2024-04-28, 13:32
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
Jag skrev det bästa kanske GENOMFÖRBARA, tror du Ryssland plötsligt bara avslutar detta och åker hem för tebjudning. Att vara realist i denna tråd har visat sig vara svårt när de flesta verkar tror att det är en Hockeymatch där allt kan hända.

Nej det skrev du inte...

"jag påstår inte att mitt förslag är rättvist, men kriget måste få ett slut. det bästa GENOMFÖRBARA på lång sikt tror jag skulle vara att de nu ockuperade områdena blev ett eget nytt land, att slåss till sista andetaget är sånt som tillhör historiska hjältesagor och galna politiker."

Men.. du tror inte det BÄSTA genomförbara är att Putin bara accepterar att han är en "dead man walking" och lämnar Ukraina så fler oskyldiga får leva?
Citera
2024-04-28, 13:35
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Jag påstår inte att mitt förslag är rättvist, men kriget måste få ett slut. det bästa GENOMFÖRBARA på lång sikt tror jag skulle vara att de nu ockuperade områdena blev ett eget nytt land, att slåss till sista andetaget är sånt som tillhör historiska hjältesagor och galna politiker.
båda sidor har problem med rekrytering. Det tyder ju på att folket i respektive land är mindre sugna på fortsatt krig, i ärlighetens namn föredrar de nog att leva i lugn och ro och ta hand om sina familjer och tänka på sitt. Slåss till sista bloddroppen är sånt man ser på film.

Citat:
Jag skrev det bästa kanske GENOMFÖRBARA, tror du Ryssland plötsligt bara avslutar detta och åker hem för tebjudning. Att vara realist i denna tråd har visat sig vara svårt när de flesta verkar tror att det är en Hockeymatch där allt kan hända.

Så du menar att det är genomförbart att ett nytt land skulle skapas på ockuperad mark. Att Putin skulle acceptera det?!
Samtidigt vill du bli tagen på allvar (antar jag)?

PS
Är det inte du som upprepat flera gånger att Ryssland redan har vunnit kriget?
Så varför skulle de gå med på detta enligt din logik?
Senast redigerad av DikT 2024-04-28 kl. 13:38.
Citera
2024-04-28, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så du menar att det är genomförbart att ett nytt land skulle skapas på ockuperad mark. Att Putin skulle acceptera det?!
egentligen inte men fan så mycket mer troligt än att putin bara packar ihop och går på tebjudning, och i begynnelsen av kriget så låg det faktiskt på bordet att de berörda regionerna skulle få UTÖKAT självstyre men dåvarande President i Ukraina agerade tvärtemot
Citera
2024-04-28, 13:40
Medlem
Hela denna konflikt bevisar för mig en sak. Du kan sitta på hur mycket pengar som helst och teknologiskt ligga före resten av Världen men har du inte folk som är villiga att kriga så är det kört.

Viljan att kriga kommer i från nationell identitet och stolthet. Denna nationalism har ryssarna och ukrainarna. Den har vi inte längre i Väst. Just därför kommer inga NATO-trupper kunna mobiliseras i någon större utsträckning. Ungdomar i Väst känner inte samma nationella tillhörighet som tidigare generationer kände. Just därför är Väst dömt att misslyckas i denna konflikt.

Just därför lades försöket att krossa det nationalistiska Ryssland ut på entreprenad till Ukraina som iofs hade eget motiv men blev till slut ett instrument för Väst.

Vid flertal tillfällen har man från västligt håll poängterat hur bra det är att man kan "klämma åt" Ryssland utan att offra livet på ens egna medborgare. Blodet står Ukraina för. Det man inte nämner är att det förmodligen inte ens hade gått att mobilisera sina egna då patriotismen i Väst ligger på bottennivåer pga globalism och kulturmarxism.

Detta kommer att bli en läxa för Väst och en tillbakagång till ett mer nationalistisk Väst.
Citera
2024-04-28, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

PS
Är det inte du som upprepat flera gånger att Ryssland redan har vunnit kriget?
Så varför skulle de gå med på detta enligt din logik?
Anledningen att putin skulle köpa detta förslag är även om det inte är troligt håller absolut med om det, men kriget behöver ta slut, och det skulle kunna ses som en halv seger
Citera
2024-04-28, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Luka påstår att Belarus har fått kärnvapen och att det inte är Ryssland som bestämmer när de ska användas (antagligen för att Putin inte ska kunna beskyllas för att vara den som officiellt tar beslutet).

