Citat:
Ursprungligen postat av
aborterabrudfoster
Varför är folk så jävla korkade att de på fullaste allvar tror att de med en vanlig månadspeng kan bli rika eller på något som helst sätt ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier? Jag förstår inte hur så många kan vara så dumma. Tror alla att de är unika och Warren Buffet esque? Att de är speciella och att just de kommer lyckas? Hur fan är de så dumma?
De flesta (99.9999999%) av alla människor i Sverige (och i världen) kommer inte få några märkbara resultat av aktier någonsin. Visst, man kan lägga in i en sån där pajas fond och ”öka pengarna” så att man kan få några fler tusen vid pensionsålder… men vad fan är grejen? Bortse från dessa ”fonder” där många människor lägger in pengar i så att deras pengar kan ”växa” och öka (hahahahahahah) (ni kan även titta på dem men det tar jag upp längre ner) titta på när folk ska in och köpa aktier. Alltså det måste vara det töntigaste och mest tramsiga och löjligaste och mest cringe någonsin när man hör folk snacka om aktier och ”avanza” och att de har ”lagt in pengar” osv. Alltså man skäms och vill bara säga ”du kommer aldrig bli något” eller ”du kommer såklart inte lyckas” men man låter bli eftersom det är elakt och de svarar säkert med ”du har ingen ambition” eller ”ja vissa försöker ju iallafall” eller något sådant. Speciellt så ska de försöka håna dig.
Men sanningen är att det är så jävla patetiskt. Det går inte att undgå från det. Människor som har vanliga löner kommer aldrig någonsin bli ens i närheten av ekonomiskt oberoende av att köpa och sälja aktier. Fattar man inte det så fattar man inte något alls. De som blir rika/rikare/ännu mer ekonomiskt oberoende är de som redan har pengar och köper och säljer för mer. De har fått in dessa pengar från andra håll.
Men precis alla tror att de är ”den som lyckas” hahah. Alla i Sverige sysslar med det här. Alltså vad är grejen med pöbelns oförmåga att se ett mönster? Ni slösar och slösar pengar (även om era pengar faktiskt växer) när ni spenderar och köper och säljer och ”läser på” (hahahahah) om aktier. Slösa tiden. Slösa allt.
Jag har alltid vetat det här. Har aldrig bemödat mig att köpa och sälja aktier precis på samma sätt som att jag inte gamblar. Huset vinner alltid. Aktier är inte något som pöbeln gynnas av. Det är de rika och högt uppsatta individerna som gynnas av aktieleken. För pöbeln är detta bara ett tidsfördriv och underhållande. De högt uppsatta i samhället, med allt vad de innebär och vilka som ingår där, rent utsagt skrattar när gemene man sysslar med ”aktier”. Slösar tid och pengar för något som ni aldrig någonsin kommer lyckas med.
Varje månad lägger in pengar. Sparar. Håller på. För att kanske när ni är 65 och knappt kan ställa er upp har lite mer i fickan (på allvar lite mer) än om ni inte hade gjort det. Alltså det är så patetiskt. Man hör dessa stollar varje dag. Aktier, avanza, räntan, börsen. Hahahah. Alltså det är inte kul just då. Man blir så jävla cringad att man bara vill skälla ut dem.
Varför är det såhär?
1. Du kommer aldrig bli rik.
2. Du kommer aldrig vara i närheten av att vara i närheten av att vara ens nära av att vara ekonomiskt oberoende.
3. Du slösar tid och pengar och lycka.
4. Om du lägger in i en fond och spenderar pengar varje månad i den och får den att växa och växa så kanske du om 30/40 år har lite mer pengar i fickan när du inte ens kan ställa dig upp.
5. Du är en tönt.
Sedan så tror dessa människor att de på något sätt är bättre än dig. Att de har mer ambition. Att du är en obegåvad, lat idiot som inte kan pengar. Men det är såklart tvärtom. De är så uppslukade av sig själva att de på allvar tror att de är den utvalde, den som kirrar biffen. Den som kan pengar. Med deras trådlösa Apple hörlurar hahahahah. ”Börsmöte” hahahah. ”Räntekostnader” hahahah. ”Ränta på ränta” hahahah. ”Bolagsstämma” hahahah. ”Aktieutdelning”. Alltså det är verkligen så löjligt.
Har aldrig någonsin sysslat med aktier och kommer aldrig heller att göra. På samma sätt som att jag inte gamblar. Jag är en vanlig person som tjänar vanliga pengar, trots att jag är rätt ung som 21 åring. Jag sitter här med storkukslugn och bara ser samhällets förfall.
Att spara pengar i sig är inte fel såklart. Om man vill köpa något dyrare och tjänar vanliga pengar och sparar för att ha råd med spektaklet är inte fel såklart däremot så syftar jag på aktier.
AKTIER. ÄR. INTE. FÖR. GEMENE. MAN. FÖRSTÅ. DET. FÖR. I. HELVETE.
Vad är det folk inte förstår?
Vad är era upplevelser?
Vad tycker ni?
Procent är uppenbart ingenting för dig.
Att handla med värdepapper - eller för den delen att investera - är att utifrån de medel man har förbättra sin ekonomiska position i relativa termer.
Jag har förvisso en ganska bra lön, men har ordnat allt det åt mig själv. Jag har ändå 5+ miljoner i värdepapper och något liknande på fastighetsmarknaden.
Din tes är alltså att jag hade haft mer pengar om jag skitit i att investera?
Eller att jag på något vis missgynnats för att jag inte haft 50 miljoner i startkapital?
Ja, min utveckling hade säkert varit något bättre om jag hade kunnat stoppa in alla pengar direkt.
Men det är också allt.
Investeringar handlar inte om beloppet man för ut i absoluta tal, utan avkastningen i procent.
Och där spelar alla efter samma regler oavsett plånbok.