2024-04-15, 23:18
Medlem
Kan nån vara vänlig och ta sig tid att förklara hur detta krig kan komma att se ut för mig som aldrig gjort lumpen och har liten förståelse för krig som jag alltid uppfattat är något som sker på andra sidan jorden.

Israel skickar nåt till Iran och så skickar Iran tillbaka nåt är det så det ser ut tills vad? Tills pengarna tar slut eller dom blir fika sugna?
2024-04-15, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Hizbollah är ljusår framför Hamas militäroperativt. Hamas är en terrororganisation som rekryterar direkt från fanatiskt religiösa ungdomar, främst. Hizbollah är en kompetent paramilitär organisation med regelbunden övning, en avsevärt kraftigare arsenal och lång systemmässig erfarenhet av krig.

Jag tror du missförstår HUR vi skrattar åt Iran. Iran är något kompetentare än Hizbollah, men vare sig Hizbollah eller Iran är i nivå med Israel eller USA, varken operativt eller tekniskt. Däremot är de tillräckligt bra för att det faktiskt ska kosta IDF eller jänkarna lite att kriga mot dem. Man vinner över dem alla dagar i veckan i direkt konfrontation, men det handlar inte om att slakta dem utan några förluster, vilket strid mot Hamas i det närmaste innebär.

Och vad säger oss att detta hotet inte växer med tiden oavsett? Fanatiska och militärt kompetent är inte samma sak, destruktion kanske men låter väldigt enkeltsidat.. Jag menar en konfrontation kommmer garanterat, men vill man ha det på våra spelregler eller inte?
2024-04-15, 23:20
Medlem
Man kan nog gå och lägga sig. Tror inte mer händer inatt. Men tonen har höjts avsevärt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja vem annars ? och svaret kommer bli mycket hårt ifall israel kör en attack igen på dom.

Hårt? Hur då? Din fantasi?
Medlem
Vill inte vara för negativ, men finns inget hopp. Varken Israel eller araberna vill ha en två-stats-lösning.

Så vad ska hända? Kåta på sina egna liv är människorna med makt, men bryr sig inte om sitt eget folk. Hur kan Hamas utsätta palestinier för det här lidandet?
Omöjligt för folket att göra en stats-kupp i Iran, utan hjälp.
2024-04-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Ja vem annars ? och svaret kommer bli mycket hårt ifall israel kör en attack igen på dom.
Jag har svårt att visualisera ett krig i modern tid är det så det går till man skickar bomber fram och tillbaka länder emellan?
Det krig jag läst om är markoffensiv när Ryssland invaderade Ukraina. Det har ju pågått nu i två år är det liknande vi har att vänta nu ett bollande med bomber i två år?
2024-04-15, 23:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Och vad säger oss att detta hotet inte växer med tiden oavsett? Fanatiska och militärt kompetent är inte samma sak, destruktion kanske men låter väldigt enkeltsidat.. Jag menar en konfrontation kommmer garanterat, men vill man ha det på våra spelregler eller inte?

Jag förstår inte helt vad du försöker att ge uttryck för här. Sorry. Kan du försöka bygga på resonemangen, så stt jag kan förstå vad du menar och svara på ett vettigt sätt?
2024-04-15, 23:22
Medlem
Dumdrygs avatar
Israeli forces say fighter jets struck Hezbollah compounds in the areas of Meiss el-Jabal and Tayr Harfa in southern Lebanon.

Säkert ett svar på de fyra israeliska soldaterna som skadades i explosionen vid gränsen.

https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/4/15/israels-war-on-gaza-live-five-killed-in-nuseirat-as-israel-strikes-camps?update=2839173
2024-04-15, 23:23
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Looool
Du hittar på massa siffror och drar slutsatser.
Jag tror Iran har många fler robotar. Israel kommer att slå sönder sina plan i luften. Det är för stor risk.

Siffrorna stämmer med ett möjligt felslag på kanske fem procent. Vad har f.ö. Israels flygvapen med Irans ballistiska robotar att göra? Och varför skulle Israel nödvändigtvis använda flygplan i en vedergällningsaktion? De har ju egna robotar.

Du tror att "Iran har många fler robotar" - men utifrån vad du skriver så vet nu Flashbacks läsare att just du är en idiot.

Citat:
...Israel kommer att slå sönder sina plan i luften...
2024-04-15, 23:25
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Siffrorna stämmer med ett möjligt felslag på kanske fem procent. Vad har f.ö. Israels flygvapen med Irans ballistiska robotar att göra? Och varför skulle Israel nödvändigtvis använda flygplan i en vedergällningsaktion? De har ju egna robotar.

Du tror att "Iran har många fler robotar" - men utifrån vad du skriver så vet nu Flashbacks läsare att just du är en idiot.

Jag vet bara att Iran tänker större. De tänker att de ska kriga mot Israel, Nato och USA i sina beräkningar. Så jag har svårt för att tänka mig att Israel är så dum .
2024-04-15, 23:26
Medlem
Är detta en rökridå för att i själva verket gå all in och förvisa varenda palestinier? Det verkar så huvudlöst allesammans? Det är ett ändlöst käbblande där nere när ger dom sig? Aldrig dom vill inte ha tvåstatslösning och dom accepterar heller inte hamas då återstår väll bara att utrota hamas?
2024-04-15, 23:26
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Kan nån vara vänlig och ta sig tid att förklara hur detta krig kan komma att se ut för mig som aldrig gjort lumpen och har liten förståelse för krig som jag alltid uppfattat är något som sker på andra sidan jorden.

Israel skickar nåt till Iran och så skickar Iran tillbaka nåt är det så det ser ut tills vad? Tills pengarna tar slut eller dom blir fika sugna?

Ungefär.

Varken Israel eller Iran har förmåga att invadera varandra med markförband. Det handlar i stora drag om robotar eller flygangrepp. Iran har en hel del robotar, men av till del tvivelaktig kvalitet och förmåga. Israel kan räkna med ytterligare vågor av drönare och/eller robotar framöver. Det iranska flygvapnet har inte kapacitet att angripa i Israel.

Israel å andra sidan har ett större och avsevärt modernare flygvapen, de kan ta sig var de vill i Iran och slå mot vilka mål de vill. Detta kommer dock inte att innebära någon slutlig militär seger om inte kärnvapen används.

Det hela är nu regelbundna angrepp på varandra, samt försök frpn båda sidor att få den andra sidan att göra oförlåtliga saker och därmed locka in militärt starkare allierade på sin sida.

I korthet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in