2024-05-02, 13:11
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är lite konstigt att vi inte ser ukrainska döda med blåa armbindlar. Det borde den ryske filmaren väl vilja peka ut? Notera att i undertexterna är det det vanliga tjafset om vems döda vi ser. Finns det inte någon som kan identifiera uniformerna?

-Meh, uppenbarligen är den här videon photoshoppad av ukrainarna. Dom har uppenbarligen tagit bort dom blåa armbindlarna.

Den här filmen är filmad av en rysk sjukvårdaren som heroiskt sprungit fram för att rädda så många av sina ukrainska bröder från judenazisten Zelensky. Sedan har den förvansktats och släppts av Budanov.
Citera
2024-05-02, 13:25
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Såvitt jag förstår är det en blandning av ryska och ukrainska döda. De döda med täckjackor, typiskt i öppen terräng, tolkar jag som ryssar och en del av de söndersprängda i eller bredvid värn antar jag är ukrainare. Vidare tolkar jag det som att han går i anfallsriktningen eftersom ett antal fallna ryssar ligger med vapen och kropp pekande i den riktningen. Jag har inte räknat andelen, men det förefaller uppenbart att mängder med ryssar dött när det ryckt fram utan skydd blande de bortskjutna träden.

Men det är lite konstigt att vi inte ser ukrainska döda med blåa armbindlar. Det borde den ryske filmaren väl vilja peka ut? Notera att i undertexterna är det det vanliga tjafset om vems döda vi ser. Finns det inte någon som kan identifiera uniformerna?

Detta är ju ett artillerikrig främst och då ser det ju ofta ut sådär. Det ser lika jävligt ut på båda sidor och Ukraina har ju själva sagt att av deras förluster så är artilleriet det som står för 80%. Det är säkert liknade för ryssen.
Citera
2024-05-02, 13:30
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Detta är ju ett artillerikrig främst och då ser det ju ofta ut sådär. Det ser lika jävligt ut på båda sidor och Ukraina har ju själva sagt att av deras förluster så är artilleriet det som står för 80%. Det är säkert liknade för ryssen.
Det där ser ut som en framryckning, ryssar under order att ta mer mark. Ukrainarna är mer ute efter att försvara sig och kan bygga bunkrar/gräva ner sig och hitta på andra hyss. Så jag är högst tveksam till att det ser ut sådär på båda sidor
Citera
2024-05-02, 13:35
Medlem
ReedMes avatar
French President Emmanuel Macron reaffirmed he did not rule out sending troops to Ukraine, saying the issue would "legitimately" arise if Russia broke through Ukrainian front lines and Kyiv made such a request, in an interview with the Economist published Thursday.
https://www.france24.com/en/france/20240502-macron-doesn-t-rule-out-troops-for-ukraine-if-russia-breaks-front-lines
Citera
2024-05-02, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Uppgifter om pris vid (pump? Eller är det optionshandeln i marknaden i St. Petersburg?) kommer från Rosstat. Borde själv dyka djupare in i uppgifterna men jag antar att nyhetstjänster som Reuters gör ett bra jobb här.

https://www.politico.eu/article/vladimir-putin-russia-diesel-prices-skyrocket-ukraine-war-drone-strikes-oil-refineries/

Men det finns fortfarande utrymme för dieselexporter, så smärtpunkten där priserna börjar skena inom Ryssland är långt ifrån uppnådd. Men jag tar alla goda nyheter jag kan få

Aa - nackdelen med att ha så låga bränslepriser (helt utan skatt - till och med subventionerade).

Priset på bränsle går upp 10% = priset vid pump går upp MINST 10%.

