2024-04-20, 18:32
Medlem
Hej,
jag har länge haft knapptelefon och hade mer än gärna haft det i flera år till om inte samhället mer och mer ''kräver'' att man skall ha smarttelefon. Bl.a skall man ha app för att komma in på sitt gym, men inkl vid andra sammanhang, så ''skall'' man ha smarttelefon.

Därför blir det som så att jag har tänkt köpa en smarttelefon och nu när man ändå skall göra det, så vill jag ha en bra telefon.

Jag är intresserad av en telefon med bra kamera. Men där tar det stopp. Jag är intresserad av fotografering och filmning.

På Tele2:s hemsida så visar den en iPhone 15 och hur bra och mycket den passar mig, som är intresserad av att ha en bra kamera. När jag besökte en butik som säljer iPhone 15, så ser den exakt ut som vilken smarttelefon som helst och dess kamera verkar vara lika bra som en ''vanlig'' smarttelefon. Känns lite som om Tele2 marknadsför iPhone 15 lite för mycket och känns som om den är dyr, just för själva märket att den kommer ifrån Tele2, än att den egentligen är oerhört bra och bättre än andras. Känns mer som om den telefonen är mer för människor som är insatta för statusfixering och att man är ''cool'' om man är har iPhone 15, än att själva mobilen är bra.

Så vilken mobil skall jag köpa?

Jag vill inte köpa en telefon och sedan komma till insikt att t.ex iPhone 15 skulle bli bättre eller att en annan smarttelefon skulle vara bättre.

Som sagt, så är jag intresserad av att ha Google maps (vet att vilken smarttelefon, som helst kan hantera det). En bra kamera.

Frågor rent övrigt om smarttelefoner:

Är det vanligt att bli hackad?

Bör man köpa abonnemang så som obegränsad surf, så att man surfa på sitt egna wifi hela tiden.

Just nu har jag som sagt knapptelefon och betalar 95kr i månaden och då kan jag ringa och smsa gratis hela månaden.

Kan jag ha kvar det och ändå surfa på wifi?

Utomhus när jag skall ha Google Maps, kanske det blir problem? Så jag kanske bör ändå ha obegränsad surf?

Elller hur mycket surf dras det, om jag skall ha Google Maps och samtidigt vara tillänglig på Messenger?

Kan man stänga av appar, så det inte dras surf?

Så ycket som jag inte vet, men jag vet också att det är frågor som jag inte kan ställa i butiker, eftersom jag kanske skulle bara bli lurad av att köpa olika saker som ''skulle passa mig'' eftersom det ger säljaren provision om dessa säljer saker.

Jag vill istället ha kött på benen, innan jag går till butiken.
Citera
2024-04-20, 18:49
Medlem
Iphone, så är du låst till deras ekosystem.
Android är mer öppet, finns fler val av mobiler och du har mer möjlighet konfigurera luren som du vill ha den.

Appar kan du avaktivera som du behagar, iaf med Android, sedan är dessa mer kompatibla med andra klienter utan att behöva en drös med dyra adaptrar och annat.

En del älskar Iphone, jag hatar dom, just pga att dom är så låsta jämförelsevis med Android.
Senast redigerad av peckapecan 2024-04-20 kl. 18:52.
Citera
2024-04-20, 18:51
Avslutad
Det är oschysst att man blir så bunden till sin smartphone. Technokrati. Man borde kunna ha knapptelefoner med bank id för den som inte vill ha smartphone.
Citera
2024-04-20, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalsanning
Det är oschysst att man blir så bunden till sin smartphone. Technokrati. Man borde kunna ha knapptelefoner med bank id för den som inte vill ha smartphone.

Har inte DORO någon knapptelefon med stöd för bankid?
Citera
2024-04-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Iphone, så är du låst till deras ekosystem.
Android är mer öppet, finns fler val av mobiler och du har mer möjlighet konfigurera luren som du vill ha den.

Appar kan du avaktivera som du behagar, iaf med Android, sedan är dessa mer kompatibla med andra klienter utan att behöva en drös med dyra adaptrar och annat.

En del älskar Iphone, jag hatar dom, just pga att dom är så låsta jämförelsevis med Android.
Jag fattar ingenting av vad du skriver.
Citat:
Det är inte bara bank-id jag vill åt.
Citera
2024-04-20, 18:58
Avslutad
Citat:

Ja men han är dessutom fast vid gymmet. Det krävs en app.

Borde finnas ju. Inte alla vill vara en del av telefonsällskapet.

Men annars tycker jag Iphone är lättast att använda.
Citera
2024-04-20, 19:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Varför välja mellan smart och knapp?. Astro slide har både Android 11 med 5G och QWERTY tangentbord Men det är väntelista. Och så får du bläddra fram sådär en 12 000 med moms. Och så lite tull på det eventuellt, för att GB är utanför EU. Slutpris blir nog ungefär som en obunden Iphone 15

https://store.planetcom.co.uk/products/astro-slide

Kamerorna kanske inte är de bästa i och för sig.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-04-20 kl. 19:11.
Citera
2024-04-20, 19:03
Medlem
Neroxxs avatar
Skulle säga att ifall just kameran är det som är det viktigaste på mobilen så bör du inte välja en iphone. Visst det är bra mobiler men det är även en väldigt dyr sak med. Du kan få ett vettigt alternativ med en väldigt bra kamera för minst hälften av vad en iphone kostar.

