2024-04-27, 14:04
Medlem
najah-al-shammaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem & Hyra
https://www.hemhyra.se/nyheter/utrikesfodda-overrepresenterade-kronofogden/

Utrikesfödda med skulder är överrepresenterade hos Kronofogden. Det visar en studie vid Lunds universitet av Davor Vuleta som nu arbetar som analytiker och privatekonomisk talesperson på Kronofogden

Därför är utrikesfödda överrepresenterade hos Kronofogden – inte bara pengar som är problemet

hur vi tänker kring skulder är inte självklart – inte minst för invandrare från länder med helt andra juridiska system

Andra erfarenheter av att betala skulder

Diskutera era tankar om artikeln. Ska svenskar ansvara för att invandrare inte lär sig och följer svensk lagstiftning?
Citera
2024-04-27, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najah-al-shammari
Diskutera era tankar om artikeln. Ska svenskar ansvara för att invandrare inte lär sig och följer svensk lagstiftning?
Vad menar du med att "vi svenskar" ska ansvara för att de inte följer svensk lagstiftning? På vilket sätt menar du att du eller vi tar ansvar för deras skulder? Möjligen genom högre räntor på lån, men berätta vad du menar.

Har ett par utlandsfödda kollegor från norra Afrika, som jag vet skickar ganska mycket pengar och prylar till familj och vänner som bor kvar. De visar gärna på Facebook och liknande för de anhöriga där hur fantastiskt bra de har det i Sverige, samtidigt som båda har löneutmätning.
Citera
2024-04-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Vad menar du med att "vi svenskar" ska ansvara för att de inte följer svensk lagstiftning? På vilket sätt menar du att du eller vi tar ansvar för deras skulder? Möjligen genom högre räntor på lån, men berätta vad du menar.

Har ett par utlandsfödda kollegor från norra Afrika, som jag vet skickar ganska mycket pengar och prylar till familj och vänner som bor kvar. De visar gärna på Facebook och liknande för de anhöriga där hur fantastiskt bra de har det i Sverige, samtidigt som båda har löneutmätning.
Och när tumskruvarna dras åt så flyttar dom "hem" då dom har ett uppbyggt kapital där?
Citera
2024-04-27, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Och när tumskruvarna dras åt så flyttar dom "hem" då dom har ett uppbyggt kapital där?
Vad menar du och hur kommer det i så fall att drabba dig?

Tvivlar på att någon av dem kommer flytta tillbaka. Men vist kan det hända. Fattar dock ändå inte hur du kommer drabbas. Möjligen om de har skatteskulder, men båda är anställda, så knappast något sånt.
Citera
2024-04-27, 14:52
Medlem
Blir väl så när förväntningar på att kunna ta ansvar för sig själv är låga och man alltid fått allt serverat. Vi som betalar våra skulder gör det för att vi vill göra rätt för oss. Det kanske är så att heder och respekt (för andra) är viktigt för oss?
Citera
2024-04-27, 15:03
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Blir väl så när förväntningar på att kunna ta ansvar för sig själv är låga och man alltid fått allt serverat. Vi som betalar våra skulder gör det för att vi vill göra rätt för oss. Det kanske är så att heder och respekt (för andra) är viktigt för oss?
Jo men jag tror också att en stor orsak är att vi i Sverige har klara rutiner för när folk inte betalar. Oavsett summa så blir det först påminnelser. Sedan inkasso. Till sist kronofogden och betalningsanmärkningar

Det verkar som att detta inte finns i andra länder. Man betalar om man VILL. Går bara tillräckligt lång tid så glöms det bort.

Dom är nog vana vid det....Sedan blir dom såååå förvånade när dom plötsligt inte blir beviljade lån heller leasa en bil...betalningsanmärkning, vad är det? Och jag har väl inte gjort dig nåt? Varför får jag inte leasa bilen??
Citera
2024-04-27, 16:03
Medlem
Twitterturkens avatar
Lågt IQ = dåligt konsekvenstänk
Lever man en dag i taget som på savannen så är det ju jättesmidigt att köpa först och betala "sen".
Citera
2024-04-27, 16:31
Medlem
PatsyStoneHCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jo men jag tror också att en stor orsak är att vi i Sverige har klara rutiner för när folk inte betalar. Oavsett summa så blir det först påminnelser. Sedan inkasso. Till sist kronofogden och betalningsanmärkningar

Det verkar som att detta inte finns i andra länder. Man betalar om man VILL. Går bara tillräckligt lång tid så glöms det bort.

