2024-04-23, 17:54
Medlem
score!s avatar
Har köpt fredaggodis varje i helg sedan jag varit barn. Något jag märkt är att godiset blivit mer smaklöst, sämre textur och seghet. T ex djungelvrål förr var väldigt tuggiga och goda, nu är de stenhårda och fastnar i tänderna. De hade en mer elastisk textur. Detta är något som jag lagt märket till hos mycket annan lösgodis, recepten har förändrats och blivit sämre.

Inte ovanligt att de istället använder modifierade stärkelser som kommer t ex från majs, sedan modifieras med små mängder godkända kemiska ämnen som förändrar dess egenskap.

Någon annan som tycker kvalitén på godiset försämrats?
Citera
2024-04-23, 18:00
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Dom måste ju göra muslimerna nöjda
Citera
2024-04-23, 18:09
Medlem
Köper du fortfarande godis i påse? Man har ju fått vänja sig vid sämre kvalitet på snasket om man köper det på lösvikt och får knacka ut förtorkade bitar från lådkanterna.
Citera
2024-04-23, 18:21
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Dom måste ju göra muslimerna nöjda
Hur kommer det sig att man ofta ser sjaltanter grossas bland smågodis i affärer? Inser det inte att godiset är gjort utav fett ifrån gris eller de gör ett undantag när det kommer till godis?
Citera
2024-04-23, 18:24
Medlem
Awkwardmans avatar
Gott & blandat är veganskt. Liksom pingvinstänger och det mesta från bubs. Lakrits är det generellt. En stor del av Fazers sortiment också

https://www.valjvego.se/veganska-godislistan
Senast redigerad av Awkwardman 2024-04-23 kl. 18:27.
Citera
2024-04-23, 20:43
Medlem
bomhulls avatar
Jag kollar alltid innehållsförteckningen så jag vet att godiset innehåller gelatin. Tänker inte köpa godis som gör veganer och muslimer nöjda.
Citera
2024-04-23, 20:43
Medlem
Djungelvrål har alltid varit stenhårda och jobbiga att äta. Jag tror du minns fel.

Jag tycker faktiskt bättre om det gelatinfria godiset. Det har en härligare konsistens.
Citera
2024-04-23, 21:34
Medlem
Tror det tillhör åldern att man blir less på söta saker.
Jag kan varken dricka läsk eller äta godis. Undantaget är Trocadero och choklad.
Citera
2024-04-24, 01:17
Medlem
Ja det är skitäckligt. Allt för dessa veganer och muslimer 😡
Citera
2024-04-24, 01:48
Medlem
Skitsnack. Innerst inne vet du om att det är mindre ofräscht än att trycka i sig malda djurrester. Smakar alla tiders utan det.
Citera
2024-04-24, 01:56
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Har köpt fredaggodis varje i helg sedan jag varit barn. Något jag märkt är att godiset blivit mer smaklöst, sämre textur och seghet. T ex djungelvrål förr var väldigt tuggiga och goda, nu är de stenhårda och fastnar i tänderna. De hade en mer elastisk textur. Detta är något som jag lagt märket till hos mycket annan lösgodis, recepten har förändrats och blivit sämre.

Inte ovanligt att de istället använder modifierade stärkelser som kommer t ex från majs, sedan modifieras med små mängder godkända kemiska ämnen som förändrar dess egenskap.

Japp, veganmärkt godis överallt. Skumma alternativ till gelatin som får godiset att smaka skräp. Samma som med beasåsen, "vegan". Smakar pulver av det, slutade köpa skiten.

Är skapt för en minoritet fjantiga tjejer som undviker gelatin sedan muslimer.
Citera
2024-04-24, 02:35
Medlem
Straffsparks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av score!
Yes, framför allt när det gäller segisar. Och boven i det dramat är att man sedan för några år sedan slutat eller skurit ner på gelatin i dom. Istället för den där välbekanta sega tuggmotståndet som sedan blir små delar blir det bara en seg massa i käften som bara vill fastna i tänderna. Håll dig till Haribo (som har kvar gelatinet i nästan alla sina produkter) och undvik allt som är märkt "Gelatinfritt" eller "Vegan". Dock har jag noterat under den sista tiden att ett par produkter från Malaco har återkommit med gelatin. Misstänker starkt att deras vurm för veganer och muslimer har lett till vikande försäljning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in