Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-05-04, 20:49
Medlem
Fått i uppdrag att installera Windows 10 på en grannes laptop, som saknar egen skärm.

För att installera Win10 har jag kopplat in en extern skärm via VGA porten på datorn, och jag ska nu in i BIOS för att tala om för BIOS att ladda från USB (Win installation) istället för att läsa in Windows som redan finns på systemdisken.

Problemet är att den externa skärmen förblir svart genom hela bootprocessen, fram tills när Windows (på systemdisken) är nästan klart att köra. Så jag får ingen indikation på var i boot-processen jag är, och kan inte heller se vilka knappar jag ska trycka på för att komma direkt till BIOS. Jag har i blindo provat F1, F2, F7, F8, F12, DEL samt ESC. Ingen av dom verkar ta mig till BIOS.

Har även kopplat in 3 andra skärmar, för att se om dom kan visa någon boot-bild, men samtliga skärmar reagerar likadant, dvs är svart ända fram tills nuvarande Windowsinstallation går igång.

Datorn erbjuder mig inte att ladda från USB bara för att jag stoppar in USB-stickan heller, så antar att BIOS är ett måste. Datorn har inte DVD-läsare eller liknande heller.

Kliar mig i huvet lite på hur jag ska komma runt det faktum att jag inte tycks komma in i BIOS, för jag ser ingenting på skärmen om inte Windows startas först. Har även provat att säga till grannen att skärpa sig, skaffa ett liv och en vettig dator istället, men inte heller det tycks fungera.

Söker idéer, tips osv.
Tack
Citera
2024-05-04, 21:02
Moderator
memymos avatar
Provar här istället.

Hårdvara: PC --> Programvara: Windows
/Moderator
Citera
2024-05-04, 21:04
Moderator
memymos avatar
Om windows installationen fortfarande fungerar kan man alltid testa med att starta datorn.
Komma in i windows.
Hålla inne Shift och välja starta om för att komma in i avancerad omstart.

Där kan man välja att den botar från USB sticka.
Citera
2024-05-04, 21:04
Medlem
Kantarellgudens avatar
Ta ut disken ur datorn, koppla in den i din dator och fixa allt vad det är du behöver.

Sen stoppar du in disken i grannens dator igen så är allt frid och fröjd igen.
Citera
2024-05-04, 21:07
Medlem
Fummys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
heller.

Kliar mig i huvet lite på hur jag ska komma runt det faktum att jag inte tycks komma in i BIOS, för jag ser ingenting på skärmen om inte Windows startas först. Har även provat att säga till grannen att skärpa sig, skaffa ett liv och en vettig dator istället, men inte heller det tycks fungera.

Söker idéer, tips osv.
Tack

Du förstår väl att den tänkta egentliga skärmen är den som har tillgång till bios och du kan inte köra med två skärmar i bios samtidigt och i en laptop så är den knappast byggd på de sättet att du kan plugga ur den skärmen.
Vad är grejen ens med en laptop utan skärm som verkar gammal och varför behöver den installera Windows 10 just nu? Lösningen på de hela är knappast värd pengarna med att fixa en fungerande skärm., men samtidigt om någon envisas med att inte skärpa sig så kanske de är värt att bry sig.
Citera
2024-05-04, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Söker idéer, tips osv.
Tack
Kolla vad du har för bios (vad du har för processor). Och gör som bruksanvisningen säger.
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarellguden
Ta ut disken ur datorn, koppla in den i din dator och fixa allt vad det är du behöver.

Sen stoppar du in disken i grannens dator igen så är allt frid och fröjd igen.
Bios ligger inte på någon disk som man snabbt flyttar mellan datorer. Bios finns normalt i samma chip som huvudprocessorn.

Om man googlar på sin processor så kan man få fram hur man kommer in i bios.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-05-04 kl. 21:15.
Citera
2024-05-04, 21:16
Medlem
När jag installerade win 10 så fick win för sig att visa bild på skärm 2 fast jag inte hade nån.
Prova Win-tangenten+P för att växla, tryck ev flera ggr. Kanske kan du ställa in aktiv skärm och sen starta om så kanske boot sekvensen visas på en skärm du ser.

Jag fattade inte riktigt ditt problem men värt o testa.
Senast redigerad av DjungelJumbo 2024-05-04 kl. 21:20.
Citera
2024-05-04, 21:30
Medlem
F11 brukar vara Bootmenyn.
Citera
2024-05-04, 22:40
Medlem
Skärmen på laptopen blir svart därför att en omvandlare på laptoppen är trasig bild visas egentligen på laptoppens inbyggda skärm men den blir svart för att bakgrundsbelysningen på skärmen inte lyser. Det vet inte laptoppen om så därför kommer den alltid bota upp med bios på den inbyggda skärmen.

något du kan du kan göra är att öppna laptoppen och lossa skärmkabeln som sitter som en platt bred kabel.

Därefter så kommer du kunna se BIOS på den externa skärmen

Finns en knep till som jag ger i PM
Citera
2024-05-05, 00:54
Medlem
Megaforces avatar
Det finns datorer där man måste öppna upp på undersidan för att komma åt en bios-switch som gör att man kommer in i den menyn.
Citera
2024-05-05, 09:52
Medlem
Ingen har ställt frågan vad det är för dator, däremot gissas det hejvilt
Så, vad är det för dator, du kanske skulle börja med att säga det.
Senast redigerad av peckapecan 2024-05-05 kl. 09:56.
Citera
2024-05-05, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kolla vad du har för bios (vad du har för processor). Och gör som bruksanvisningen säger.
Bios ligger inte på någon disk som man snabbt flyttar mellan datorer. Bios finns normalt i samma chip som huvudprocessorn.

Om man googlar på sin processor så kan man få fram hur man kommer in i bios.

BIOS ligger på moderkortet inte på cpu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in