Dom är nog vana vid det....Sedan blir dom såååå förvånade när dom plötsligt inte blir beviljade lån heller leasa en bil...betalningsanmärkning, vad är det? Och jag har väl inte gjort dig nåt? Varför får jag inte leasa bilen??

Det finns inget som säger att det först blir påminnelser, sen inkasso och sist kronofogden.
Du kan skipa såväl påminnelse som inkasso.
Det ses som god sed men man har all laglig rätt att vara oschysst och skippa påminnelse och inkasso.
Citera
2024-04-27, 17:18
Medlem
Många invandrare har en helt annan betalningsmoral och det fungerar helt enkelt inte med att de ska få en faktura först som vi har för vana att göra här och sedan betala.
Just detta att först få och betala sedan öppnar upp just för att ska jag betala eller inte och när det gäller invandrare, så är svaret alldeles för ofta att det är bättre att skita i att betala nu när jag redan fått det jag vill och sedan spara pengarna till något annat.
Sysslar själv både en del med fakturering och kreditupplysningar på jobbet och skulle säga att merparten av obetalda skulder är invandrare och dessa ligger med oftast alldeles för länge. Svenskar när det går så långt att det blir inkasso betalar oftast av det omgående medan invandrare kan göra det till en grej att försöka komma undan att betala på alla sätt och vis, precis som denna på kronofogden påpekar, där det egentligen bara blir värre om man bortser från det faktum att de spara in pengarna som de borde betala, men vägrar av ren snålhet.
Citera
2024-04-27, 17:49
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus

I vilka andra länder är det generellt så att man betalar om man vill? I ett sådant samhälle skulle det till slut vara mer eller omöjligt att låna pengar till slut. En långivare, avsett vilket land det gäller, kommer generellt aldrig låta skulder bli obetalda då det är dåligt för affärerna.
Citera
2024-04-27, 18:00
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Många invandrare har en helt annan betalningsmoral och det fungerar helt enkelt inte med att de ska få en faktura först som vi har för vana att göra här och sedan betala.
Just detta att först få och betala sedan öppnar upp just för att ska jag betala eller inte och när det gäller invandrare, så är svaret alldeles för ofta att det är bättre att skita i att betala nu när jag redan fått det jag vill och sedan spara pengarna till något annat.
Sysslar själv både en del med fakturering och kreditupplysningar på jobbet och skulle säga att merparten av obetalda skulder är invandrare och dessa ligger med oftast alldeles för länge. Svenskar när det går så långt att det blir inkasso betalar oftast av det omgående medan invandrare kan göra det till en grej att försöka komma undan att betala på alla sätt och vis, precis som denna på kronofogden påpekar, där det egentligen bara blir värre om man bortser från det faktum att de spara in pengarna som de borde betala, men vägrar av ren snålhet.
Säger sig självt, faktura är räkning som måste betalas, är invandrare och träffar inte invandrare som tänker idiotiskt att dom tror sig spara pengar om dom struntar i fakturor. Finns säkert många invandrare i "gettona" som tänker att fakturor är något som man kan ignorera.
Citera
2024-04-27, 18:34
Medlem
HomoDeuss avatar
I alldeles för många fall så handlar det om okunskap. Känner till flera fall där en liten obetydlig missad avgift på 10kr slutat på 1200 spänn hos fogden, med betalningsanmärkning som följd. Utan att invandraren hade en aning om det.

Att sådant ens får förekomma är bara ett i raden av bevis på hur sjukt svenska system fungerar.
Betalningsanmärkningen påverkar sedan invandraren i 3-4 år och ställer till massor av problem för denne.

Inte undra på att många invandrare blir irriterade och känner sig motarbetade av "systemet". Varpå idiotsvenne bara svarar: " Skyll dig själv", "Det borde du ha känt till", "Det är lika för alla", "Det borde du ha tänkt på tidigare" eller "Det var ju tråkigt att höra".

Några år senare sitter invandrarens barn och blåser skiten ut gamlingar, och idiotsvenne tror att det enbart beror på mena och kulturellt ursprung.

Bara ännu ett exempel på att "som man bäddar.."•
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in