2024-04-24, 12:19
Medlem
Lovisa Karlssons start i helgens mångkamp tycker jag ska bli intressant. Känns som att hon står inför genombrottet och kan göra riktigt bra resultat inte minst i häck, längd och 200m. I kastgrenarna finns det jobb kvar att göra men jag skulle nog säga att det viktigaste är att hon hittar nivå i höjd och får upp den i 1.80-klass. Lyckas hon med det i tillägg till dom bra grenarna pratar vi inte bara 6000p utan snarare runt Biancas 6185. Och därifrån hyser jag större förhoppningar till att Lovisa ska öka 5m i spjut och några halvmetrar i kula än att Bianca ska bli snabb på lång sikt.
Citera
2024-04-25, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Finns ju killar som utvecklas också. Joel Bengtsson är väl ett tydligt exempel på det. Kanske Sebastian Löschner, Ivar Moisander, Emil Uhlin och Simon Thor också men har inte på rak arm exakt koll på deras resultatutveckling. Borde nog ha nämnt Bengtsson i min uppräkning som förvisso inte gjorde anspråk på att vara en fullständig lista.

Jag för en egen lista över svenska friidrottare på amerikanska universitet och denna säsong är det 64 namn på den listan varav 44 tjejer och 18 killar så klar övervikt för tjejerna. Noterbart är att svenska killar med inriktning mot medeldistans verkar välja bort USA-alternativet (räknar inte med Idhammar här och finns några killar som sysslar med medeldistans men inga framträdande namn).

Samtidigt är medel/lång på herrsidan en av de grengrupperna som går bäst nu, med starka fästen i Göteborg och Stockholm. Kanske är så bra förutsättningar på hemmaplan att man inte ''behöver'' åka till USA?
Citera
2024-04-25, 14:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Samtidigt är medel/lång på herrsidan en av de grengrupperna som går bäst nu, med starka fästen i Göteborg och Stockholm. Kanske är så bra förutsättningar på hemmaplan att man inte ''behöver'' åka till USA?

Jo, det tror jag är en starkt bidragande faktor.
Citera
2024-04-25, 15:48
Medlem
Ett resultat som fallit under radarn är Oliver Löfqvists 28.28.61 på 10000 i Oslo 19/4. Pers med 15 sekunder. Han vann loppet, men från friidrottstatistik.ses hänvisning sägs inget om medtävlande. Kvalgränsen till EM är 28.20, något han bör ha goda chanser att fixa innan kvaltidens slut 26 maj.
Citera
2024-04-25, 18:05
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Lovisa Karlssons start i helgens mångkamp tycker jag ska bli intressant. Känns som att hon står inför genombrottet och kan göra riktigt bra resultat inte minst i häck, längd och 200m. I kastgrenarna finns det jobb kvar att göra men jag skulle nog säga att det viktigaste är att hon hittar nivå i höjd och får upp den i 1.80-klass. Lyckas hon med det i tillägg till dom bra grenarna pratar vi inte bara 6000p utan snarare runt Biancas 6185. Och därifrån hyser jag större förhoppningar till att Lovisa ska öka 5m i spjut och några halvmetrar i kula än att Bianca ska bli snabb på lång sikt.

Lovisas personbästan på korta häcken och längd imponerar verkligen. Jag skulle även säga att det finns 100 poäng att hämta på 800m över tid, om hon kan sänka sig till 2:17, jämfört med hennes två år gamla PB på 2:23.68.

Mall för att nå 6200 poäng.

100m häck: 13.35
Höjd: 1.79
Kula: 13.00
200m: 24.50
Längd: 6.50
Spjut: 41.00
800m: 2:21.00
Citera
2024-04-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Lovisas personbästan på korta häcken och längd imponerar verkligen. Jag skulle även säga att det finns 100 poäng att hämta på 800m över tid, om hon kan sänka sig till 2:17, jämfört med hennes två år gamla PB på 2:23.68.

