2024-05-04, 21:28
Medlem
olasvenssons avatar
Jag får en känsla att ljud färdas längre när det är kallt ute.

Förr om tiden bodde jag cirka en mil från en tågstation. Om vintrarna när det var kallt ute kunde jag höra tågen bättre än om sommaren.

Vad tror ni?

Annat?
Senast redigerad av olasvensson 2024-05-04 kl. 21:34.
Citera
2024-05-04, 21:32
Medlem
tastass avatar
Jag tror din upplevelse kommer av att det är mindre vegetation ivägen
Citera
2024-05-04, 21:33
Medlem
Timmervargens avatar
Ja, ljud kan faktiskt färdas längre när det är kallt. Detta fenomen beror på hur ljudvågor bryts i olika temperaturskikt i luften. På kalla dagar finns ofta ett skikt av varmare luft ovanför den kalla luften nära marken. Ljudvågor som normalt skulle spridas åt alla håll böjs tillbaka mot marken av denna varmare luft eftersom ljud rör sig snabbare i varm luft än i kallare luft. Denna brytning gör att ljudvågorna kan färdas längre längs marken, vilket gör att du kan höra ljud från ett större avstånd.

Dessutom kan vinterns tystnad, med färre bilar och människor, samt snöns ljudabsorberande egenskaper, få det att verka som om ljuden bär längre. Så, även om ljud färdas snabbare i varm luft, är det den kalla luften som kan hjälpa det att färdas över längre avstånd.
Citera
2024-05-04, 21:34
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Jag tror din upplevelse kommer av att det är mindre vegetation ivägen

Det tänkte jag inte på. Så kan det vara.

Så det har ingenting att göra med om det är varmt eller kallt ute?
Citera
2024-05-04, 21:39
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Ja, ljud kan faktiskt färdas längre när det är kallt. Detta fenomen beror på hur ljudvågor bryts i olika temperaturskikt i luften. På kalla dagar finns ofta ett skikt av varmare luft ovanför den kalla luften nära marken. Ljudvågor som normalt skulle spridas åt alla håll böjs tillbaka mot marken av denna varmare luft eftersom ljud rör sig snabbare i varm luft än i kallare luft. Denna brytning gör att ljudvågorna kan färdas längre längs marken, vilket gör att du kan höra ljud från ett större avstånd.
Tack för svaret.
Citera
2024-05-04, 22:30
Medlem
Soulflowers avatar
Ljudvågor rör sig snabbare i varm luft än kall luft. Så ljudvågen böjer sig bort från den varma luften och tillbaka mot marken och det har med infallsvinklar och liknande att göra
Så även om ljudet rör sig långsammare så når det längre. Det finns massor med väderfenomen som gör att olika vågor som ljud och radiovågor beter sig annorlunda.
Citera
2024-05-04, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Tack för svaret.

Även medvind eller motvind påverkar något man hör lite bättre om det blåser från ljudkällan

ju fuktigare ju sämre färdas ljudet, luft kan inte bära fukt under minus 15 där någonstans. Allt bröte som är i vägen hindrar skog, berg. över is färdas ljud perfekt ock blank vattenyta.
Citera
2024-05-05, 01:10
Medlem
Mia-Rovys avatar
Det faktum att värme är vibrationer bör väl också skapa en del "brus"/utsuddning? Gissar nu, men hade inte det kunnat påverka också?
Citera
2024-05-05, 01:43
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:

Förr om tiden bodde jag cirka en mil från en tågstation. Om vintrarna när det var kallt ute kunde jag höra tågen bättre än om sommaren.

Vad tror ni?

Annat?
Ljud färdas snabbare och längre i varmare temperaturer än i kalla. Ljudets hastighet i luft ökar med temperaturen eftersom molekylerna rör sig snabbare och effektivare överför ljudvibrationer.
Citera
2024-05-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ljud färdas snabbare och längre i varmare temperaturer än i kalla. Ljudets hastighet i luft ökar med temperaturen eftersom molekylerna rör sig snabbare och effektivare överför ljudvibrationer.

Annars så skulle man lätt tro att kall luft, alltså luft med högre densitet, skulle göra att hastigheten ökade.
Citera
2024-05-06, 10:38
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Annars så skulle man lätt tro att kall luft, alltså luft med högre densitet, skulle göra att hastigheten ökade.
Jovisst så är det väl, högre densitet i sig fortplantar ljudet bättre - indianerna och tågrövarna i vilda västern som la sina huvuden på sne' på spåret för att lyssna om det var något tåg på ingång.
Är det riktigt, riktigt kallt som vid absoluta nollpunkten hörs inget ljud alls vad jag förstår.
Skriker man högt då, så stannar ljudet upp helt och bokstäverna fryser liksom till is och ramlar ner på marken.
Har jag sett i Kalle Anka & Co i alla fall.
Citera
2024-05-06, 13:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Vad tror ni?

Annat?
Jag vet inte hur kallt du har det, men vanligtvis behövs det riktigt rejäla minusgrader för att det ska gå att höra någon skillnad.
Folk som befunnit sig på sådana platser, som tex Sydpolen eller i Sibirien, och fått uppleva temperaturer på lägre än -60 grader har rapporterat om hur ljudet förändras, att det går att höra vad folk säger från stora avstånd osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in