2024-04-18, 15:22
Medlem
Låter som ett väldigt otryggt jobb om man inte är superkänd. Jag menar, även om man får ett par hundratusen för en film så räcker ju inte det så länge så det gäller ju att vara känd och populär så att man kan få nya filminspelningar eller serier ganska omgående.

Känns lite som en granne jag hade som var kranförare på byggarbetsplatser.
När han väl jobbade så tjänade han väldigt bra med pengar, men när bygget var klart så kunde han vara arbetslös en längre tid innan han behövdes igen.

Kan tänka mig att det är rena öknen för kranförare idag när byggbranschen går på knäna.
Citera
2024-04-18, 15:39
Medlem
Många av skådespelare jobbar på Dramaten så när de inte håller på med filmer håller de på med teater.

Annars hjälper ju ratsit en hel del att kartlägga svenska skådespelare.

En som Rolf Lassgård har säkert 950 000 i årslön om inte mer.
Citera
2024-04-18, 17:02
Medlem
Jag har inga exakta siffror men vill minnas att Mikael Nyqvist, superskådis med svenska mått mätt, "bara" hade några miljoner sparade, lite konst till ett fint värde och även en lägenhet i Stockholm. Framkom i bouppteckningen efter hans död. Inte fy skam men jämfört med en amerikansk skådespelare av samma rang är det inte ens fickpengar.

Svenska skådisar tjänar nog inga större summor. Med undantag för de få som slagit igenom i Hollywood och varvar sina svenska insatser med amerikanska filmer. Bara 1 miljon dollar i lön för en film i USA är fantastiskt med svenska mått, inte en chans att Sveriges kändaste skådis får sådan ersättning för att göra en svensk film.
Citera
2024-04-18, 17:04
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Jag har inga exakta siffror men vill minnas att Mikael Nyqvist, superskådis med svenska mått mätt, "bara" hade några miljoner sparade, lite konst till ett fint värde och även en lägenhet i Stockholm. Framkom i bouppteckningen efter hans död. Inte fy skam men jämfört med en amerikansk skådespelare av samma rang är det inte ens fickpengar.

Svenska skådisar tjänar nog inga större summor. Med undantag för de få som slagit igenom i Hollywood och varvar sina svenska insatser med amerikanska filmer. Bara 1 miljon dollar i lön för en film i USA är fantastiskt med svenska mått, inte en chans att Sveriges kändaste skådis får sådan ersättning för att göra en svensk film.

Låter konstigt, eftersom han hade tunga roller i minst två stora Hollywood blockbusters (Mission Impossible 4 och John Wick)

Hade varit mindre förvånande om typ Rolf Lassgård eller Peter Haber som typ bara jobbar på hemmaplan hade tjänat kaffepengar, men de flesta stora svenska skådisarna har ju iaf landat någon slags tung roll i Hollywood.

Jag har lite insikt i vad svenska skådisar tjänar: har en släkting som hade massor av stora roller i både svensk tv & film. Hon sadlade om till ett vanligt svenssonyrke efter ett par år för hon var trött på den ekonomiska osäkerheten så go figure...
Senast redigerad av mickenyqvist123 2024-04-18 kl. 17:06.
Citera
2024-04-18, 17:08
Medlem
Adelaides avatar
Jag vet att statister brukar få ett fast belopp som tack för besväret. Oftast en skitsumma på max 5000 kr. Detta får de alltså bara en gång och inte i månaden.

Talar vi kända skådespelare, typ Persbrandt, så får han säkert sin inkomst från intäkter från filmerna han är med i. Troligtvis får han någon mer summa från sitt produktionsbolag också. Beror lite på hur kontrakten ser ut.

Rent generellt är det nog väldigt få skådespelare som kan leva på skådespeleriet under en längre tid. Många skådespelare har sidoverksamheter som drar in lite stålar med. Många har vanliga jobb vid sidan med.
Senast redigerad av Adelaide 2024-04-18 kl. 17:15.
Citera
2024-04-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Låter konstigt, eftersom han hade tunga roller i minst två stora Hollywood blockbusters (Mission Impossible 4 och John Wick)

Hade varit mindre förvånande om typ Rolf Lassgård eller Peter Haber som typ bara jobbar på hemmaplan hade tjänat kaffepengar, men de flesta stora svenska skådisarna har ju iaf landat någon slags tung roll i Hollywood.

