2022-05-04, 14:39
Medlem
Hade kört på en cyklist om cyklisten befunnit sig i körbanan på landsbygden. Finns ingen cykelbana och det var tur att cyklisten var på vänster sida om körlinjen. Själv var jag upptagen med att rota efter något och såg aldrig cyklisten då jag inte tittade på vägen.
Måste säga att det är en farlig funktion. Jag vet inte vad den ska vara bra till. Jag hoppas den förbjuds.
Idag när jag åt en matlåda så körde bilen igenom mittlinjen till vänstra filen. Det var första gången på nästan ett år den gör det. Farligt!
Citera
2022-05-04, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Sånt får man inte skriva - bara önska(som jag).
Då önskar jag samma sak!
Citera
2022-05-04, 22:10
Medlem
kommer nog under lång tid behövas en mänsklig förare som övervakar körningen och tar över kontrollen när AI'n inte vet vad den ska göra. Ett stort problem där är att det kommer bara komma mer och mer förare som enbart har plugg kompetens men ingen kompetens på riktigt körning om det inte blir en grej av det att tex alla lastbilsförare måste en gång i veckan köra helt utan AI just för att kunna hantera situationer när AI'n inte kan.
Citera
2022-05-04, 22:24
Medlem
Har inte läst tidigare inlägg, snackar vi om Teslas självkörning nu eller?
Det finns väl bara i USA än så länge?
Citera
2022-05-04, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har inte läst tidigare inlägg, snackar vi om Teslas självkörning nu eller?
Det finns väl bara i USA än så länge?

I trådstarten var det en Volvo XC90. Men om det var någon mer avancerad självkörning än Pilot Assist framgår inte.
Citera
2022-05-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ville citera föregående inlägg också, men hittade det inte, men det stod:

Så är det absolut. Mycket automatiserade funktioner fungerar dåligt. Som laneassist på min bil. Den ska hålla mig inom linjerna, men jag känner ofta hur den rör på min ratt utan min tillåtelse trots att jag tycker mig hålla mig inom linjerna. Det är så ofantligt irriterande att jag var tvungen att stänga av det. Jag vill inte att någon rör min ratt när jag inte ber om det.

En annan sak, Automatiskt helljusomslag. Det funkar skit. Ibland går det bra, men oftast slår den av helljuset för sen för de mötandes smak som då blinkar med sitt hellus, så där var ytterligare en funktion som jag var tvungen att stänga av. Bra tanke, men om den slår av för sent så är det värdelöst och måste stängas av för att inte irritera folk.

Jag har aldrig haft problem med "Lane Assist" under 8år jag har ägt nya bilar som haft den funktionen, det blir snart den 5 nya bilen. De gångerna den griper in så beror det faktiskt på att jag har en dålig placering i körfältet och kan placera mig bättre.

Tycker det är konstigt att vissa aldrig har problem och några få verkar ju kämpa emot funktionen på daglig basis. Det har inte slagit er tanken att ni faktiskt placerar er konstant dåligt och kör nära linjerna av ren vana? Min farsa hatar lane assist, men då ligger han alltid onödigt nära linjerna och kör, går det att säga till honom? Nää, men det hör väl till när man blir gubbe.

Skulle nog säga att det fungerar precis som det är tänkt.
Citera
2022-05-05, 01:52
Medlem
PeterNosters avatar
När tåget kommer så flytta på er.

Tåg är ju självkörande i och med att de följer ett spår.
För att det ska fungera så har ju tåget företräde vid t.ex obevakade korsningar.
Det är likadant med självkörande bilar. De följer ett spår (digitalt) och ska därför ha företräde framför bilar med förare som borde ha vett att hålla sig undan.

Så pallra er undan när ni ser en bil utan förare. Det kan ju visserligen vara tant Agda 1,45 som sitter där och inte syns men ta det säkra för det osäkra. Det tjänar alla på..
Citera
2024-04-27, 15:13
Medlem
Vet ej om det tagits upp i tråden.

Men redan nu är de flesta större vägar och städer smockfulla med bilar i rusningstider. Om bilar verkligen blir självkörande så kommer fler välja bilen, vilket kommer i sådana fall öka restiden för de flesta. De som inte har självkörande bilar får slösa sin tid istället för att göra något produktivt.

