2024-04-19, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Låter som ett väldigt otryggt jobb om man inte är superkänd. Jag menar, även om man får ett par hundratusen för en film så räcker ju inte det så länge så det gäller ju att vara känd och populär så att man kan få nya filminspelningar eller serier ganska omgående.

Känns lite som en granne jag hade som var kranförare på byggarbetsplatser.
När han väl jobbade så tjänade han väldigt bra med pengar, men när bygget var klart så kunde han vara arbetslös en längre tid innan han behövdes igen.

Kan tänka mig att det är rena öknen för kranförare idag när byggbranschen går på knäna.
Så är det. Särskilt när ens stjärna flagnar, och med åldern. Främst för kvinnor (farmor/mormor/häxa finns väl kvar) men även för män. inte lika lätt vara actionhjälte, Harrison Ford körde långt upp i åren och Liam Neeson men de flesta är yngre. Även komedier och romantiska filmer blir ju inga blockbusters med gamlingar i rollerna, med några få undantag.
Citera
2024-04-19, 00:31
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Vill man ha trygghet är ju frilansyrken som skådis inget att hurra för, få får ju plats på fasta ensemblen på Dramaten.. gäller egenföretagare generellt, osäkerheten är verkligen inte för alla.. på vilken nivå var hon då, "massor" av stora roller? Kan du ge på vilken nivå? Typ ann petrén, cecilia frode, Sofia helin (den siste borde tjänat en hel del i t.ex. bron och arn). Är det så många stora svenska skådisar som landat roller i Hollywood verkligen, "de flesta"?

Hon var ingen A-lister, men hade stora roller i filmer som sågs av storpublik och även en tv-serie som hade relativt mycket genomslag. Men inget stort folkligt namn, nej. Inte i den högsta hyllan.

Angående svenska skådisar som landat stora Hollywood roller, tja, jag kan lista typ 20-30 pers utan någon som helst betänketid. Troligtvis 50 st - beror på hur långt man tillåts gå tillbaka för att listan ska vara relevant, man kan väl dra ett streck runt 1990 eller något för annars börjar man rota i Ingrid Bergman och den typen av tidsålder...
Citera
2024-04-19, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Enkel sökning

"Hur mycket tjänar ett Skådespelare i Sverige? Genomsnittslönen för skådespelare i Sverige är 999 000 kr per år eller 512 kr i timlön. För juniorpositioner ligger årslönen på 500 000 kr, medan anställda med flera års erfarenhet tjänar upp till 1 000 000 kr per år."

https://se.talent.com/salary?job=sk%C3%A5despelare
Öh, det finns fler sidor som talar om en lön snarare med medellång runt 31-33000.. https://allastudier.se/jobb-o-l%C3%B6n/290-sk%C3%A5despelare din sidan kanske visar några få riktigt rika som drar upp medellönen.. sen borde det finnas en hel del som inte kan försörja sig på det men ser det som ett kul extraknäck.
Citera
2024-04-19, 00:57
Medlem
Alla har väl knappast fast lön?

Väldigt få som tjänar riktigt bra skulle jag tro. Tyvärr.

De allra största kan skratta hela vägen till banken.
Krister Henriksson berättade att han tjänat ca 40 miljoner på Wallander filmerna. Visserligen många filmer men bra pengar till slut.
Citera
2024-04-19, 01:02
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Alla har väl knappast fast lön?

Väldigt få som tjänar riktigt bra skulle jag tro. Tyvärr.

De allra största kan skratta hela vägen till banken.
Krister Henriksson berättade att han tjänat ca 40 miljoner på Wallander filmerna. Visserligen många filmer men bra pengar till slut.

40 millar är fan riktigt starkt jobbat ändå. Skulle också vilja hävda att Wallander-serien är rätt så anonym...vill inte förringa dem alls men tycker inte mig se att den har samma kulturella genomslag som tex Beck-serien. Men det som jackar upp hans lön kan väl vara efterfrågan internationellt, Nordic noir har ju haft ett par år med väldigt starkt intresse, inte bara från länder vi brukar fiska i som tex Tyskland.
Citera
2024-04-19, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
40 millar är fan riktigt starkt jobbat ändå. Skulle också vilja hävda att Wallander-serien är rätt så anonym...vill inte förringa dem alls men tycker inte mig se att den har samma kulturella genomslag som tex Beck-serien. Men det som jackar upp hans lön kan väl vara efterfrågan internationellt, Nordic noir har ju haft ett par år med väldigt starkt intresse, inte bara från länder vi brukar fiska i som tex Tyskland.
Kan tänka mig det är lika för tex Haber för Beck. Persbrandt när han var med där.

