2024-04-29, 09:59
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jo, men det är inte så att utländska banker inte verkar för att förhindra penningtvätt. Skillnaden är att banker/stater utomlands har en annan approach. Det kommer kosta Sverige att man väljer att vara så anti.

Kontanter är fortfarande vanligare bland penningtvätt och kriminell verksamhet. Även där är Sverige anti.

Det är bara en tidsfråga innan man blir tvungen att ändra synen på krypto. The sooner the better.

Ja, håller med, svenska banker är krångliga.

Återstår ju dock att se om det ändrar sig, kan ju även slå åt andra hållet och att utländska banker drar åt kraven hårdare.
Citera
2024-04-29, 10:01
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Banker bedriver inte verksamhet utifrån välvillighet utan för att de är vinstdrivande företag. Ju mer pengar man har desto lättare att hitta ett företag som vill ha en som kund.

De som har väldigt stora förmögenheter i bitcoin kommer dessutom inte vilja växla dessa till fiatpengar som äts upp av inflation.

Gällande dokumentation så finns alla transaktioner i blockkedjan.

Nej, precis. Men samtidigt säger ju bankerna redan idag nej till bra kunder av tramsanledningar. Bara man söker ett bolån ska det frågas om vart minsta öre kommer ifrån, och man kan behöva skicka lönespecar från när man var 19 år och sabbatsjobbade.

Så tror nog att detta kan bli krångligare än vad folk anar. När det gäller mindre vinster förstår jag att det inte blir problem på samma sätt.
Citera
2024-04-29, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nej, det är klart. Det känns dock lite risky att satsa stort på krypto och såväl hoppas på en kursuppgång som en viss välvillighet från bankerna att sedan släppa in pengarna i systemet. Redan idag kan det vara svårt att använda sina besparingar för att köpa lägenhet, då få har lönespecar på inkomster man haft flera år tillbaka i tiden. Så misstänker att bankerna skulle säga nej till (större) kryptovinster då dokumentationen kanske är otillräcklig.

Vi alla som håller på detta och får stora vinster tar ju inte ut pengarna i Sverige utan kör med kryptovänliga länder där det är möjligt realisera vinsterna på ett annat sätt, det är ju inte bara det utan skatterna är ju helt befängda i Sverige på krypto, SKV har ju ingen koll själv......
Citera
2024-04-29, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Grejen är den att man inte behöver växla till "riktiga pengar". Åtminstone inte allt. Ett kapital sitter bra i bitcoin.

Precis och du kan omvandla dina krypto till USDT eller annan stablecoin om du är orolig för att värdet ska plötsligt sjunka, ligga i stablecoin efter stora vinster är ganska säkert.
Citera
2024-04-29, 10:54
Medlem
Citat:
Fast så är det ju rent krasst inte. Du kan inte köpa ett hus, en bil eller en kaffe på stan med krypto. Riktiga pengar går att konsumera upp, vilket krypto inte kan (undantag typ droghandel och dylikt).

Så när man ska växla in och kunna köpa grejer så finns ju risken att bankerna vägrar då kryptovinster kan presumeras komma från kriminell verksamhet.

Så är USD, GBP eller EURO enligt dig riktiga pengar? Kan du handla för dem i Sverige? Samma som för bitcoin. Vissa ställen accepterar bitcoin som betalmedel men inte alla. Jag får inte köpa lunch på stan för kontanter så är kontanter inte riktiga pengar då?
Citera
2024-04-29, 11:29
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harpbrennaren
Så är USD, GBP eller EURO enligt dig riktiga pengar? Kan du handla för dem i Sverige? Samma som för bitcoin. Vissa ställen accepterar bitcoin som betalmedel men inte alla. Jag får inte köpa lunch på stan för kontanter så är kontanter inte riktiga pengar då?

Tänkte mer på dokumentationen, känns som få har insyn i hur detta går till på en kryptohandlarsajt t.ex.?
Citera
2024-04-29, 11:55
Medlem
Citat:
Nej, precis. Men samtidigt säger ju bankerna redan idag nej till bra kunder av tramsanledningar. Bara man söker ett bolån ska det frågas om vart minsta öre kommer ifrån, och man kan behöva skicka lönespecar från när man var 19 år och sabbatsjobbade.

Så tror nog att detta kan bli krångligare än vad folk anar. När det gäller mindre vinster förstår jag att det inte blir problem på samma sätt.

Har man svårt få bolån i svensk bank är man inte en så bra kund som man tror. Banker har strösslat bolån över svenska folket.

Blir fiat-banker alldeles för krångliga att använda så kommer det öka bitcoiniseringen så man slipper ha att göra med fiat-bankerna.

Citat:
Tänkte mer på dokumentationen, känns som få har insyn i hur detta går till på en kryptohandlarsajt t.ex.?

Alla stora krypto-exchanges, som crypto.com, Coinbase, Binance med flera, följer KYC-lagstiftning.
Citera
2024-04-29, 13:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Har man svårt få bolån i svensk bank är man inte en så bra kund som man tror. Banker har strösslat bolån över svenska folket.

Blir fiat-banker alldeles för krångliga att använda så kommer det öka bitcoiniseringen så man slipper ha att göra med fiat-bankerna.

Alla stora krypto-exchanges, som crypto.com, Coinbase, Binance med flera, följer KYC-lagstiftning.

Jo, mycket möjligt såklart att sajterna har godtagbar dokumentation, där vet jag inte, därav frågan i trådstarten.
Citera
2024-04-29, 13:28
Medlem
Så här då. Om man vill köpa en bostad i Stockholm och har sitt kapital i kryptovalutor. Hur ska man göra?
Citera
2024-04-29, 13:31
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viruse
Så här då. Om man vill köpa en bostad i Stockholm och har sitt kapital i kryptovalutor. Hur ska man göra?

På liknande sätt som om du vill köpa en bostad och du har ditt kapital i tex fonder eller guld?
Citera
2024-04-29, 13:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onaniprodukt
Krypto är redan "riktiga pengar", så det är inget problem över huvud taget.
Jag har dessutom aldrig varit med om att min bank frågat mig vart pengarna kommer ifrån.

första gången jag satte in kontanter på banken var och banken frågade om ursprunget på slantarna..sålde lite svetsutrustning och sånt,då jag slutat yrkeslivet som svetsare det året 2006,lite drygt 15000 spänn,då var jag tvungen att visa att pengarna var "Vita"..annars ville banken inte veta av mina penningar..
Citera
2024-04-29, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
På liknande sätt som om du vill köpa en bostad och du har ditt kapital i tex fonder eller guld?

Fonder och guld äger jag genom en svensk bank som gärna hjälper mig i mitt bostadsköp och tillträde gentemot säljarens bank via banksystemet Tambur. Med kryptovalutor kan jag inte göra på det sättet så vitt jag vet.
Senast redigerad av viruse 2024-04-29 kl. 14:01. Anledning: Stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in