Om man skulle ta steget vidare och bilar skulle kunna köra runt helt utan varken förare eller passagerare så kommer förmodligen vägnätverket säcka ihop om alla kör iväg samtidigt.

Det skulle kunna vara ett direkt hot mot folks säkerhet om vägnätverket slås ut av självkörande bilar som flödar över vägarna.

Oftast diskuteras aldrig ovanstående i diskussionen om självkörande bilar. Innebörden är att det förmodligen aldrig kommer bli självkörande på riktigt eftersom vägnätverket inte hade mäktat med det.

Så Elon Musk har sålt pissvatten till folk, de vet bara inte om det ännu. Vem betalar $ 15.000 USD för att beta-testa mjukvara (ettor och nollor) som Tesla och staten mycket väl vet om att det aldrig kommer bli något av?
Citera
2024-04-29, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankrun
Vet ej om det tagits upp i tråden.

Men redan nu är de flesta större vägar och städer smockfulla med bilar i rusningstider. Om bilar verkligen blir självkörande så kommer fler välja bilen, vilket kommer i sådana fall öka restiden för de flesta. De som inte har självkörande bilar får slösa sin tid istället för att göra något produktivt.

Om man skulle ta steget vidare och bilar skulle kunna köra runt helt utan varken förare eller passagerare så kommer förmodligen vägnätverket säcka ihop om alla kör iväg samtidigt.

Det skulle kunna vara ett direkt hot mot folks säkerhet om vägnätverket slås ut av självkörande bilar som flödar över vägarna.

Oftast diskuteras aldrig ovanstående i diskussionen om självkörande bilar. Innebörden är att det förmodligen aldrig kommer bli självkörande på riktigt eftersom vägnätverket inte hade mäktat med det.

Så Elon Musk har sålt pissvatten till folk, de vet bara inte om det ännu. Vem betalar $ 15.000 USD för att beta-testa mjukvara (ettor och nollor) som Tesla och staten mycket väl vet om att det aldrig kommer bli något av?

Nja, nu missar du den största fördelen med AI-trafik; effektiviteten.
Eftersom människor har extremt dålig reaktionstid och inte kan kommunicera med varandra i trafiken (annat än blinkers) har man extrema marginaler (3 sekunder mellan bilar, typ 200meter på motorväg), trafikljus och massa stop-and-go i trafiken. Allt det slipper vi när vi får bort människoapan ur förarsätet.
Framtiden blir stadstrafik som flyter, helt utan stopp, bilar kör kors och tvärs med 10cm marginal. Troligtvis behövs inte heller flerfiliga vägar pga effektiviteten.
Det blir också väldigt billigt och smidigt; hejdå tunnelbana, buss och taxi.
Jag tror vi får minst en 5-dubbling av effektiviteten (trafikflöde).
Citera
2024-04-29, 11:45
Medlem
PeterNosters avatar
Elon Musk är nu i Tyskland och och försöker få myndigheterna att godkänna FSD 12.0 för körning där.
Sen går färden till Kina i samma ärende.

https://www.youtube.com/watch?v=SySqg9_89sE

För mänskliga trafikanter kommer han att erbjuda elektroder som opereras in i hjärnan.
När All Generations Drive Automatic, AGDA, närmar sig stänger man av andra trafikanter.
Citera
2024-04-29, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
För mänskliga trafikanter kommer han att erbjuda elektroder som opereras in i hjärnan.
När All Generations Drive Automatic, AGDA, närmar sig stänger man av andra trafikanter.

Är du nästan en månad sen?
Citera
2024-04-29, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Elon Musk är nu i Tyskland och och försöker få myndigheterna att godkänna FSD 12.0 för körning där.
Sen går färden till Kina i samma ärende.

https://www.youtube.com/watch?v=SySqg9_89sE

Fanns ju förhoppningar att FN skulle godkänna självkörande bilar (med övervakning), men i sista stund så för att få med några få motvilliga mindre nationer så urvattnade man hela förslaget. Det blev så att standard blev att varenda manöver från bilen som initieras måste godkännas av föraren. Detta gör i princip alla former av denna typ av förarassistans nästan helt meningslös.

Öppningen som kom i FN-beslutet var dock att enskilda länder inom FN kunde godkänna mer automatiserade versioner av självkörning/förarassistans. Det är detta som nu man försöker få till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in