2024-05-04, 20:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det måste ha varit mycket svårt för dom att uttala det namnet.
Ingen expert på isländska, men om uttalet på dubbel "L" är det samma som på Färöarna, förnordiska och ett par norska dialekter så låter det så här: Eyjafjadlajökudl.
Inte konstigt att dom gav upp.

Jag är inte heller någon expert men det uttalas Eyjafjattlajökutl. Usa har ju lämnat Island (baserna) är de på väg tillbaka igen? Har för mig att jag läste något om att Usa är på väg att upprätta nya baser där,
är ju strategiskt viktigt med tanke på konflikten i Ukraina.

Edit:
Har personligen varit och utforskat de gamla amerikanska baserna där, mycket spännande.
Senast redigerad av revodneb 2024-05-04 kl. 21:02.
Citera
2024-05-04, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kriget som det utvecklas.

Är det försvarbart att Kriga sig fram till en allt sämre förhandlingsposition? Historiskt, i Väst-Europeiska länder, saknas helt den traditionen.

Ingenting tycks stämma överens med vad västpressen basunerar ut.

Inte ens att Ryssland anföll Ukraina. Enligt en natoofficer från Bryssel så anföll Ukraina Ryssland den 16 februari.
Det tror jag mer på, för hur kan Ukraina ha förlorat alla vapen på 2 dar. Alla flygplan, attackplan, helikoptrar, drönare, och tanks bombanordningar och all kommunikation.
Alla säger att den ukrainska armén var i toppskick med nya Nato vapen i tillräcklig omfattning. SÅÅÅ dåliga kan ju inte Nato (amerikanska) vapen vara så att de inte håller för något.

Det måste finnas mera tid.

Så Ryssland försvarade sig på sin sida om gränsen, medan ukrainarna gick över den.

Den 24 februari skickade Zelensky bud till Putin om att han ville ha fred!
Den 22 februari gick Ryssland in till Ukraina - enligt enig västinformation.

Och det är säkert vad han gjorde - men ukrainarna hade anfallit ryssarna först. Och när vi började få se på videor från kriget så hade ukrainarna bombat långt in i Ryssland. Då blir det logiskt eftersom deras uppgift är att fortsätta till Röda Torget.

Faktiskt tyckte jag att det var underligt med de många bomberna och förstörelsen på ryskt territorium, för de måste ha varit flera dagar gamla. Men det jag såg var från 22 februari - alltså den dagen som ryssland gick över gränsen till Ukraina och ukraina kan inte ha hunnit bomba så mycket om inte de två härerna bombar varann.
Så att Putin beordar sin armé att attackera, innebär att de kör ut ukrainarna från sitt trerritorium och för dem över till Ukrainas territorium.
Hm, nu förstår jag bättre vad ryska utrikeministern har sagt om att det inte var de som anföll och att Putin inte vill att kriget skulle ske på rysk mark.
Citera
2024-05-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Nytt SU-plan nerskjutet idag

Ja jag såg nyheten på Noel Reports X. Nedskjutningen skall ha skett i Donetsk region. Vi får se om den är med i statistiken i morgon.

Det vore också önskvärt att piloten/krigsförbrytaren dog.
Citera
2024-05-04, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Nytt SU-plan nerskjutet idag
Ovanligt 😂 ryska skrot högarna behöver man inge f16 till dom krashar av sig själva till slut 😂
Citera
2024-05-04, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja jag såg nyheten på Noel Reports X. Nedskjutningen skall ha skett i Donetsk region. Vi får se om den är med i statistiken i morgon.

Det vore också önskvärt att piloten/krigsförbrytaren dog.
Vad var det för su? Su35?
Citera
2024-05-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Vad var det för su? Su35?

Nej det var en SU-25. Även Zelensky har uttalat sig om detta. DÖD ÅT PILOTEN ELLER PILOTERNA!!!

ENDAST DÖDEN KAN BEFRIA OSS!!
Citera
2024-05-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nej det var en SU-25. Även Zelensky har uttalat sig om detta. DÖD ÅT PILOTEN ELLER PILOTERNA!!!

