20:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, och mer därtill, men ska man få bort varenda ryss från ukrainsk mark krävs kanhända mer än precisionsattacker från luften.

Jag tycker att Petraeus uttalande är smart för att det förhoppningsvis håller ryssen på mattan, "tillfreds" med sitt konventionella krig i Ukraina, utan att nån intervention behövs.
Om ryssen hemfaller till kärnvapenanvändning i Ukraina är det kört för ryssen — i Ukraina. Det kan mycket väl vara kört för ryssen i Ukraina i vilket fall som helst, vem vet, men risken för kärnvapeneskalering minskar med ett löfte om ett svar med konventionella medel. Det blir lättare att isolera kriget till Ukraina.

USA kommer ju inte attackera varenda rysk soldat i Ukraina; men alla luftförsvarsanläggningar, alla radioanläggningar, alla ledningscentraler ända ned på kompaninivå, alla fartyg oavsett storlek, alla logistikbaser, alla helikopterbaser om några finns kvar. Alla träningsanläggningar och större truppkoncentrationer.
Citera
2024-05-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Att du och dina gelikar orkar.

Ryssland har visat sig totalt överlägsen Ukraina och har världens bästa armé med numera väldigt mycket erfarenhet i hur modernt krig ska bedrivas. De har en enorm infrastruktur och vapen i mängder. Inga problem att rekrytera då ryska män ansluter sig frivilligt. Dessutom en överlägsen moralisk tro på sin sak jämfört med västvärldens demoraliserade befolkningar.
Redan första påståendet är ju fel. Om dom nu är så överlägsna så borde dom tagit kontroll över Ukraina för länge sedan, det har inte hänt.

Moral? Nämn inte moral och Ryssland i samma mening.
Citera
2024-05-06, 20:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
USA kommer ju inte attackera varenda rysk soldat i Ukraina; men alla luftförsvarsanläggningar, alla radioanläggningar, alla ledningscentraler ända ned på kompaninivå, alla fartyg oavsett storlek, alla logistikbaser, alla helikopterbaser om några finns kvar. Alla träningsanläggningar och större truppkoncentrationer.
De skulle inte. Det lär som sagt knappast behöva gå så långt. Kreml har inget att vinna på kärnvapen om Kreml vet att kriget fortsätter i lägre tempo om Kreml låter bli. Under tiden beväpnar USA m.fl. Ukraina. Kreml protesterar litegrann. Win-win, typ...
Jmfr. hoten mot Storbritannien som jag tror att du själv rapporterade om tidigare i dag. Ryssen drar sig för att eskalera, svävar på målet och har sig. Och ingen attackerar Ryssland med en first strike heller.
Citera
2024-05-06, 20:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
De skulle inte. Det lär som sagt knappast behöva gå så långt. Kreml har inget att vinna på kärnvapen om Kreml vet att kriget fortsätter i lägre tempo om Kreml låter bli. Under tiden beväpnar USA m.fl. Ukraina. Kreml protesterar litegrann. Win-win, typ...
Jmfr. hoten mot Storbritannien som jag tror att du själv rapporterade om tidigare i dag. Ryssen drar sig för att eskalera, svävar på målet och har sig. Och ingen attackerar Ryssland med en first strike heller.

Ja Ryssland har ju gjort så sedan innan invasionen; de började ju med att hota de flesta länder i Europa inklusive Sverige. Men jag tycker faktiskt ryssarna verkar ovanligt stressade nu efter att USAs stöd gick igenom, F16 börjar närma sig och även Europa har ökat hjälpen och ökar sin vapenproduktion.
Citera
2024-05-06, 20:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Usa borde ge Ukraina kärnvapen, Ukraina skrev under Budapestavtalet tillsammans med Rus, US och UK och lämnade över sina kärnvapen i utbyte mot skydd. Skyddet har brustit, kärnvapnen borde återbördas.
Citera
2024-05-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Usa borde ge Ukraina kärnvapen, Ukraina skrev under Budapestavtalet tillsammans med Rus, US och UK och lämnade över sina kärnvapen i utbyte mot skydd. Skyddet har brustit, kärnvapnen borde återbördas.

Tror inte man har några kärnvapen att ge. Hade man haft kvar kärnladdade Tomahawks hade det varit ett alternativ eftersom det finns ground launchers men det har man inte.
Man kan inte gärna ge dem några Minuteman.
De enda kärnladdningar man har i Europa är bomber men Ukraina har inget sätt att leverera dessa.
Det kanske finns något alternativ men jag är osäker på vad det skulle vara?
Citera
2024-05-06, 20:43
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:

Det vore extremt oansvarigt att öka risken för att det eskalerar till en kärnvapenkonflikt genom att ge fler händer vapen. Det ansvaret bör ligga på Nato.
Citera
2024-05-06, 20:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja Ryssland har ju gjort så sedan innan invasionen; de började ju med att hota de flesta länder i Europa inklusive Sverige. Men jag tycker faktiskt ryssarna verkar ovanligt stressade nu efter att USAs stöd gick igenom, F16 börjar närma sig och även Europa har ökat hjälpen och ökar sin vapenproduktion.
Kanske.

Dumheter att ta till kärnvapen och nästan garanterat förlora kriget + mycket mer utöver det. Förhoppningsvis tänker ryssen rationellt, vilket jag ändå tror att han gör. Rysk skrämselretorik till trots. Kärnvapen är liksom bortom "high risk, high reward". Därför behöver andra länder inte attackera ryssen direkt — om man inte verkligen vill att han ska svara oproportionerligt. Ryssen vill ha en fajt på traditionellt manér, typ, och det får han.
Citera
2024-05-06, 20:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Ett ryskt stridsflygplan nedskjutet (Eller störtat av annan orsak).
https://twitter.com/igorsushko/status/1787536884639703079
Citera
2024-05-06, 20:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Har för mig att du och jag diskuterat det förr. I princip håller jag med dig. Lite knöligt just nu, bara. Rent allmänt är kärnvapen de bästa säkerhetsgarantier en stat kan ha.
Citera
2024-05-06, 20:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Rykten om attack mot Krimbron just nu! (Ja jag vet att det ofta ryktas om det).
https://twitter.com/FreudGreyskull/status/1787548670109655225
Citera
2024-05-06, 20:56
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det vore extremt oansvarigt att öka risken för att det eskalerar till en kärnvapenkonflikt genom att ge fler händer vapen. Det ansvaret bör ligga på Nato.

Belarus har fått, varför inte Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in