Mall för att nå 6200 poäng.

100m häck: 13.35
Höjd: 1.79
Kula: 13.00
200m: 24.50
Längd: 6.50
Spjut: 41.00
800m: 2:21.00
6200 kräver en rejäl fullträff, 6000 är ett lagom mål för stunden. Men jag håller med om att hon har ”förbättringspotential” i kastgrenarna. Med den längdhoppning hon visade upp i vintras är det dock frågan om inte längd är hennes framtidsgren och inte mångkamp. Att Bianca skulle bli mer än marginellt snabbare är som sagt osannolikt. Snabbheten förbättrar man bäst i tonåren, gärna tidigt. Och många års satsning på mångkamp har inte gjort Bianca snabbare.
Citera
2024-04-26, 10:51
Medlem
Alkibiadess avatar
En hel del tävlingar denna vecka/helg med en del svenskar i farten. Med tanke på att det är första maj på onsdag och det nästan är två klämdagar måndag-tisdag så kanske man skall dra ut helgen till onsdag.

Diamond League i Shanghai lördag vid lunchtid. Mondo, Kramer och Khaddi är med. TV4 sänder från kl 12.00.

Mångkampsgalan Multistars äger rum i Italien lördag-söndag med Lovisa Karlsson och Bianca Salming.

hemmaplan några mindre kasttävlingar; Palmkastet i Trelleborg på lördag, en resultattävling i Växjö också på lördag och en DSA Elit-tävling i Falun på måndag. I Växjö är bland andra Emma Ljungberg och Daniella Persson med i diskus, Jonna Lundgren i kula, Matilda Elfgaard i spjut samt Viktor Gardenkrans i kula och diskus. När det gäller Gardenkrans som tävlade väldigt sparsamt förra säsongen och inget inomhus i vintras så kan det noteras att han bytt klubb från Upsala IF till Högby IF. Frågan är om det blir mer av hobbytävlande för honom nu.

På tisdag är det Meeting Iberoamericano i spanska Huelva som är en World Athletics Continental Brons-tävling. Emil Danielsson och Jonathan Grahn på 1500m; Carl Bengtström och Karl Wållgren på 400m häck; Simon Pettersson i diskus; Emilia Lillemo, Linn Söderholm och Julia Samuelsson på 3000m hinder; Tilde Johansson i längd samt Fanny Roos i kula.

I USA är det tre stortävlingar som äger rum denna helg/vecka. Penn Relays i Philadelphia, Drake Relays i Des Moines, Iowa, och Payton Jordan Invitational i Palo Alto, Kalifornien.

Drake Relays som har WA Continental Tour silver-status pågår hela veckan och inleddes i måndags med stavtävlingar inomhus i ett köpcentrum medan huvudtävlingarna äger rum torsdag till lördag. Hillevi Carlsson är med i slägga och Axelina Johansson i kula, båda under lördagen. Julia Nielsen springer 4x800 och 4x1600 för sitt universitetslag men lite oklart om hon skall tävla något individuellt också. Men Axelina har redan tävlat vid Drake Relays denna vecka. I onsdags kördes en uppvisningstävling i kula i form av en mixad partävling inomhus och Axelina som tävlade med Tripp Piperi stötte 18.10 (och från samma tävling kan noteras att Payton Otterdahl stötte hela 22.59).

Vid Penn Relays (som också har silver-status) så springer Yolanda Ngarambe 1500 meter under lördagen. Vid Payton Jordan Invitational finns Hanna Hermansson med på 800 meter idag fredag. För 5-10 år sedan var Payton Jordan en av de riktiga bästa tävlingstillfällena för att kvala in till mästerskap på 5000 och 10000 meter, har för mig att Meraf Bahta satte svensk rekord på 10000 meter något år. Men nu verkar Payton Jordan helt ha tappat denna roll, i årets upplaga finns det bara ett heat på 10000 meter för damer och det innehåller bara 10 löpare.

