2024-05-01, 00:18
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Så ditt stöd för att Ukrainare ogillar ryssar är alltså en ukrainsk undersökning? Vem kunde ha gissat det?

Så en ukrainare har inget att säga enligt dig om deras egna åsikter om ryssar?

Lilla nibbe. Stackars dig som är marinerad i rysk synsätt. Tycker faktiskt synd om dig. Jag må ha varit lite förolämpande mot dig i vissa inlägg, men fortfarande tycker jag synd om dig.
Efter att ha jobbat med ukrainare och lever med en som sett ryssens härjningar i östtyskland, så skulle jag nog säga att jag har mer insyn än dig när det gäller hur ryssen och deras hantlangare behandlar icke-ryssar.
Och då har jag inte hänvisat till de personer här på forumet som har varit och jobbat i ryssland.
Citera
2024-05-01, 00:18
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Men dra mig baklänges. Ser ut att ha varit bra med action där.

Och så här rullar det på, dag ut och dag in. Rysk kanonmat som slaktas i drivor för Putins ego.. Helt sinnessjukt.

Ja, man måste verkligen fundera på hur sjuk Putin och Ryssland är som driver detta sjuka krig och hur sjuka deras anhängare här och annorstädes också är.
Citera
2024-05-01, 00:24
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Kan verka förvånande för många kanske men absolut noll och intet tyder på att putler skulle påverkas av liknande petitesser.

Det är så att man frågar sig om folk förstått vad som pågår! Buhu nu måste väl putler ändra sig?

Sålänge ryssland gör framsteg så lär putler vara nöjd. Samtidigt väntar han på att politiker i väst ska visa upp sin krigströtthet likt Åkesson för svensk del gick i bräschen för häromveckan.

Jag är Sverigedemokrat och tycker Åkesson har rätt. Det tycker ju alla andra också; alla partier har ju just kommit överens om en försvarsöverenskommelse. Om de tycket att Åkesson har fel så hade de ju krävt 1000 gånger mer till försvaret eller hur? Och M/KD/L har ju förhandlat fram statsbudgeten med SD. Varför krävde de inte 1000 miljarder mer till Ukraina i statsbudgeten?

De som kritiserar Åkesson är just de personer som gör att Sverige framstår som oenigt; SD är det enda parti som hela tiden var emot en nedrustning av försvaret (Ja ett försvar är bra att ha om man vill stödja Ukraina med vapen, eller hur?). Kritiken mot Åkesson och SD: Hyckleri, falskhet och utnyttjande av stödet till Ukraina för populistisk inrikespolitisk propaganda från skitpartier som är rädda för att tappa väljarnas stöd ännu mer. Fjanten L-partiledaren låtsas plötsligt vara nationalist och bry sig om Sverige!
Citera
2024-05-01, 00:25
Medlem
Ukrainas ATACMS kan göra Krim "militärt värdelöst" för ryssarna, enligt ny rapport.
The US has supplied long-range ATACMS to Ukraine, a powerful weapon that can hit high-value targets. Ukraine has used the weapons to strike Russia's prized S-400 air defence launchers in Crimea. They have the potential to render Crimea "militarily worthless."
Mer läsning: https://www.businessinsider.com/atacms-ukraine-could-make-crimea-militarily-worthless-russia-expert-2024-4
Senast redigerad av Chillgren 2024-05-01 kl. 00:28.
Citera
2024-05-01, 00:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verrar aom problemet med GLMRS inte var GPS jamming från ryssarna utan nått mekaniskt fel som gjorde att stridsdelen inte lossades korrekt. Borde kunna vara ett fel som kan åtgärdas. Så dom kan slå ut mer ryskt bajs som skräpar och döda många ryssar
https://xxtomcooperxx.substack.com/p/ukraine-war-30-april-2024

Intressant, nu vet jag inte om detta är enklare att lösa än GPS-grejen men ändå bra att de vet vad problemet är.
Citera
2024-05-01, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tyvärr, men det stämmer inte alls. Oljeförsäljningen till Indien och Kina blomstrar.

USA går dessutom in nu och underlättar betalningarna.