Jag har lite insikt i vad svenska skådisar tjänar: har en släkting som hade massor av stora roller i både svensk tv & film. Hon sadlade om till ett vanligt svenssonyrke efter ett par år för hon var trött på den ekonomiska osäkerheten så go figure...

Jag nämnde lite för låg siffra, det var 7-8 miljoner + lägenhet i Stockholm och lite aktier mm. I alla fall enligt Aftonbladet. Men det är inte några astronomiska summor med tanke på att Nyqvist var en del av den absoluta skådiseliten i Sverige. 17.2 miljoner allt som allt.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/7W8MV/michael-nyqvists-arv-till-frun-172-miljoner

Man måste nog brinna för yrket om man inte lyckas ta sig till Hollywood. Ett vanligt, om än lite fint yrke (typ jurist), verkar ge bättre utdelning. Framförallt säkra pengar varje månad, år in och år ut.
Citera
2024-04-18, 17:13
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starii
Jag nämnde lite för låg siffra, det var 7-8 miljoner + lägenhet i Stockholm och lite aktier mm. I alla fall enligt Aftonbladet. Men det är inte några astronomiska summor med tanke på att Nyqvist var en del av den absoluta skådiseliten i Sverige. 17.2 miljoner allt som allt.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/7W8MV/michael-nyqvists-arv-till-frun-172-miljoner

Man måste nog brinna för yrket om man inte lyckas ta sig till Hollywood. Ett vanligt, om än lite fint yrke (typ jurist), verkar ge bättre utdelning. Framförallt säkra pengar varje månad, år in och år ut.

Ja, 17.2 mille är kaffepengar i en internationell kontext. 17 mille är typ vad Dwayne "The Rock" Johnson betalar sin butler i årslön, haha.

Han blev helt säkert lowballad när han gjorde JW och MI:4 för att han var ett okänt namn, medan självklart Reeves och Cruise fick lejonparten av alla miljoner. Om Nyqvist hade fortsatt ett par år till i Hollywood hade han nog blivit stenrik.
Citera
2024-04-18, 21:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Vet ej så det får bli lite gissningar.

Tror att för att det ska bli några pengar så behöver man vara en återkommande skådis i produktioner typ Solsidan eller liknande.

Persbrandt har ju varit med i massor av filmer, men det är nog i Beck-filmerna som han tjänat mest.

Vi har ju liksom inga namn som säljer filmen så att säga, i USA räcker det ju med att Tom Cruise är med i en film så kommer ett stort antal människor se filmen bara därför men så är det ju inte i Sverige.

Ja, men det är väl klart att han tjänat bäst på dem. Sammanlagt då det är väldigt många filmer. Men tror du EN Beck-film betalat honom mer än t.ex Sex Education? Dessutom har han varit med i Hobbit. Ja, där hade han väl inte riktigt huvudrollen, dock.. Osäker på vad det kan ha gett?

Fast blev lite av en gråzon egentligen då. Han är ju en svensk skådis, men tanken är kanske att vi bara ska ta hänsyn till svenska filmer?
Senast redigerad av WitchcultToday 2024-04-18 kl. 22:01.
Citera
2024-04-18, 23:03
Medlem
KarriarFeminismens avatar
Är det bara jag som känner att det verkar finnas en jävla massa människor som tjänar en massa pengar, utom jag..
Många obegåvade dessutom som sitter på riktiga lurerijobb. Olika chefsjobb som de missköter och annat tjosan.
Är det någon annan här som inte är rik?
Citera
2024-04-18, 23:33
Medlem
Så vilken skådis har fått mest betalt av svensk filmindustrin efter persbrandt?
Ingemar?
Citera
2024-04-18, 23:53
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Så vilken skådis har fått mest betalt av svensk filmindustrin efter persbrandt?
Ingemar?

Alexander Skarsgård borde ju få väldigt bra betalt av svensk film om han nu fick för sig att göra en rulle här. Han har ju haft en robust karriär där borta som sträcker sig längre än 15 år med ett axplock av tunga roller.
Citera
2024-04-19, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123

Vill man ha trygghet är ju frilansyrken som skådis inget att hurra för, få får ju plats på fasta ensemblen på Dramaten.. gäller egenföretagare generellt, osäkerheten är verkligen inte för alla.. på vilken nivå var hon då, "massor" av stora roller? Kan du ge på vilken nivå? Typ ann petrén, cecilia frode, Sofia helin (den siste borde tjänat en hel del i t.ex. bron och arn). Är det så många stora svenska skådisar som landat roller i Hollywood verkligen, "de flesta"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in