2024-04-27, 08:46
Medlem
..
Citera
2024-04-27, 08:48
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Köttvågorna fortsätter. 38 artillerisystem och 3LV är mycket bra, liksom 6 tanks. Rysslands förluster är ohållbara.
Nu börjar soladatförlusterna att stiga igen! Kan det bero på att Ukraina nu har fått fram mer ammunition till fronten?
Citera
2024-04-27, 08:50
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsck
Bara sex stridsvagnar kan jag tycka är väldigt lite. Frågan är om det är brist eller om de sparar till någonting.

Jag skulle ju gärna vilja att de faktiskt börjar ta slut men jag tror att det är överoptimistiskt att tro det. De massiva förlusterna av trupp säger ju att de i hösta grad försöker gå framåt men att pansar inte är en stor del av de försöken. Då blir ju frågan om de inte vill eller om de inte kan.

Jag tror också att man kommer att få omvärdera pansar generellt i och med den kraftigt ökande användningen av drönare. Det gäller ju också artilleri där ryzzen konstant tar enorma förluster men frågan är om de mestadels slås ut av drönare eller om det är annat artilleri som till exempel HIMARS eller Archer.
Tanks och annat pansar för att föra fram infanteri verkar till viss del ersatts av kinesiska golfbilar.
Mycket billigare och kanske lättare att få tag i än pansar?
Citera
2024-04-27, 09:03
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Tanks och annat pansar för att föra fram infanteri verkar till viss del ersatts av kinesiska golfbilar.
Mycket billigare och kanske lättare att få tag i än pansar?
Kineserna ser väl chansen att rensa upp sina lager, samtidigt som Ryssland tar emot av ren desperation.
Citera
2024-04-27, 09:06
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Underbart, men man undrar hur många raffinaderier finns det egentligen i Ryssland?

Fritt ur minnet, 44 stycken men av dom så är bara 33 stycken i stor storlek.

(Jag har påbörjat att lista dom, men saknar data för några stycken, vill minnas att det rör sig om ca 1,2 miljoner fat om dagen som dom olistade kan producera. Resterande kan producera upp till 5,1 miljoner fat om dagen)
Citera
2024-04-27, 09:09
Medlem
Dock är raffinaderierna oftast funktionsdugliga igen efter ett tag. Men fortsätter de bomba på så kan de ju inte lagas. Hoppas de fortsätter. Men tanksen tycks gå åt på båda sidor dessvärre. Drönare slår ut dem, även Ukrainas.
Citera
2024-04-27, 09:13
Medlem
Citat:
Nu börjar soladatförlusterna att stiga igen! Kan det bero på att Ukraina nu har fått fram mer ammunition till fronten?

Att ni tror på Ukrainas siffror visar att det är dags att gå till shrinken.
Citera
2024-04-27, 09:20
Medlem
De siffrorna har visat sig vara ganska pålitliga när man jämfört dem med andra källor. En viss skeptisk blick måste man ha men de tycks ganska pålitliga trots allt. 50 000 nya gravar i Ryssland bekräftar en hel del. Och med tanke på att många saknade är inte räknas som döda, så är siffrorna säkerligen i paritet med de som presenteras ovan.
Citera
2024-04-27, 09:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter

Att du kommenterar dom ryska förlustsiffrorna får mig att tro att du är ett rysskräk och att det börjar svida. Handen på hjärtat nu, visst blir det bara fler och fler invalidiserade ryssar som sitter och tigger utanför matbutiker? Inga ben, inga armar, absolut ingen framtid annat än att tigga för att få mat på bordet.
Citera
2024-04-27, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
De siffrorna har visat sig vara ganska pålitliga när man jämfört dem med andra källor. En viss skeptisk blick måste man ha men de tycks ganska pålitliga trots allt. 50 000 nya gravar i Ryssland bekräftar en hel del. Och med tanke på att många saknade är inte räknas som döda, så är siffrorna säkerligen i paritet med de som presenteras ovan.

Yep det var 50 000 nya gravar runt Moskva har jag för mig.
Senast redigerad av pettersson72 2024-04-27 kl. 09:23. Anledning: felstavat
Citera
2024-04-27, 09:35
Medlem
Citat:
Underbart, men man undrar hur många raffinaderier finns det egentligen i Ryssland?

Här har du en karta på de större raffinaderierna som är relevanta för Ukraina. Finns någon till längs Rysslands östkust tex. Kartan är ca 1 månad gammal så fler attacker har skett.
Ger en hint om vart Rysslands befolkning och ekonomi är som mest koncentrerad, dvs i väst. Kriget är ekonomiskt självmord.

https://twitter.com/vtchakarova/status/1769481517124759659
Citera
2024-04-27, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flogistoneter

Välkommen till Ukraina-forumet, vatnik. Här kommer lite tips på saker som redan har avhandlats och som inte behöver ältas igen.

Det var ingen statskupp.
Det är inte och har inte varit inbördeskrig i Ukraina.
Det finns inga nazister i Ukrainas ledning.
Nato, USA, CIA, FBI, Bill Gates, WHO, judarna och rymdödlorna är inte med i kriget.
Det är inget proxykrig. Ukraina anfölls av ryzzen och Ukraina försvarar sig.
Inga ”folkomröstningar” på ockuperat territorium är giltiga.
Det fanns inget avtal som Boris Johnson stoppade. Det är vatnik-svammel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in