Citat:
Ursprungligen postat av
DinKurdia
Jag har funderat på en sak.
Dom här ”kärnvapena” i Israel. Hur styrs de egentligen? Kan man penetrera försvaret genom cyberattacker och ”släcka” skiten? Eller kan nån som kan lite mer om kärnvapen berätta hur det funkar 🤔
Så vitt jag förstått har Israel frifallsbomber med glidkapacitet och styrning med kärnstridsspets. Utöver det ska de ha åstadkommit stridsspetsar för sina medeldistansrobotar av typ Jericho-2 och Jericho-3.
Kärnvapensystem, alltså styrning, eldledning och andra tillhörande system med nätverk, är naturligtvis inte uppkopplade mot internet, utan är slutna system med allehanda typer av skydd.
Utan att de har varit öppna med saken, så lär Israels högsta ledning med premiärministern i spetsen ha en egen version av den amerikanska så kallade "nuclear football" (se bild nedan) som bärs av en officer eller annan tjänsteman och tas med varhelst premiärministern är någonstans. I den finns kodsystem, kommunikationssystem till kärnvapentrupper och eventuellt annat som kan behövas i händelse av insats med kärnvapen. Som sagt, detta är vad jag TROR, men det förefaller rimligt. Ryssland, Storbritannien, Frankrike, Indien och Kina har alla liknande tingestar, även om de sällan blivit så omskrivna och deras arsenaler är mindre så de inte är lika omfattande.
USAs nuclear football som tas med varhelst presidenten reser:
https://i.dailymail.co.uk/1s/2021/01/20/00/38225890-0-image-a-5_1611102065056.jpg