ENDAST DÖDEN KAN BEFRIA OSS!!
Jaha su25 har dom en hel del av så det har dom råd med men otroligt hur värdelösa ryska flyvapnet är
Citera
2024-05-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Japp, en gemensam blockad i Östersjön tillsammans med Sverige, Polen och Finland vill Martin Herem, befälhavaren för de estniska försvarsstyrkorna ha.
https://tvpworld.com/77351940/estonian-general-advocates-baltic-security-alliance-with-poland-sweden-and-finland
Jag visste att det handlade om någon av baltstaterna så fort jag såg rubriken på en annan nyhetssida.

Det verkar som att de har den starkaste förståelsen om att rysshelvetet måste stoppas omedelbart, inte senare. Många andra Nato-länder befinner sig fortfarande i önskedrömmar, förnekelse och svammel om att "inte eskalera".
Senast redigerad av Chillgren 2024-05-04 kl. 21:38.
Citera
2024-05-04, 21:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Ingenting tycks stämma överens med vad västpressen basunerar ut.

Inte ens att Ryssland anföll Ukraina. Enligt en natoofficer från Bryssel så anföll Ukraina Ryssland den 16 februari.
Det tror jag mer på, för hur kan Ukraina ha förlorat alla vapen på 2 dar. Alla flygplan, attackplan, helikoptrar, drönare, och tanks bombanordningar och all kommunikation.
Alla säger att den ukrainska armén var i toppskick med nya Nato vapen i tillräcklig omfattning. SÅÅÅ dåliga kan ju inte Nato (amerikanska) vapen vara så att de inte håller för något.

Det måste finnas mera tid.

Så Ryssland försvarade sig på sin sida om gränsen, medan ukrainarna gick över den.

Den 24 februari skickade Zelensky bud till Putin om att han ville ha fred!
Den 22 februari gick Ryssland in till Ukraina - enligt enig västinformation.

Och det är säkert vad han gjorde - men ukrainarna hade anfallit ryssarna först. Och när vi började få se på videor från kriget så hade ukrainarna bombat långt in i Ryssland. Då blir det logiskt eftersom deras uppgift är att fortsätta till Röda Torget.

Faktiskt tyckte jag att det var underligt med de många bomberna och förstörelsen på ryskt territorium, för de måste ha varit flera dagar gamla. Men det jag såg var från 22 februari - alltså den dagen som ryssland gick över gränsen till Ukraina och ukraina kan inte ha hunnit bomba så mycket om inte de två härerna bombar varann.
Så att Putin beordar sin armé att attackera, innebär att de kör ut ukrainarna från sitt trerritorium och för dem över till Ukrainas territorium.
Hm, nu förstår jag bättre vad ryska utrikeministern har sagt om att det inte var de som anföll och att Putin inte vill att kriget skulle ske på rysk mark.

Jag vet inte om du är ironisk, eller galen?
Citera
2024-05-04, 22:12
Medlem
Jag fattar inte hur de tillåts posta sådan skit på konstant basis. Det är inte yttrandefrihet när det så uppenbart handlar om att ljuga och uppvigla i propagandasyfte. Smaklöshet med sådana ändamål är inte yttrandefrihet. Måste vara olagligt.
Citera
2024-05-04, 22:43
Medlem
raskenss avatar
Archer slå ut rysk 152mm. Troligen dödades några ryssar samtidigt.

https://x.com/front_ukrainian/status/1786847583484186860
Citera
2024-05-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag är inte heller någon expert men det uttalas Eyjafjattlajökutl. Usa har ju lämnat Island (baserna) är de på väg tillbaka igen? Har för mig att jag läste något om att Usa är på väg att upprätta nya baser där,
är ju strategiskt viktigt med tanke på konflikten i Ukraina.

Edit:
Har personligen varit och utforskat de gamla amerikanska baserna där, mycket spännande.
Har alltid varit sugen på att åka till Island och även Grönland.
"dl"-ljudet i dom norska dialekterna har et "d" som låter mera som "t" så din version är rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in