2024-04-12, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goran78
Om vi leker med tanken att Hann*h är oskyldig och felaktigt anklagad. Det skulle förutsätta:
- Att sjukvårdspersonal injicerat barnet med insulin vid upprepade tillfällen i syfte att skada eller döda.
- Om blodförgiftningen skulle bero på dålig hygien på sjukhuset, så skulle sjukhuset ha upprepade problem med att barn skulle få blodförgiftning, både innan och efter detta. (Läkare vittnade väl dessutom om att det varken kan komma ifrån dålig hygien eller barnet själv?)
- Att barnet vid upprepade tillfällen, under flera månader, själv skulle ha ätit av mammas medicin. (Om man har medicin så lättillgängligt för småbarn, så är det nästan lika illa som att medvetet mata barnet med den)
- Att det är en slump att varje gång mamman googlar på något för att "hon hört två tanter som pratar", "har sett en dokumentär", så händer samma sak barnet. Det är väldigt många slumpar. (T.ex hon googlar fluoxetin barn - barnet har Fluoxetin i sig, hon googlar lergigan barn... m.m)
- Att det är en slump att det är just insulin, blodförgiftning och mediciner det gäller. Tre saker som är mycket vanliga hos Munchausen by proxy fall.
-Att det är en slump att mamman har en historik av att söka sjukvård åt sig själv för symtom och diagnoser som är uppenbart fabricerade. (Vittnade annan läkare om)
-Att det är en slump att barnet inte var sjuk under utlandsresan, men jättesjuk både direkt före och direkt efter. (Som kostade över 40k sek, utan avbokningsskydd)
- Att det är en slump att barnet snabbt tillfrisknar när mamma och barn separeras.
- Med mera, med mera...

En sak skulle kunna vara slumpen, visst. Att allt ovan skulle vara slumpen samtidigt som det springer runt en mordisk sjuksköterska och injicerar insulin i barn på sjukhuset där hygienen är så dålig att det finns tarmbakterier överallt så alla barn som är inlagda får sepsis? Njaa..

Det ska vara ställt bortom rimligt tvivel, brukar det väl heta. Omständigheterna jag gått igenom ovan är inte rimliga.

Bra sammanfattning tycker jag. Jag har inga problem att föreställa mig att ett sjukhus i norrlandsregionen har kass hygien, jag har inga problem att föreställa mig att barn kan råka få i sig en förälders mediciner, och jag googlar också på knäppa saker, särskilt om jag kollar på kriminalserier. Men att alla dessa saker skulle hända samtidigt faller på sin egen otrimlighet. Nog finns det folk inom sjukvården som vill patienter illa, men det riktar sig sällan eller aldrig mot barn. Att ens försöka påstå det är helt huvudlöst, särskilt i en situation där det står mellan "förälder misshandlar sitt barn för uppmärksamhet" vs "random främlingar inom sjukvården försökte döda ett barn", där statistiken såklart stöder endast ett av händelseförloppen.
Citera
2024-04-12, 19:26
Medlem
Dom meddelas 11:00 18 april.
Åklagaren yrkar på 8-10 års fängelse och hon kvarblir i häktet.

Så gissningsvis får hon ett ganska långt fängelsestraff.
Citera
2024-04-12, 20:57
Medlem
Flyer6s avatar
Idag hade rättegången lyckta dörrar under en stund när försvarsadvokaten ville beskriva mammans "personliga omständigheter" som hans rubrik på powerpoint-presentationen i sitt framförande angav.

Hade varit intressant att veta vad just detta åsyftar. Hon har ju haft en del svajiga relationer med vissa människor, jobbet m.m. samt skulder. Frågan är vad advokaten la fram här.
Citera
2024-04-13, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Idag hade rättegången lyckta dörrar under en stund när försvarsadvokaten ville beskriva mammans "personliga omständigheter" som hans rubrik på powerpoint-presentationen i sitt framförande angav.

Hade varit intressant att veta vad just detta åsyftar. Hon har ju haft en del svajiga relationer med vissa människor, jobbet m.m. samt skulder. Frågan är vad advokaten la fram här.

Jag kan inte tänka mig några personliga omständigheter som skulle mitigera ett sånt händelseförlopp som beskrivs i fallet.
Citera
2024-04-13, 10:18
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipsterMcHipp
Jag kan inte tänka mig några personliga omständigheter som skulle mitigera ett sånt händelseförlopp som beskrivs i fallet.

Nej, det håller jag med om. Därav intressant vilket halmstrå advokaten försökt dra i.
Citera
2024-04-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6
Nej, det håller jag med om. Därav intressant vilket halmstrå advokaten försökt dra i.

Skulle vara mycket intressant! Hoppas det kommer ut efter domen och det oundvikligen överklagas.
Citera
2024-04-15, 21:26
Medlem
Nån som vet om ljudfilerna från rättegången kan släppas på till exempel krimfup podden, oavsett om det blir fällande dom eller inte?
Citera
2024-04-18, 11:07
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Mamma döms för synnerligen grov misshandel av sitt barn):
Citat:
Mamma döms för synnerligen grov misshandel och grov misshandel av sitt barn.

Tingsrätten har bedömt att mamman gjort sig skyldig till grov misshandel genom att hon gett barnet av sina antidepressiva läkemedel och att hon gjort sig skyldig till synnerligen grov misshandel genom att tillföra barnet insulin respektive bakterier i blodet. Ett 20-tal vittnen har hörts i målet och trots att inget sett mamman tillföra barnet läkemedel, insulin eller bakterier anser tingsrätten att det är ställt utom rimligt tvivel att det är mamman som gjort detta och därmed utsatt barnet för livshotande tillstånd och stort lidande.

Mamman döms till sex års fängelse och ska betala ca 430 000 kr i skadestånd till barnet.
Ångermanlands tingsrätt, mål: B 2476-23
Citera
2024-04-18, 11:11
Medlem
Dom

https://gofile.io/d/GKGT1n

.
Citera
2024-04-18, 11:17
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Mamma döms för synnerligen grov misshandel av sitt barn):
Ångermanlands tingsrätt, mål: B 2476-23

Vad är resonemanget för att de friade för mordförsök? Jag tycker att de låter märkligt. Hon injicerade barnet med avföring väl? Gör man det kan man inte rimligen ha någon annan avsikt än att döda någon tänker jag.
Citera
2024-04-18, 11:57
Medlem
2n00b4Us avatar
Varför försökte hon förgifta sitt barn? Finns det några teorier?
Citera
2024-04-18, 12:02
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Varför försökte hon förgifta sitt barn? Finns det några teorier?

Det finns mycket skrivet om Münchausen by proxy. Kortfattat handlar det om att hon vill sätta sig själv i centrum, få uppmärksamhet och att folk tycker synd om henne och berömmer henne för all tid som hon tillbringar med sin sjuka dotter på sjukhuset.

Som så ofta dömer svenska domstolar i den lägre skalan av det aktuella brottet (särskilt när det kommer till kvinnliga förövare). Synnerligen grov misshandel borde ha gett mer än sex års fängelse (ute om fyra år). Åklagaren yrkade på åtta till tio års fängelse. Själv hade jag gärna sett livstid för mordförsök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in