2024-04-26, 14:34
Medlem
Samma natt jag fick in min lön har de gjorts 4 udda köp med mitt kort (som jag har hemma i plånboken. 2 köp hos TM* Ticketmaster samt Allians event ins som på något sätt är försäkring på tickmaster.
Köpen var gjorde kl 02 och ytterligare 2 försök på köp men nekades då kontot var tomt.
Kortet är spärrat, reklamation är postat till banken samt polisanmälan är gjord.

Någon som varit med om liknande? Kommer jag få tillbaka pengarna? Ångesten är rätt grov och man vill ju veta att de kommer sluta bra. Finns de försäkring för detta?
Citera
2024-04-26, 14:39
Medlem
Vad är det för slags kort, bankkort eller kreditkort?
Citera
2024-04-26, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Vad är det för slags kort, bankkort eller kreditkort?
Länsförsäkring debit
Citera
2024-04-26, 14:48
Medlem
Debit på länsförsäkringar
Citera
2024-04-26, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gophit
Debit på länsförsäkringar

Så då har det dragits direkt från kontot.

När det handlar om större belopp, så måste det ske en 2-vägs-autentisiering. Det kan inte ha skett här, eftersom det oftast är genom Bank-ID. Då har du rätt till alla pengarna tillbaka.

Annars ska du förklara för banken, att du inte varit försumlig eller lämnat ifrån dig några kontouppgifter.

För egen del hade jag naturligtvis tagit kontakt med TicketMAster. Det framgår väl om ursprungsbeloppet är i svenska eller annan valuta, då brukar det tillkomma valutapåslag.
Citera
2024-04-26, 14:57
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Kan jag få pengarna tillbaka?
Banken betalar tillbaka dina pengar så länge du inte har varit grovt oaktsam när du har blivit utsatt för bedrägeri. Det är dock upp till banken, och inte upp till dig, att bevisa om du varit grovt oaktsam.

Kom ihåg att alltid spärra ditt kort om du misstänker att du har blivit skimmad. Det kan du göra själv hos de flesta banker, genom att logga in på din bank eller gå in på din banks app.

Utöver att spärra kortet behöver du kontakta din bank för att reklamera obehöriga köp och uttag.
https://www.mynewsdesk.com/se/vipo/blog_posts/hur-fungerar-skimming-110550
Citera
2024-04-26, 15:04
Medlem
Jag har inte lånat ut mitt kort till någon eller likande alls så + det är ju inte borta heller så jag har ju enligt mig själv inte varit oaktsam på något vis enligt mig. Har levt som vanligt helt enkelt.

Har kontaktat ticketmaster som sa att dem inte kunde göra något via telefon. Försökte få dem att kolla upp vad som köpts via mitt kort men nej. Jag skulle mejla deras support och det har jag nu gjort.

Man känner sig rätt hjälplös när dem på banken bara säger, gör en polisanmälan sen skicka in blanketterna via brev.. Kändes oerhört omodernt och segt. Varför finns det inte något digitalt så de kan gå undan lite. Är ju behov av pengarna till räkningar och allt annat..

Aja, förhoppningsvis får jag väl svar tidigt nästa vecka 🙄
Citera
2024-04-26, 15:21
Medlem
Av erfarenhet brukar skimmare ta allt tills det tar slut och de går till nästa offer.

Blir förmodligen en försäkringsärende som drar ut på tiden. Hoppas att det är en summa du kan ligga ute med.
Citera
2024-04-26, 15:34
Medlem
Glits avatar
Riktigt tråkigt vad du varit med om och detta blir ett försäkringsärende som kan dra ut på tiden, dessa pengar kommer du inte se på ett tag så försök få ihop pengar på annat sätt om du är desperat.

Ett kreditkort hade i detta fall räddat dig, finns även virtuella engångskort man brukar kunna få av banken just när man skriver in sina kortuppgifter på skumma sidor.

Hoppas det löser sig.
Citera
2024-04-26, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Riktigt tråkigt vad du varit med om och detta blir ett försäkringsärende som kan dra ut på tiden, dessa pengar kommer du inte se på ett tag så försök få ihop pengar på annat sätt om du är desperat.

Ett kreditkort hade i detta fall räddat dig, finns även virtuella engångskort man brukar kunna få av banken just när man skriver in sina kortuppgifter på skumma sidor.

Hoppas det löser sig.

Kommer ändra i framtiden att konto där lön kommer samt där räkningar dras inte är kopplat till något kort. Hellre att jag för över till kortkontot en mindre summa när de behövs handlas..

Ligga ute med pengarna gör mig väl egentligen inget. Det viktiga är att pengarna kommer tillbaka.
Citera
2024-04-26, 16:45
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gophit
Kommer ändra i framtiden att konto där lön kommer samt där räkningar dras inte är kopplat till något kort. Hellre att jag för över till kortkontot en mindre summa när de behövs handlas..

Ligga ute med pengarna gör mig väl egentligen inget. Det viktiga är att pengarna kommer tillbaka.

Jag kör samma upplägg som dig och det är väl bara en tidsfråga innan det händer mig med.. Funderar på kreditkort, då har man försäkringar och pengarna där är inte dina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in