Intressant påstående. Det innebär att Ryssland har brutit mot icke-spridningsavtalet, som Ryssland skrivit på. De flesta ryss-anhängarna här påstår ju att Ryssland håller avtal, men här har du hittat ännu ett avtal som Ryssland brutit mot. Tack!
Citera
2024-04-28, 14:04
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att mitt förslag är rättvist, men kriget måste få ett slut. det bästa GENOMFÖRBARA på lång sikt tror jag skulle vara att de nu ockuperade områdena blev ett eget nytt land, att slåss till sista andetaget är sånt som tillhör historiska hjältesagor och galna politiker.
båda sidor har problem med rekrytering. Det tyder ju på att folket i respektive land är mindre sugna på fortsatt krig, i ärlighetens namn föredrar de nog att leva i lugn och ro och ta hand om sina familjer och tänka på sitt. Slåss till sista bloddroppen är sånt man ser på film.

Mitt förslag är bättre. Alla ryssar som vill bo i Ryssland flyttar dit. Krim etc tillhör Ukraina och de ryssar som inte vill bo i Ukraina kan flytta till Ryssland inom dess erkända gränser.
Citera
2024-04-28, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Intressant påstående. Det innebär att Ryssland har brutit mot icke-spridningsavtalet, som Ryssland skrivit på. De flesta ryss-anhängarna här påstår ju att Ryssland håller avtal, men här har du hittat ännu ett avtal som Ryssland brutit mot. Tack!

Om Belarus betraktas som en del av Ryssland har inget avtal brutits.
Citera
2024-04-28, 14:05
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocken88
Hela denna konflikt bevisar för mig en sak. Du kan sitta på hur mycket pengar som helst och teknologiskt ligga före resten av Världen men har du inte folk som är villiga att kriga så är det kört.

Viljan att kriga kommer i från nationell identitet och stolthet. Denna nationalism har ryssarna och ukrainarna. Den har vi inte längre i Väst. Just därför kommer inga NATO-trupper kunna mobiliseras i någon större utsträckning. Ungdomar i Väst känner inte samma nationella tillhörighet som tidigare generationer kände. Just därför är Väst dömt att misslyckas i denna konflikt.

Just därför lades försöket att krossa det nationalistiska Ryssland ut på entreprenad till Ukraina som iofs hade eget motiv men blev till slut ett instrument för Väst.

Vid flertal tillfällen har man från västligt håll poängterat hur bra det är att man kan "klämma åt" Ryssland utan att offra livet på ens egna medborgare. Blodet står Ukraina för. Det man inte nämner är att det förmodligen inte ens hade gått att mobilisera sina egna då patriotismen i Väst ligger på bottennivåer pga globalism och kulturmarxism.

Detta kommer att bli en läxa för Väst och en tillbakagång till ett mer nationalistisk Väst.

Alla resoneranden av den här typen bygger på att Putin på något sätt lurats att anfalla Ukraina, av elaka västglobohomonazisteregeringar (fast mest USA). Skulle Ryssland i natt börja ett tillbakadragande till sin sida gränsen skulle kriget omedelbart upphöra.

Ryssland kommer naturligtvis inte att vinna det här, oavsett om de får till ett vapenstillestånd, eftersom de befinner sig i ett politiskt och ekonomiskt Limbo, där de inte kommer att få gehör för någonting, kommer att sakna alla möjligheter att påverka med sk soft power - detta helt oavsett om de skjuter sönder 4000 småstäder och dödar en miljon ukrainare.
Citera
2024-04-28, 14:10
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Oväntad händelse utanför Jemens kust. Houti-"rebeller" besköt en oljetanker från skuggflottan som transporterade rysk olja från Primorsk till Vadinar. Skeppet i fråga var alldeles nyligen inblandat i en kollision utanför Danmarks kust och hade inte giltiga försäkringar.