Emilia Sjöstrand hoppar längd under fredagen och tresteg under lördagen vid Fresno State Invitational i Clovis, Kalifornien.
Citera
2024-04-27, 10:27
Medlem
Alkibiadess avatar
Livestream till Multistars: https://www.youtube.com/watch?v=ePneNh9h5fs Tveksam kvalitet/teknisk nivå dock.
Har inte heller hittat några liveresultat.

Edit: liveresultat här: https://multistars.it/Multistars_2024/index_2024.htm

- - -

6.32 av Emilia Sjöstrand igår kväll på Fresno State Invitational. Lite ojämn serie av Sjöstrand. Får se vad det blir ikväll/inatt i tresteg. Hanna Hermansson bara 2:05.24 när hon blev sist i sitt heat på 800 meter vid Payton Jordan Invitational. Dåligt väder vid stortävlingen Drake Relays igår, hoppas det blir bättre ikväll.
Senast redigerad av Alkibiades 2024-04-27 kl. 10:34.
Citera
2024-04-27, 10:50
Medlem
Crippa visar form inför hemma-EM. 27.08 på landsväg 10km. Men han har aviserat att han ska springa halvmaran på EM så blir nog inget 10000m.
Citera
2024-04-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
En sådan självklarhet så det borde inte behöva skrivas ner ens, samtliga sportforum har match/event-underforum av precis den anledningen. Om det sen blir en enskild tråd för större event/matcher(typ Finnkampen eller årliga mästerskap), en tråd för specifika säsongsbetonade serier/cuper(typ DL), eller en samlingstråd för övrigt förändrar inte vad det självklara syftet är med underforumen. Det borde man förstå efter minst 7år på forumet vart man först tittar efter trådar när man kanske med bara en mening vill kommentera något som pågår just nu och direktsänds.

Precis den anledningen att jag faktiskt startade tråden, jag avskyr att spamma sönder generella sporttrådar med snack om faktiskt pågående event som dessutom direktsänds, som forumanvändare förhoppningsvis sitter och kollar på. Var väl nåt event i Tyskland som fick mig att dra igång tråden eftersom det saknades en för gold/silver/bronze och övrigt.

Självklart, men dit hör inte att kasta in oneliners om blåst eller ett resultat i ett för ögonblicket pågående event, utan djupare reflektion, analys, koppling till säsongsform eller dylikt.

Givetvis.

Din förhoppning är redan uppfylld.

Det tycker jag är lite konstigt, så lång tid som du spenderat på forumet och postat i eventtrådar. Men nu har du fått ta del av andras syn på saken. Kanske hjälper det dig.

Inför eller efter avslutat tävlingshelg/dag är det självklart att man kan diskutera något generellt om en atlet i säsongstrådar om det saknas en eventtråd? Tycker du att en oneliner om blåsten vid en viss tidpunkt hör dit?

Du är som sagt fri att tycka vad du vill, men har du tänkt på att andra sidan av myntet är att det kan finnas dom som stör sig på spammande och meningslösa oneliners gällande pågående event i en icke-eventtråd, och har svårt för såna som postar såna inlägg? Av välmening då jag inte ville du skulle fortsätta dra på dig vrede från någon sådan så gav jag dig en vänskaplig puff på vägen till rätt tråd, för din inlägg kändes väldigt felplacerade. Apropå trådpoliser, hade jag varit moderator hade jag bara brutit ut inläggen till en ny tråd, flyttat in den tråden i event-forumet och flytta in inläggen i rätt tråd, vilket du hade märkt.