Har haft smartphone rätt många år nu och aldrig blivit hackad så skulle säga sålänge du inte utstätter dig för några onödiga risker samt har lite koll så är risken rätt liten för att bli hackad. När det kommer till fria sms så beror på det opperatör och abonnemang. När det kommer till mobildata så är det även där olika, vissa har fri data andra har en spärr på 1,5,10,40g per månad (även där är det beroende på abonnemangstyp samt prisklass). Ofta får man ju ett mess som säger ungefär "din mobildata är slut, om du vill fylla på med X gig skicka ett sms med ordet "X 1g" ".
Citera
2024-04-20, 19:10
Medlem
En test av 20 mobilers kamera med 20 miljoner röster, Pixel 7a fick högst snittbetyg trots att den var billigast av de 20.
https://youtu.be/VRoTOE3FqT0?list=LL
Citera
2024-04-21, 08:54
Medlem
yz44s avatar
Iphone är en utmärkt smartphone och du blir inte besviken på den, den är däremot ganska dyr.
Vill du ha en riktigt bra kamera ska du använda en kamera men de flesta nyare mobiler ger ok bilder.

Citat:
Är det vanligt att bli hackad?
Nej.

Citat:
Bör man köpa abonnemang så som obegränsad surf, så att man surfa på sitt egna wifi hela tiden.
En normalanvändare behöver inte obegränsad surf, det som drar mycket data är strömmande av film.
Du klarar dig förmodligen med 10-20 GB/månad om du inte ofta ser på film.

Citat:
Just nu har jag som sagt knapptelefon och betalar 95kr i månaden och då kan jag ringa och smsa gratis hela månaden.

Kan jag ha kvar det och ändå surfa på wifi?
Ja, surfar du på wifi så används ingen data utan ditt hemmanät används.
Surfar du med telefonen på annan plats än hemma används 4G eller 5G näten, inte wifi.

Citat:
Utomhus när jag skall ha Google Maps, kanske det blir problem? Så jag kanske bör ändå ha obegränsad surf?
Google maps kräver inte mycket data för att fungera.

Citat:
Kan man stänga av appar, så det inte dras surf?
Ja, men det är normalt inte värt besväret då det inte förbrukar några större mängder data.
Citera
2024-04-21, 17:35
Medlem
Kanske är du intresserad av många andra aspekter också utan att ha tänkt på det. Pris. Snabbhet så du slipper vänta länge på att apparaten tänker. Ljusstark så bilden syns bra utomhus. Snabb uppdateringsfrekvens så att bilden flyter flimmerfritt. Skarp bild med bra färger och stora betraktningsvinklar. Skärmstorlek. Stor lagringskapacitet så du inte behöver tömma minnet så ofta, för högupplöst film och raw-bilder slukar utrymme. Du kanske vill ha plats för micro-sd-kort för extra minne. Batteristorlek för att åtminstone klara en dag utan att behöva ladda. Vikt. Är den skön att hålla i? Hur länge uppdateras mjukvaran (en säkerhetsaspekt)? Tålighet (IP-klass), vill du kunna bada med telefonen?

Via ditt telefonnummer (ditt sim-kort) så tar du emot så kallad mobildata. Wifi är något annat, något som du tar emot från externa prylar, exempelvis från en router som är kopplad till bredband. Om du uppdaterar din telefon via wifi och knappt tittar på filmsnuttar så klarar du dig med väldigt lite mobildata, kanske 2 Gb per månad, men 5 Gb per månad är mer realistiskt. Tänker du glo på högupplöst långfilm via mobildata så blir kalkylerna radikalt annorlunda. Om du inte binder upp dig tidsmässigt så kan du ju testa hur mycket mobildata du behöver.

Apple eller android är den stora frågan. Apple är lättare att använda, är (ännu) säkrare och har bättre mikrofoner men glaset på skärmen spricker oftare. Android har större utbud av appar. Personligen så måste jag ha en android eftersom "mina" appar bara finns där.

Vad menas med en bra kamera? Under goda ljusförhållanden så är nästan alla mobilkameror bra. En mycket bra billig telefon är Motorola Moto G84 om du tycker att kameran duger. Annars har youtube gott om recensioner.
Citera
2024-04-23, 05:17
Medlem
Det som jag tänker på smarttelefoner och jag kan absolut ha fel. Är att smarttelefoner är ömtåliga, risk att bli hackade och därför behöver man abonemang med eget internet.

Även fysisk ömtåliga, så man behöver handgrip och skärmskydd.

Även batteri, med tidens gång, så behöver man ladda telefonen allt oftare.

På tal om tid, så slutar mobilen fungera, genom att den blir långsammare, oavsett om man har appar eller inte. Lik en dator, med tiden så behövs det bytas ut.

Och man behöver köpa en ny smarttelefon efter 2-4 år?

Hursomhelst, så letar jag efter en telefon med bra kamera. Jag vill inte bara nöja mig med bra foto. Utan även så att jag kan ladda hem bilderna/filmerna/videorna och redigera hemma m.m, så det fortfarande ser snyggt ut. Så i princip en systemkamera hållets kvalité.

AI på telefonen med videos, är saker som jag inte begriper mig på?

Jag vill också att telefonen skall bara vara rent bra att använda rent produktivt. Inte långsam eller så.

Jag vill köpa en iPhone 15, men priset får mig att tveka. Jag vill inte gå runt med 16-tusen i fickan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in