The Houthis have claimed responsibility for the attack. The group's military spokesman, Yahya Sarea, said in a televised speech on Saturday that a "British" ship called the Andromeda Star had been targeted, resulting in a "direct hit".
US Central Command confirmed that Andromeda Star was the ship in question, that it had suffered minor damage and was continuing its voyage.
Ambrey reported that the tanker in question was owned by the UK until November 2023.
Its current owner is Seychelles-registered and was engaged in Russia-linked trade - travelling from the Russia town of Primorsk to Vadinar, in the Indian state of Gujarat, when the attack happened.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-68909912

A recent collision involving a "dark fleet" tanker has revived Denmark's worst fears about the ships that carry hundreds of thousands of barrels of Russian crude through the Danish Straits every day. If something should go wrong, it is unclear whether the true owner could be found, or whether an insurer would pay to cover the costs of a cleanup.

On March 2, the 15-year-old tanker Andromeda Star was involved in a collision with an unnamed vessel, the Danish Maritime Authority confirmed to Bloomberg. AIS data provided by Pole Star shows that at about 0700 hours that morning, the tanker slowed to a sudden stop as it rounded the northern tip of Jutland. The ship was in ballast condition at the time and was headed for a Russian port to load oil.

After the encounter, the Andromeda Star anchored south of Copenhagen until March 16, when it relocated to an anchorage next to the ship repair yard in Odense.

Andromeda Star was sold to undisclosed buyers four months ago, and its Equasis record has not been updated with the identity of the new owner. Its Indian manager, Margao Marine Solutions, was launched in late 2022 and operates three older tankers, all flagged in Panama.

The Star's P&I insurer is not listed in her Equasis record, and a search for her coverage information in the database of the International Group of P&I companies returns no results. The dark fleet has largely turned to using second-tier insurance options outside of the International Group, since the G7 price cap policy restricts which Russian cargoes are eligible for European or American coverage.

https://maritime-executive.com/article/report-dark-fleet-tanker-had-a-collision-off-denmark

Lovade inte de där nötterna att de skulle inte skjuta mot ryska och kinesiska skepp?
Säger väl allt om deras intelligens:
"Öööh Abdallah, titta ett skepp. Är den rysk?".
"Vet inte Muhammad. Vi skjuter ändå. Inshallah!".
"Allah-u akbar Abdallah. Ja, det gör vi".

Inte så smarta ryssar heller. Nu hoppar de på gammelslaviska symboler och kallar dem nazistiska.
Citat:
Tre medlemmar i det populära ryska metalbandet Korrozia Metalla har gripits mitt under en konsert misstänkta för att ha använt nazistiska symboler, uppgav myndigheterna på söndagen. Trion greps på lördagen under en klubbspelning i staden Nizjnij Novgorod i västra Ryssland. De 19, 42 och 57 år gamla medlemmarna i bandet misstänks för att "offentligt ha använt nazistisk propaganda och relaterade symboler och föremål". Böcker och t-shirts konfiskerades också från konsertlokalen, enligt myndigheterna.
Bandets frontkvinna Maria Rounova säger till den statliga nyhetsbyrån Tass att det rör sig om gamla slaviska symboler som inte har med nazistisk ideologi att göra. Videoklipp som publicerats på sociala medier visar hur säkerhetsvakter invaderar klubben och beordrar åskådarna att lägga sig ner på golvet.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010391255.html
Citera
2024-04-28, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter
Om Belarus betraktas som en del av Ryssland har inget avtal brutits.

Stämmer.

Men lyssnar man på Luka så anser han sig i vart fall styra ett självständigt land och internationellt anses landet dessutom vara självständigt och därmed är det ett brott mot icke-spridningsavtalet.
Citera
2024-04-28, 14:14
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Anledningen att putin skulle köpa detta förslag är även om det inte är troligt håller absolut med om det, men kriget behöver ta slut, och det skulle kunna ses som en halv seger

Hin (varken han eller hen passar på fanskapet) skulle inte godta ens detta pga följande:
1) Marken är redan ensidigt annekterad och införlivad i rysseriet.
2) Skulle minska ryssens landområde i och med punkt 1.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-04-28 kl. 14:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in