2024-04-16, 07:22
Medlem
Har letat länge efter t.ex. torkställning som man hänger på väggen och som man kan väckla in. Ikea sålde sådana förr. Skitbra produkt. Plötsligt en dag så tog de bort helt och har slutat sälja helt. Samma gäller andra produkter av högt värde. Istället säljer Ikea allt mer skit numera. Vad fan är det som händer med det företaget? Varför tar man bort sådana här superprodukter?
Citera
2024-04-16, 07:49
Medlem
kyrkstockens avatar
Jag har ingen åsikt om enskilda produkter men, det tog väl tre månader från det ingvar var död till att hela företaget blev sämre. Det gäller såväl varorna man säljer till restaurangen.
Att en IKEA stockholm soffa kostar är helt ok, men titta på skithyllan ivar i omålad furu. Man bara häpnar.

Restaurangen har även valt samma väg som GB glass som bytte innehåll från mjölk till ärtprotein. Man pushar nu veggo-skit "för våran skull".

IKEA kanske fortfarande är ett bra företag. Men inte lika bra som man var medans Ingvar levde. Man sparar in på detaljer som man tror inte märks hos kunden (men det gör vi).
Ingvar hade en blick för helheten. Det går antagligen inte att läsa sig till. En slags fingertoppkänsla.
Citera
2024-04-16, 07:50
Medlem
LitenDrottnings avatar
Ja. Efter att Ingvar gick bort har de tappat det helt.
Men här har du två andra alternativ som kanske kan funka:

Bauhaus
Clas Ohlson
Citera
2024-04-16, 07:53
Medlem
Ghastens avatar
Personerna som tog över köper sämre grejer och höjer priset. Ja det finns inget som blivit bättre. Ikea använder jag i sista fall nuförtiden. Finns andra butiker och nätet att beställa från.
Citera
2024-04-16, 08:59
Medlem
Sämre försäljningssiffror eller produktionsknas gissar jag.
Citera
2024-04-16, 09:18
Medlem
Tyvärr har ni rätt. Efter att Ingvar gick bort hände något med företaget. Vi har varit kunder hos IKEA i decennier, alltid fått helt kompletta platta paket. Alltid korrekt antal skruvar, träpluggar, allt fanns alltid med. Men nu, delar av leveransen kom inte med, för många eller för få skruvar med i förpackningarna. Om det hände tidigare så visste man inte följt monteringsanvisningen och det var bara att gå igenom för att se vad man missat. Jodå, det var jag som bläddrat förbi viktiga delar.
De missar i den interna kvalitetskontrollen, sorgligt. Men det är väl så att inget kan vara för alltid.
Citera
2024-04-16, 09:34
Medlem
Kantarellgudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Plötsligt en dag så tog de bort helt och har slutat sälja helt. Samma gäller andra produkter av högt värde.

Nej, produkterna har inte alls högt värde annars hade man inte fasat ut dem.

Man tar inte bort saker från hyllan som säljer bra, det är ologiskt och det borde du förstå.
Citera
2024-04-16, 09:52
Avstängd
Varor som inte säljer bra plockas bort. Torkstället var således ingen storsäljare.

Däremot introduceras nya produkter hela tiden, 800 i senaste lanseringen.
Citera
2024-04-16, 09:57
Medlem
fsdfsdfs avatar
Har ingen alls specifik kunskap om de enskilda fallen som ni nämner eller ens Ikea - MEN - kan tänka mig att två andra parametrar spelar in:

- Klagomål / stämningar: Ifall en produkt har orsakat olyckor och legala problem kan det nog vara ett skäl till att produkter dras in. Vi älskade exemeplvis de där grindarna man sätter fast vid trappor för att småbarn inte ska krypa ner eller upp. Men allt bygger på att man spänner fast dom genom en skruv som inte sätter fast i väggen liksom. Säkert som gjort för att nån treåringen voltar ner och bryter ben eller slår ut tänker. Och voilà - produkten finns inte kvar. Räcker med att kolla på hur enormt många varningstexter det finns på produkterna. Så kanske din torkställning gjorde att klåfingriga barn klämde sig?

- Sen kanske det även finns ett värde i sig att sortimentet förnyas och varieras. Lite som när man går in på Zara. Om man inte köper den där toppen kanske den inte finns kvar nästa gång. Driver även fler spontana återkommande besök.

Bara ett inspel!
Senast redigerad av fsdfsdf 2024-04-16 kl. 10:00.
Citera
2024-04-16, 11:53
Medlem
GregerMedeltids avatar
Inom alla företag jobbas det kontinuerligt med att utvärdera sortimentet, och produkter som inte säljer tillräckligt bra, eller har andra problem som gör lönsamheten dålig, fasas ut. IKEA drivs i vinstintresse, de har begränsade lager och begränsad butiksyta - om en produkt inte är lönsam så försvinner den.

Förmodligen var alltså produkten inte så populär som du tror, eller så har den något annat problem som gör att det inte lönar sig att sälja den längre.
Citera
2024-04-16, 13:41
Medlem
IKEA har löjligt bra koll på hur mycket en vara säljer, vad den kostar IKEA och hur mycket de tjänar på den.

Din lilla torkställning sålde inte så bra, kostade IKEA mer än de tjänade på den.
Citera
2024-04-16, 14:19
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Jag håller med om att IKEA har gått ner sig sen Kamprad dog. Det gick fort utför.
Det jag först reagerade på var utbudet i matvaruavdelningen. Det brukade vara en höjdare att gå in på en IKEA i utlandet och kunna köpa inlagd sill, Kalles Kaviar, köttbullar och svenskt godis.
När jag sist var inne på en IKEA i Sverige så hade matvaruavdelningen krympt radikalt och utbudet var en sorglig syn. Tragiskt.
Det handlar om så mycket mer än försäljningssiffror för enskilda produkter. Det gäller företagets image och kundförtroende. Att nuvarande ledning inte fattar det bådar inte gott inför framtiden.
Inte blir det bättre av att IKEA skämmer ut sig med att gå full woke i reklamen. Man skäms över att vara svensk när man ser eländet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in