Kjelle får bra med.
Citera
2024-04-19, 01:17
Medlem
rikastistorstans avatar
Ni underskattar nåt enormt. Klart det inte är Hollywoodpengar dom gör men vad fan såna som Haber, Henriksson och Lassgård tjänar definitivt tillräckligt för att tillhöra topp 10-5% av inkomsttagare. Är man heltidsanställd av en teater eller opera kan man också ha en helt okej månadslön med "vanliga" yrken mätt.
Citera
2024-04-19, 01:19
Bannlyst
Läste tråden, trodde först att de tjänade mycket mer som tex i USA där skådespelar (kända) för typ 10 miljoner USD för en film, men nej här är det små potatis.
Förstår varför Joel flyttade till USA
Citera
2024-04-19, 01:36
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Ni underskattar nåt enormt. Klart det inte är Hollywoodpengar dom gör men vad fan såna som Haber, Henriksson och Lassgård tjänar definitivt tillräckligt för att tillhöra topp 10-5% av inkomsttagare. Är man heltidsanställd av en teater eller opera kan man också ha en helt okej månadslön med "vanliga" yrken mätt.

Min släkting fick ca 100 lakan för en riktig kioskvältare, vi snackar svenska biobesök som var en bra bit över 500.000, vilket i en modern kontext för en svensk film är en mycket bra siffra. Man kan tycka att 100 lax är mycket för en film, men jag vill minnas att hon efter denna gick flera månader utan att få något gig till så det blir ingen enorm pengaflod ändå.

Är väl bara den absoluta eliten som kan betraktas som rika, med Persbrandt så undrar jag lite, han jobbar ju fan övertid nu med att pumpa ut reklamfilmer för bet365.
Citera
2024-04-19, 06:12
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Så vilken skådis har fått mest betalt av svensk filmindustrin efter persbrandt?
Ingemar?

Herngren gör säkerligen rätt bra med pengar men då är han ofta producent och hans eget bolag som gör filmen. Helt annat kontrakt i ett sånt läge.

Ser man till en skådis som Haber så har han säkerligen ett bra arvode för det han gör i Beck men det är väl lite som ett NHL-kontrakt, skriver du på för många säsonger så blir det bra. Nu är det väl möjligt att hans medverkan går på sista svängen då barnbarnet (skarsgård) tar över men än har han säkert lite mer pengar att hämta.

Sen är det väl också så att många av skådespelarna jobbar inom teatervärlden likt dramaten där de iallafall har en månadslön och sen toppar med filmproduktioner.
Citera
2024-04-19, 08:34
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Herngren gör säkerligen rätt bra med pengar men då är han ofta producent och hans eget bolag som gör filmen. Helt annat kontrakt i ett sånt läge.

Ser man till en skådis som Haber så har han säkerligen ett bra arvode för det han gör i Beck men det är väl lite som ett NHL-kontrakt, skriver du på för många säsonger så blir det bra. Nu är det väl möjligt att hans medverkan går på sista svängen då barnbarnet (skarsgård) tar över men än har han säkert lite mer pengar att hämta.

Sen är det väl också så att många av skådespelarna jobbar inom teatervärlden likt dramaten där de iallafall har en månadslön och sen toppar med filmproduktioner.

Teatern måste väl gå på knäna och därför betala kaffepengar? Kan inte tänka mig att deras intäkter är speciellt höga. Kanske jag som är utanför boxen men upplever att gå på teater år 2024 är för närmast sörjande.
Citera
2024-04-19, 10:22
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Teatern måste väl gå på knäna och därför betala kaffepengar? Kan inte tänka mig att deras intäkter är speciellt höga. Kanske jag som är utanför boxen men upplever att gå på teater år 2024 är för närmast sörjande.

Nja, tror det är mer folk än vad du tror på teatrar. De få gånger jag varit på teater nu på senare år, är ingen flitig besökare men skett kanske en handfull gånger senaste tio åren så har det nästan alltid varit mer eller mindre fullt i salongen. Uppsättningar spelas ofta rätt många gånger och vid någorlunda kända föreställningar eller med rätt namn så fylls salongerna på.
Många bussresor kör från halva sverige för att få se dessa föreställningar.

Detta är siffror från 2012 så över tio år gamla. De blir inte rika men de har en inkomst varje månad.
Skådespelarna tjänar mellan 22 000 och 35 000 i månaden, många andra yrkesgrupper på teatern tjänar ännu mindre. – Vissa skådespelare kan tjäna bra, men det beror på att de lyckas få jobb i film, tv etcetera. Men de flesta av oss på Dramaten har inga extraknäck.

Jag tror också att många kändisar kan dra in rätt stora arvoden på att vara med i olika lekprogram på TV, ställa upp på olika reklamjippon osv.

Nu är det inte riktigt samma sak men lyssnade på Björn Ferrys bok om sitt liv och då han var aktiv så kunde de få erbjudande om att ställa upp på typ jippotävlingar i ryssland där de kunde vinna både stora summor pengar och bilar och då motståndet inte alltid var på topp så var chansen att komma bra rätt stor för en person som Ferry. Nu är det väl lite annorlunda med rysslandstävlingar kan jag tänka mig. Prispengarna var i storleksordningen 500 000kr eller där omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in