Du får tro vad du vill och fultolka om du prompt måste, men jag ser på dig som en av få hyfsat seriösa forumanvändare i sportavdelningen som har ett genuint intresse för sport och som vad jag minns håller sig borta från att klanka ner på hur usla kvinnor är på sport och ointressanta att kolla på, så du är en av dom jag vill mer väl än illa(inget alls faktiskt, till skillnad från många andra idioter som dagligen konstaterar att vatten är vått, himlen är blå och kvinnor utövar sport på en fysiskt svagare nivå än män, dvs meningslösa självklarheter). Du är trots allt en av få som minns Juha Väätäinen på 10000m 1971.

Jag kollade igenom mina tidigare svar till dig för att se om jag varit väldigt elak mot dig men kunde inte hitta något allvarligt som borde fått dig att misstro mina konstanta välmenande poster i sportforumet med tips och streamlänkar om kommande och pågående tävlingar. Tvärtom hittade jag ett inlägg där du uppskattade att jag, tyvärr som en av få på forumet, ofta försöker lyfta fram även norska/finska/danska/isländska idrottare inför event eller i listor med hålltider.

Efter en avslutad tävlingsdag är det nog alltid uppskattat om någon kommer med en sammanfattning av intressanta resultat, både från tävlingar som saknade TV-sändning eller dom som diskuterades i en eventtråd.

Det där absoluta motsatsförhållandet du hittade på nu existerar inte, det finns givetvis fler alternativ, som att kolla om det finns lämplig eventtråd innan man börjar posta chattinlägg beståendes av bara en mening.

---

OnTopic, missa inte att det är Maratón de Madrid imorronbitti med sändningsstart kl. 08:45 på både Eurosport 1 och Olympic Channel.

Nu ska jag försöka leta upp vilken kanal som sänder Speedway GP-tävlingen som börjar strax. Som om det inte räcker med PWHL-hockey, UWCL-fotboll med Chelsea/Barca inför en enorm publik, Ginetta-racing på Silverstone, dampadel, Women's Six Nations och Nascar XFinity med Hailie Deegan.

OT/Edit: Kanal 9 av alla jävla kanaler sändes speedwayen på, jag var och letade bland dom fria Bein Sports-streamkanalerna där jag såg det förra året. Är inte van vid direktsänd sport på Kanal 5/9, var nära att missa damhandbollen där häromveckan. Samma sak nu.
Tack för utförligt svar. Har fortfarande svårt att förstå hur man skall dra gränsen mellan säsongstråd och eventtrådar. Lättare i vintersporterna. Men orkar inte ta diskussionen mer. Avslutar istället med att säga att jag själv har haft stor glädje av dina inlägg, exempelvis dina tips om allt möjligt. Även om det inte alltid handlar om friidrott. Gillar också ditt nordiska fokus. Och den som minns Väätäinen vill jag inte vara ovän med. Ha en bra kväll!
Citera
2024-04-27, 22:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Vid Palmkastet i Trelleborg idag så gjorde den intressanta 14-åringen Sarah Berkani utomhuspremiär och gjorde 48.60 i diskus med 0.75kg-diskusen (en knapp kvartsmeter från sitt pers) och 53.47 med 3kg-diskusen vilket var ett pers då hon inte har kastat med denna slägga förut vad jag kan se (förra året så var årsbästat i F14-klassen en bit över 46 meter, 13-åringar kastar normalt med 2kg-släggan).

Vid samma tävling så noterar jag att en Andreas Henriksson (02) tävlande för Eslövs AI vann seniorklassen i slägga med 58.97 som enda deltagare. Det intressanta dock, är detta samma Andreas Henriksson född 2002 som 2018 gjorde 70.91 med 5.0kg-släggan i ungdomsfinnkampen och som inte tävlat sedan 2019? Hos friidrottsstatistik står den enda Andreas Henriksson född 2002 som tävlande för MAI.

Från den resultattävling i kast i Växjö idag som arrangerades av prestationcentrumet i kast så kan noteras att Matilda Elfgaard persade i spjut med 53.84.
Citera
2024-04-27, 22:43
Medlem
Julia Nielsen 2.00.99!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här