"Transaktioner relaterade till utvinning, produktion, bearbetning, kondensering, transport eller köp av olja och en rad andra energiresurser, inklusive LNG, timmer, kol och uran, skulle betraktas som energirelaterade.*
Licensen tillåter också transaktioner med ryska banker i samband med produktion, leverans eller utbyte av energi i någon form."

https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/04/30/7453599/

O'rly?

https://www.tradewindsnews.com/tankers/all-indian-refineries-stop-taking-oil-on-sovcomflot-tankers/2-1-1617201

https://www.forbes.com/sites/siladityaray/2024/03/22/india-stops-accepting-russian-oil-delivered-by-us-sanctioned-tankers-reports-say/
Citera
2024-05-01, 00:55
Medlem
Silfverryggs avatar
Åh. Nytt info gällande ryssens senaste bombning av Odesa:
Citat:
Gårdagens (tisdagen den 30 april 2024) ryska missilangrepp mot Odessa dödade fem personer. Bland de dussintals skadade fanns politikern Serhiy Kivalov. Kreml hade tänkt sig honom som en möjlig ledare i Odesa om Ryssland fick kontroll över staden. Kivalov var ordförande för den centrala valkommissionen i presidentvalet i Ukraina 2004. Han misstänktes för valfusk till förmån för Ukrainas förre president Viktor Janukovytj. I slutändan ställdes Kivalov dock inte inför rätta.
Kivalov var medlem i Janukovytjs Regionernas parti. Han var engagerad i utarbetandet av en lag för att skydda det ryska språkets ställning i Ukraina. År 2020 kandiderade han till posten som administrativ direktör i Odesa och kämpade för den rysktalande befolkningens rättigheter.
År 2009 tilldelade Rysslands president Dmitrij Medvedev Kivalov vänskapsmedaljen. Idag är Kivalov ordförande för International Humanities University och Odessa Academy of Law. "Harry Potter-slottet", som förstördes i det ryska anfallet, var i själva verket Kivalovs residens, även om platsen officiellt tillhörde Humanistiska universitetet.
Ukrainska aktivister infiltrerade herrgården 2015. De lade upp bilder på herrgårdens interiör. På väggarna i rummen hängde porträtt av Kivalov.
Minst fem personer dödades i en rysk attack på måndagen vid Humanistiska universitetet i Odesa i södra Ukraina, lokalt känt som "Harry Potter-slottet", uppger lokala tjänstemän. Minst 32 personer skadades också i attacken.
- Monster. Djur. Sällar. Avskum. Jag vet inte vad jag ska säga mer, sade Odesas borgmästare Gennadij Trukhanov i en video som publicerades på hans Telegram-kanal om attacken mot en byggnad som kallas Private Law Academy.
- Folk går ut till havs och skjuter och dödar. Den ukrainska flottans talesman Dmytro Pletenchuk sa att Ryssland använde en Iskander-M ballistisk missil med en klusterspets i attacken.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a877110a-4a5a-4959-b17e-b6f843fbb5b9

Så ryssen sköt mot någon de ansåg var nödvändig i deras ockupationsplaner kring Odesa?
Se hur ryssen behandlar sina "allierade" när de längre är inte till någon nytta.
Citera
2024-05-01, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Ryssland har lärt sig att bekämpa Atacams nu. Ukraina hade nytta av dem tre dagar...

https://www.reuters.com/world/europe/russia-shoots-down-six-us-made-atacms-missiles-2024-04-30/?utm_source=reddit.com

Då får man skicka fler och göra fler drönaratacker samtidigt. Bara mata på med mer helt enkelt.
Citera
2024-05-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Svensk försvarsindustri har gjort bort sig fullständigt i Ukraina.

Så går det när man satsar på design och High tec

Men cv90 och archer, de verkar vara helt satta ur spel nu. Jag hade förväntat mig mera faktiskt

Har du något som bekräftar dina fantasier?
Citera
2024-05-01, 01:02
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Då får man skicka fler och göra fler drönaratacker samtidigt. Bara mata på med mer helt enkelt.

Tyckte att jag såg nyligen någonstans om att Ukraina hade skickat ca 20 ATACMS mot olika måltavlor på Krym varav ryssen säger att de sköt ner 6. Det skulle då innebära att 14 träffade sina mål.
Citera
2024-05-01, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Tyckte att jag såg nyligen någonstans om att Ukraina hade skickat ca 20 ATACMS mot olika måltavlor på Krym varav ryssen säger att de sköt ner 6. Det skulle då innebära att 14 träffade sina mål.

Ryssen har alltså samma förmåga att skjuta ner ATACMS med fullt luftförsvar som Ukraina hade när de hade mer eller mindre slut på sina motåtgärder. Russia stronk.
Citera
2024-05-01, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Springbank78
Hur länge tror ni kriget kan fortsätta tills någon sida kollapsar helt? 1 år, 5-10 år eller längre? Och vilken sida skulle kollapsa först? Putin lär ju inte sluta och Ukraina lär aldrig ge upp och i så fall kan väl kriget teoretiskt fortsätta tills vi på riktigt har en sida som helt enkelt inte har något kvar att sätta emot. Och vem som vinner där har ju media och "experter" väldigt delade meningar. Ryssland har väl störst manskap men västvärlden mest pengar.

Ryssland kommer inte kunna hålla igång många år till. Så länge Ukraina får stöd från väst så vinner Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in