2024-05-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jo jag såg den och den båten körde på en mina. Men nu så verkar Ukrainarna ha haft lite hyss för sig på Krim under natten/morgonen så jag tror det här kan vara någonting annat.

Edit;
https://www-pravda-com-ua.translate.goog/rus/news/2024/05/6/7454406/?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en-US&_x_tr_pto=wapp

Här kunde dom ha varit lite tydligare då Russian speedboat i alla fall för mig kan innebära någonting från Raptorklassen till en eka med dubbla utombordare. (Efter en snabb titt på bilder och Ryska Raptorklassen liknar Svenska patrullbåt 90)

Ok, ja det verkar ju helt klart handla om en annan båt, desto bättre!

Speedboat kan nog betyda lite av varje, speciellt i media. Personligen tänker jag mig en sån som gick på minan.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vissa tror att Ukraina redan påbörjat sin offensiv över Dniepr (De har fått många båtar från olika länder ink. Sverige). De försöker utvidga sitt brohuvud samt försöker ta över fler öar i floden.
https://www.youtube.com/watch?v=VDAxei4mgfQ

Goda nyheter! Ja nya båtar uppbackade av marina drönare kan vara ett vinnande koncept.

Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det har de väl gjort länge! Det var ju bara för nåt år sen de flög ett kärnvapenbestyckat bombplan i en simulerad attack mot Sverige.

Ok, men tyckte ändå att detta var en nyhet värd att nämna.
Citera
2024-05-06, 10:17
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det har de väl gjort länge! Det var ju bara för nåt år sen de flög ett kärnvapenbestyckat bombplan i en simulerad attack mot Sverige.

Precis, de har gjort detta tidigare så egentligen inget nytt. Men finns nog en anledning att de flexar med sina taktiska kärnvapen ännu tydligare nu samtidigt som de börjat med utökat sabotage i Nato-länder och använda mer kemiska vapen på slagfältet.

Framtidsutsikterna på längre sikt för Putin/Ryssland både på slagfältet och ekonomiskt ser väldigt dystra ut. Så de börjar nu i sin desperation gripa efter alla tillgängliga halmstrån.
Citera
2024-05-06, 10:31
Medlem
Enligt "Reporting from Ukraine", en youtube-kanal, har Ukrainska styrkor angripit ryska flanken sydöst om Chasiv Yar och tagit 500 meter där, samtidigt som man lyckats föra in förstärkningar till själva Chasiv Yar.

Det verkar inte alls som om Bastillien kan stormas till den 9 maj som det var tänkt. Ryssland har svårt att få ordning på sina trupper.

Frågan är en en Chasiv Yar kommer att falla?
Citera
2024-05-06, 10:50
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
De europeiska underrättelsetjänsterna tror nu att ryska sabotagestyrkor ligger bakom sabotagen på Malmbanan. På samma sätt tror man att ryssarna orsakat urspårningar och attacker mot företag runt om i Europa.

Att Ryssland nu också börjat anfalla Natoländer kan vara början på slutet för dem.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/varnar-for-ryska-sabotage-malmbanan-namns-/

Det låter som önsketänkande. För Ryssland att angripa Malmbanan innebär väldigt stora risker till väldigt liten nytta. Man kan visserligen säga detsamma om hela invasionen av Ukraina, så man kan förstås inte lita helt och hållet på ryssarnas konsekvenstänkande, men i det här fallet låter det betydligt troligare att det är bristande underhåll, eventuellt i kombination med lokala ligister, som står för hela sabotageverksamheten.
Citera
2024-05-06, 10:53
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Precis, de har gjort detta tidigare så egentligen inget nytt. Men finns nog en anledning att de flexar med sina taktiska kärnvapen ännu tydligare nu samtidigt som de börjat med utökat sabotage i Nato-länder och använda mer kemiska vapen på slagfältet.

