2024-04-29, 23:49
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Hedningarnas gud hette Oden och hinduismen gud heter Shiva, för att ta som exempel.

Men kristendomens gud verkar bara benämnas som gud. Har kristendomens gud inget namn?
"Jag är" eller "Jag är den jag är".

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jag_%C3%A4r_den_jag_%C3%A4r
Citera
2024-04-30, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Precis som jag skriver, Gud ska duga i dina ögon, tvärtom är det inte så noga med. Någon sådan religion finns inte.

Du har bara din hjärna att analysera verkligheten med och avgöra vad som är rimligt.

Om du tar del av en ideologi eller religion som låter som fantasier av en drogpåverkad knarkare som lider av mytomani så gör du förmodligen rätt i att förkasta den.
Citera
2024-04-30, 10:12
Medlem
Litenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du har bara din hjärna att analysera verkligheten med och avgöra vad som är rimligt.

Om du tar del av en ideologi eller religion som låter som fantasier av en drogpåverkad knarkare som lider av mytomani så gör du förmodligen rätt i att förkasta den.
Du avvisar således religion helt och hållet. Men varför vill du och andra så gärna skriva sådant om religion? Vad är det som fascinerar, upprör och engagerar? Jag vet svaret. Bakom fernissan av ”sunt förnuft”, vetenskaplighet och rationalitet finns en längtan efter outsinlig kärlek. Och Hans namn är Gud.
Citera
2024-04-30, 10:48
Medlem
fellowvessels avatar
Ichtys är grekiska för både Jesus och fisk. så man kan kalla gud-jesus FIRREN med andra ord.
Senast redigerad av fellowvessel 2024-04-30 kl. 10:54.
Citera
2024-04-30, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenheten
Du avvisar således religion helt och hållet. Men varför vill du och andra så gärna skriva sådant om religion? Vad är det som fascinerar, upprör och engagerar? Jag vet svaret. Bakom fernissan av ”sunt förnuft”, vetenskaplighet och rationalitet finns en längtan efter outsinlig kärlek. Och Hans namn är Gud.

Jag propagerar inte för någon ateism eller "rationalitet" som du tror.

Alla religiösa föreställningar är inte på samma plan det är t.ex. skillnad på att tro på en monotesistisk gud som har skapat världen eller att tillbe träd och stenar, statyer och liknande inklusive gudaförklarade personer eller djur. På liknande sätt så kan man anse att den typen av polyteism som fanns i forntiden är orimlig.
Citera
2024-04-30, 11:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Tor och Oden var inte "gudar" utan asar. .
Asar och vaner var gudar inom nordisk tro.
Citera
2024-04-30, 11:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Asar och vaner var gudar inom nordisk tro.
De benämndes inte gudar innan Eddan, som skrevs av en kristen. På alla svenska runstenar betyder ᚴᚢᚦ (KUTH) Jesus himmelske far eller ordet 'god', t.ex. KUTH IALBI ANT HANS ... HON VAR SESTR KUTH. Asarna kallas vid namn eller för asar.

Gud var ett germanskt ord som betydde 'god' men fick en överförd betydelse av högre makt även i pluralis.
Citera
2024-04-30, 12:59
Medlem
Arepos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Klart det är ett teologiskt trick som skapades under det första konsiliet. Hur kan man tillbe Jesus om första budet säger att man bara ska tillbe en Gud. Det var därför kejsare Konstantin sammankallade mötet. Man behövde lösa inkonsekvensen i att tillbe Jesus och första budet.

Så man lusläser och skapar den heliga treenigheten, så man ska kunna tillbe även Jesus. Att tre saker kan bli samma som en som ingår i treenigheten, är förstås lite mystiskt. Är Gud, Gud eller finns det två saker som är Gud. Ingår Gud i Gud.

Nu benämner du själv Gud som Gud. Så varför skulle han heta något annat..
Gud sade till Mose: »Jag är den jag är.» Och han sade vidare: »Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder. (2 Mos 3:14)

Jesus sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Förrän Abraham blev till, är jag.» (‭‭Joh 8:58)
Citera
2024-04-30, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arepo
Gud sade till Mose: »Jag är den jag är.» Och han sade vidare: »Så skall du säga till Israels barn: 'Jag är' har sänt mig till eder. (2 Mos 3:14)

Det blir tydligare om man fortsätter att läsa i vers 15

Och Gud fortsatte: »Säg israeliterna att Herren(JHVH), deras fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt dig till dem. Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte.
Citera
2024-04-30, 15:39
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
"I AM THAT I AM" eller "I AM who I AM"

Är Guds svar när Moses frågar Honom om Hans namn.

"Jag är den/vem Jag är"

Exodus 3:14

Kryptiskt och mystiskt.
Citera
2024-04-30, 15:43
Medlem
AGHORIBABA1008s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ni som säger att jesus är gud och att treenigheten som hittades på i Rom finns i bibeln, referera till bibeln. Berätta var jesus säger att han är samma som fadern.

John 10:30 I and my Father are one.

1 John 5:7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

John 17:11 And now I am no more in the world, but these are in the world, and I come to thee. Holy Father, keep through thine own name those whom thou hast given me, that they may be one, as we are.
Citera
2024-04-30, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AGHORIBABA1008
1 John 5:7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.

Orden: "and these three are one" existerar inte i bibeln, det har lagts till i efterhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in