I länder med höga skatter så märks ju knappast en prishöjning på 10% på själva produkten då det bara är en liten del av priset vid pump.
Citera
2024-05-02, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Nyheter för lite längre i framtiden :

Ukraina har allerede mottatt to Skynex-systemer fra Tyskland. Den siste våpenleveransen skal ha funnet sted 29. april. Rheinmetall skal ha fått en bestilling på ytterligere tre Skynex , som skal leveres i løpet av neste år, skriver Italian Defence Technologies.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/05/02/195999423/tyskland-lover-fem-skynex-skal-stanse-iranske-droner-og-russiske-raketter

Antar att det är Bryssels "vapen-krediter" som börjar komma in i spel..

Dom är tydligen rätt bra på att skjuta ner drönare. Så det är fint att se.
Citera
2024-05-02, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Ryssen fortsätter störa med sina hybridoperationer där de använder sig av ryssar bosatta i väst.

En grupp som kallar sig ”Society of Russian-speaking residents of Finland” arbetar för att utmana Finlands beslut att stänga gränserna mot Ryssland. Även om de inte får igenom det så lär de se det som en vinst bara de drar tid från Finlands och EUs administration med sitt case.

https://www.oreanda-news.com/en/v_mire/russian-speaking-society-in-finland-to-appeal-to-the-echr-due-to-the-closure-of-/article1513151/

Menar de att det är en mänsklig rättighet för ryssar att vandra runt i europas olika länder? Med tanke på att Rysslad ser Ryssar utomlands som skydsbehövande och invasionsvärda så borde man snarare kasta ut varenda ryss ur Europa.
Citera
2024-05-02, 14:04
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja fast det stämmer ju det han påstår, och inte undra på att så många stridsdugliga ukrainska män flytt landet när dom vet att det är kört och dom kommer att bli dödade för ingenting.
Finns inget som tyder på att Ukraina kommer att kollapsa i närtid!
Sluta dra trams ur röven! Rysshora!
Citera
2024-05-02, 14:05
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Det där ser ut som en framryckning, ryssar under order att ta mer mark. Ukrainarna är mer ute efter att försvara sig och kan bygga bunkrar/gräva ner sig och hitta på andra hyss. Så jag är högst tveksam till att det ser ut sådär på båda sidor

Med tanke på att en del är halvt täckt av jord och lera fick jag känslan av ett lyckat artilleri anfall.
Citera
2024-05-02, 14:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Finns inget som tyder på att Ukraina kommer att kollapsa i närtid!
Sluta dra trams ur röven! Rysshora!

Kollapsade är väl att ta i men ryssen tar över mer och mer och Ukraina har börjat offentliggöra förluster som man tidigare mörkade. Så bristen jämfört med Ryssland att ersätta förluster i manskap är utmaning just nu. Det är den avgörande faktorn på slagfältet.
Citera
2024-05-02, 14:12
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Razamataz
Ryssen fortsätter störa med sina hybridoperationer där de använder sig av ryssar bosatta i väst.

En grupp som kallar sig ”Society of Russian-speaking residents of Finland” arbetar för att utmana Finlands beslut att stänga gränserna mot Ryssland. Även om de inte får igenom det så lär de se det som en vinst bara de drar tid från Finlands och EUs administration med sitt case.

https://www.oreanda-news.com/en/v_mire/russian-speaking-society-in-finland-to-appeal-to-the-echr-due-to-the-closure-of-/article1513151/
Det vore bättre om de protesterade mot Rysslands försök att skicka in blattar från MENA i Finland, vilker är orsaken till gränsstängningen!
Citera
2024-05-02, 14:13
Medlem
Citat:
Såvitt jag förstår är det en blandning av ryska och ukrainska döda. De döda med täckjackor, typiskt i öppen terräng, tolkar jag som ryssar och en del av de söndersprängda i eller bredvid värn antar jag är ukrainare. Vidare tolkar jag det som att han går i anfallsriktningen eftersom ett antal fallna ryssar ligger med vapen och kropp pekande i den riktningen. Jag har inte räknat andelen, men det förefaller uppenbart att mängder med ryssar dött när det ryckt fram utan skydd blande de bortskjutna träden.

Det är ryska ställningar. Varenda död soldat du ser är Ryssar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in