2024-04-14, 23:31
Medlem
Flouvonnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metzONE
Ah skulle tro det med, inte straffad sedan tidigare så har kanske med det att göra som du säger!

Hoppas det! Vill minnas att jag läst att vissa ska ha fått brev där det formulerats annorlunda, typ att de är misstänkta för brott och att förhör väntar eller något i den stilen. Men det kan ha varit innan nya postlagen trädde i kraft eller så minns jag fel.
Citera
2024-04-15, 06:32
Medlem
Citat:
Då var det min tur att få brev av polisen, vad kan jag förvänta mig? Bifogar bilder på brevet nedanför.
Och är det någon som kan tyda vad de skrivit under enhet och lokalt område?

https://ibb.co/d6GMx5s
https://ibb.co/wcJNL9x
Verkar ha blivit en jäkla trend det här..
https://www.reddit.com/r/droger/s/9miXMGA3cg
kan du och alla ni andra som fått sånna brev kika in denna tråd och kolla om eran diarie är exakt samma som på deras bilder?
Citat:
Ursprungligen postat av Flouvonne
De skickar fortfarande samma standard brev ser jag. Det var formulerat på exakt samma sätt om förverkning inom 14 dagar etc. På kuvertet hade de inte fyllt i något under avd eller ort dock, var bara blankt där. Hur man ska tolka det vet jag ej.
1. Polisen säger inte "Hej!" vid beslag.
2. Myndighetspost blandar inte "Ni" och "ni".
3. Diarienr är samma som andra bilder på fejkpost, (Ingen länskod och den 339014e polisanmälningen i detta icke-definerade län?)
4. Fel format på datum: ALLA myndigheter i Sverige formaterar ALLTID datumet >år>månad>dag, aldrig dag månad sen år
5. Datum och diarienr skrivs inte i fetstil?
6. Ingen signatur?

Dock enligt en psyk pokemons teori, så är dom här breven faktiskt från polisen men polisen skriver dom såhär avsiktligt för att det ska se ut som om någon hög vendor/packare har tryckt ut dom som en scam, med syfte till att skapa paranoia och misstro/konflikter mellan köpare och säljare typ, vilket kan stämma?..
Citera
2024-04-15, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58
kan du och alla ni andra som fått sånna brev kika in denna tråd och kolla om eran diarie är exakt samma som på deras bilder?

3. Diarienr är samma som andra bilder på fejkpost, (Ingen länskod och den 339014e polisanmälningen i detta icke-definerade län?)
4. Fel format på datum: ALLA myndigheter i Sverige formaterar ALLTID datumet >år>månad>dag, aldrig dag månad sen år
6. Ingen signatur?

Dock enligt en psyk pokemons teori, så är dom här breven faktiskt från polisen men polisen skriver dom såhär avsiktligt för att det ska se ut som om någon hög vendor/packare har tryckt ut dom som en scam, med syfte till att skapa paranoia och misstro/konflikter mellan köpare och säljare typ, vilket kan stämma?..

Ja att breven eller åtminstone vissa av breven är från polismyndigheten är ställt utom allt tvivel. Sen är min teori att det är avsiktligt men ärligt talat skulle jag inte bli förvånad om man bara inte brydde sig att formulera sig korrekt jämtemot pundare och bara satte första bästa tjomme på uppdraget att snickra ihop mallen
Citera
2024-04-15, 08:35
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trewq58

6. Ingen signatur?

Ok. Jag har själv arbetat på en myndighet en gång tiden. Om du visste hur brev och papper kan vara formulerade ibland så hade du väl åberopat nationellt bedrägeri. Det finns säkert mallar och korrekturläsare. Fast jag använde mig aldrig av något sådant. Det som är viktigast är att budskapet går fram. Det är inte så att det går ogiltighetsförklara ärenden bara för att datumformateringen inte stämmer överens med någon mall som lärdes ut vid någon grundkurs.
Citera
2024-04-15, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ok. Jag har själv arbetat på en myndighet en gång tiden. Om du visste hur brev och papper kan vara formulerade ibland så hade du väl åberopat nationellt bedrägeri. Det finns säkert mallar och korrekturläsare. Fast jag använde mig aldrig av något sådant. Det som är viktigast är att budskapet går fram. Det är inte så att det går ogiltighetsförklara ärenden bara för att datumformateringen inte stämmer överens med någon mall som lärdes ut vid någon grundkurs.

Håller med, folk sätter lite väl stor tilltro till våra myndigheter.
Citera
2024-04-15, 09:43
Medlem
Citat:
Har inte barn själv men min partner har, sitter vi båda i skiten då? Bör jag kontakta polisen och förklara läget att jag inte vet vem som skickat paketet eller bara ignorera det?
Ignorera. Jag fick ett k nummer. Men allt har lagts ner. Jag TROR spc kan höra av sig eftersom de finns barn i hushållet.
Citera
2024-04-16, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atg2000
Ignorera. Jag fick ett k nummer. Men allt har lagts ner. Jag TROR spc kan höra av sig eftersom de finns barn i hushållet.

Okej. Hur är det med din post nu, kommer allt fram som det ska eller är vi på postspärr nu?
Citera
2024-04-16, 08:15
Medlem
Citat:
Okej. Hur är det med din post nu, kommer allt fram som det ska eller är vi på postspärr nu?
Jag vet inte hur de funkar eller hur bra koll/spärr de har..
Skriv medelande till mig
Citera
2024-04-16, 09:48
Medlem
trueforgoods avatar
En del av dessa brev jag sett bilder på här och på Reddit är 100% fejk, den saken är klar. Och då får man ju anta att det rör sig om säljare som scammar folk för att komma undan med selective scamming.

Om vi förmodar att det är så överbevisar dessa säljare sin egen dumhet på en nivå jag inte trodde var möjlig. Skulle detta hjälpa deras affärer, på riktigt? Säljer dom mer om dom skrämmer folk från att våga beställa på nätet?

Jävla stolpskott.
Citera
2024-04-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trueforgood
En del av dessa brev jag sett bilder på här och på Reddit är 100% fejk, den saken är klar. Och då får man ju anta att det rör sig om säljare som scammar folk för att komma undan med selective scamming.

Om vi förmodar att det är så överbevisar dessa säljare sin egen dumhet på en nivå jag inte trodde var möjlig. Skulle detta hjälpa deras affärer, på riktigt? Säljer dom mer om dom skrämmer folk från att våga beställa på nätet?

Jävla stolpskott.

Personligen tror jag inte att fejkade brev ens förekommer oavsett vad folk säger om gemensamma diarienummer etc
Citera
2024-04-16, 17:28
Medlem
Hej!
I mars så fick jag kallelse om förhör från polisen, det stod att jag var misstänkt för brott men inte vilket brott. Jag var på förhöret för nån vecka sen och de har alltså plockat ett paket med 1-2 kartor tabletter i.
Det konstiga är att jag inte kan komma ihåg att jag förlorat något paket, så undrar om de skickat det vidare till mig.
Citera
2024-04-16, 18:56
Medlem
Xhamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eb1234
Hej!
I mars så fick jag kallelse om förhör från polisen, det stod att jag var misstänkt för brott men inte vilket brott. Jag var på förhöret för nån vecka sen och de har alltså plockat ett paket med 1-2 kartor tabletter i.
Det konstiga är att jag inte kan komma ihåg att jag förlorat något paket, så undrar om de skickat det vidare till mig.

Intressant!

Hur gick förhöret till och vad frågade de? Fick du något brev innan du fick kallelse till förhör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in