Framtidsutsikterna på längre sikt för Putin/Ryssland både på slagfältet och ekonomiskt ser väldigt dystra ut. Så de börjar nu i sin desperation gripa efter alla tillgängliga halmstrån.
Ja allt detta sammantaget tyder på desperation! Det stora amerikanska stödpaketet har nog spelat in. Putin trodde nog som foliehattarna i tråden att USA slutat med sitt stöd. Nu kanske han fattat att väst stöd kommer inte att upphöra!
Citera
2024-05-06, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det låter som önsketänkande. För Ryssland att angripa Malmbanan innebär väldigt stora risker till väldigt liten nytta. Man kan visserligen säga detsamma om hela invasionen av Ukraina, så man kan förstås inte lita helt och hållet på ryssarnas konsekvenstänkande, men i det här fallet låter det betydligt troligare att det är bristande underhåll, eventuellt i kombination med lokala ligister, som står för hela sabotageverksamheten.

Knappast lokala ligister i vart fall.

De har i så fall fått åka många mil ut i ödemarken för att "roa" sig. Jag tycker det känns extremt långsökt att någon i det fåtal människor som bor i närområdet skulle ha saboterat banan.

Men i sak håller jag med dig; jag tror inte ryssarna ligger bakom det. Även om det naturligtvis inte går att utesluta med tanke på de agerat både nu under detta krig och tidigare.
Citera
2024-05-06, 11:05
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Kom nu med en tillförlitlig källa på att ryzzland tillför 1500 personer om dagen. Vi andra väntar med spänning.

Ursprungskällan till "1500 personer om dagen" är nog Putin. Jag har i alla fall läst att han sagt det:

Citat:
Russia has been quietly mobilising fresh recruits during 2023 and 2024, though the figures officially released are likely to be exaggerations. Vladimir Putin said at the end of 2023 that 486,000 new recruits had joined the army that year and that 1,500 a day were signing contracts.

https://www.theguardian.com/world/2024/apr/11/ukraine-demobilisation-plan-long-serving-soldiers-military-war-russia

Sedan får var och en bedöma själv hur trovärdigt det är.
Citera
2024-05-06, 11:15
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ursprungskällan till "1500 personer om dagen" är nog Putin. Jag har i alla fall läst att han sagt det:

Sedan får var och en bedöma själv hur trovärdigt det är.

O med ca 5000 USD i signing bonus blir det 2.5miljarder USD ;-) Ett års lön på 2000 USD i månaden blir 12 miljarder USD per år. Om man nu tror på ryzzk reklam.

https://www.reddit.com/r/UkraineRussiaReport/comments/1cetanb/ru_pov_russian_recruitment_bonus_and_monthly/
Citera
2024-05-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men det är också allmänt känt att Ryssland bedriver undergrävande verksamhet utomlands. Gammal rysk tradition sedan tsarens dagar att verka utomlands. Mordet på Trotskij, morden i Storbritannien häromsistens etc. Så även om jag inte tillhör de som tror att Ryssland saboterade Malmbanan, så är jag definitivt inte heller beredd att utesluta att de är skyldiga. För det är verkligen inte omöjligt och det skulle vara typiskt ryskt att göra en sån sak.

Nato behöver inte ge sig på Ryssland. Det sköter Ryssland själva. Jag gissar att vi förr eller senare kommer att få se ryssarna bedriva preventivt försvar mot Baltikum eller Finland.

Preventivt försvar = Imperialistiskt territoriellt offensivt krig.
Citera
2024-05-06, 11:25
Medlem
raskenss avatar
Har dom ökat sprängkraften i FPV drönare nu? Det blev bara slamsor kvar av ryssen.

https://x.com/SgtHIMARS2/status/1787171467785810049
Citera
2024-05-06, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Väst har samlat till det.
Jag hoppas nästan ryzz smäller av en liten atombomb i ukraina,, så nato får skäl att atombomba självaste mordor ( moskva) ser fram mot se hela moskva vara en glödande sophög,,,
Citera
2024-05-06, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag hoppas nästan ryzz smäller av en liten atombomb i ukraina,, så nato får skäl att atombomba självaste mordor ( moskva) ser fram mot se hela moskva vara en glödande sophög,,,

Sist ryssarna "övade" vid ukrainska gränsen small det ju på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in