Citat:
Den väg Israel kommer att välja, tror jag, är att tömma Gaza på folk helt och hållet. Kan inte palestinierna leva fredligt vid Israels gräns, så tar man bort dem. För det finns egentligen inga alternativ. Och detsamma kommer att ske med Libanon, om inte Hezbollah skärper sig. Misstänker att det är anledningen till att Israel kallar in 50.000 reserver till nu.
Och om det krävs, så kommer Israel även att ge sig på Iran. Man är trötta på iranska proxykrig och därav attacken i Damaskus. Israelerna håller på att tappa tålamodet helt, och har ingen anledning att inte attackera Iran direkt numera (efter gårdagens iranska krigsförklaring). Man har visat att man slå till i Iran sen tidigare och är inte det minsta rädda för perserna.
Och brinner det av ordentligt så kommer USA att hjälpa till, oavsett vad man påstår nu. Ryssens stöd till Iran är noll värt eftersom ryssen inte ens klarar av Ukraina. En front till är döden för ryssen så det är bara att räkna bort honom.
Iran har också en splittrad inhemsk befolkning, där en stor del gärna befrias från mullornas tyranni. Och du har dessutom Saudi, Irak, Jordanien och turkarna som kanske inte har så mycket emot att tvåla till iranierna. Jag tror att iranierna är som irakierna för 20 år sedan. Ett folk som gillar att sitta och skramla på åsnerygg och känna sig stora, starka och smarta. Jag skulle iaf gärna se ett nedmonterat ledarskap i Iran. Det landet ställer till med ordentligt mycket skit i världen. Tillsammans med ryssen.
Och om det krävs, så kommer Israel även att ge sig på Iran. Man är trötta på iranska proxykrig och därav attacken i Damaskus. Israelerna håller på att tappa tålamodet helt, och har ingen anledning att inte attackera Iran direkt numera (efter gårdagens iranska krigsförklaring). Man har visat att man slå till i Iran sen tidigare och är inte det minsta rädda för perserna.
Och brinner det av ordentligt så kommer USA att hjälpa till, oavsett vad man påstår nu. Ryssens stöd till Iran är noll värt eftersom ryssen inte ens klarar av Ukraina. En front till är döden för ryssen så det är bara att räkna bort honom.
Iran har också en splittrad inhemsk befolkning, där en stor del gärna befrias från mullornas tyranni. Och du har dessutom Saudi, Irak, Jordanien och turkarna som kanske inte har så mycket emot att tvåla till iranierna. Jag tror att iranierna är som irakierna för 20 år sedan. Ett folk som gillar att sitta och skramla på åsnerygg och känna sig stora, starka och smarta. Jag skulle iaf gärna se ett nedmonterat ledarskap i Iran. Det landet ställer till med ordentligt mycket skit i världen. Tillsammans med ryssen.
När det kommer till Gaza finns det röster i den israeliska regeringen som vill skicka palestinierna i Gaza (2.2 miljoner) till Europa. Intressant nog har Donald Trumps svärson har också sagt att han gärna ser att Europa tar emot dem för att inte tala om ett antal politiker i Europa. Detta förslag är dock ett brott mot Genève konventionen och därför lär det inte realiseras.
Skälet till varför Iran attackerade Israel beror på att Israel medvetet bombade det iranska konsulatet i Damaskus. Detta är också ett brott mot Genève konventionen. Iran har lagligen rätt att attackera Israel på grund av detta. Med det sagt finansierar Iran sedan länge israeliska fiender och där med är det naturligt att Israel ser Iran som ett säkerhetspolitiskt hot.
När det kommer till Libanon är det inte den libanesiska staten om krigar mot Israel men Hizbollah samt en rad anti-israeliska muslimska organisationer. Å andra sidan blundar den libanesiska staten för Hizbollah och det kryllar av militanta partier i det libanesiska parlamentet där bland Hizbollah (det är också ett politiskt parti). Å andra sidan. Israel är omgiven av fiender från sekulära arab-nationalister till Shia-muslimska terrorister. Givet situationen måste Israel freda sig. Med det sagt betyder det inte att Israel är en moraliskt god aktör givet deras ockupation av västbanken (och snart Gaza). Det är förövrigt detta som föder den legitima antagonism som finns mot Israel.
Du skriver att; "Och du har dessutom Saudi, Irak, Jordanien och turkarna som kanske inte har så mycket emot att tvåla till iranierna...."
Med undantag för Jordanien är ingen av dem särskilt förtjusta i Israel. Faktum är att inget MENA-land gillar Israel med undantag för Jordanien. Iran har bra relationer med Irak och relativt bra relationer med Saudiarabien (efter att Kina lagt sig i) och Turkiet. När det kommer till den militära delen har Israel inte förmågan utan hjälp från USA att besegra Hizbollah. Detta var tämligen uppenbart i Libanonkriget II (2006) mellan Israel och Hizbollah som inte resulterade i att ingen sida gick ut som segrare.
Israel kan definitivt inte besegra Iran utan att använda sig av kärnvapen. Det är omöjligt. Om vi bortser från avståndet mellan länderna. Israel är ett land på nio miljoner som är lika stort som Västernorrland medan Iran är ett land på 90 miljoner och världens sjuttonde största land till ytan. Vidare är Iran helt självförsörjande inom i stort sett alla områden medan Israel är en liten service-ekonomi med ett stort och mycket modernt försvar för sin storlek. För att Israel skall kunna besegra Iran måste Israel få hjälp av USA och får Israel så går naturligtvis Israel ut som segrare. Frågan är dock hur Iran skall besegras. Skall USA invadera Iran på det sättet som Irak måste USA skicka hundratusentals soldater. Iran är mer än 3x så stort som Irak (2005) sett till befolkning och har en yta som är 4x större. Militärt är Iran långt mycket starkare än Saddam Husseins Irak. Det är inte helt säkert att amerikanerna är villiga till detta.
När det kommer till Ryssland kan de skicka vapensystem som Iran saknar. Det är också så ett ryskt stöd till Iran skulle se ut. Jag tror inte det skulle göra någon skillnad i utkomsten av ett krig mellan USA/UK/Israel och Iran men USA, UK och Israel skulle förlora tiotusentals soldater. CJCS Mark Milley skrev en rapport (eller hans team) till Donald Trump. Milley estimerade att en invasion av Iran skulle kosta 50,000-100,000 amerikanska soldaters liv. Sedan följer en ockupation. Som du kanske noterat misslyckades USA:s ockupation av Afghanistan och Irak. Antagligen skulle USA se samma misslyckande i Iran. Jag skulle inte underskatta Ryssland. Kriget i Ukraina går inte riktigt på det sättet som Bonnier/Schibsted beskriver det. Det spelar dock mindre roll.
Israel hävdar att de skall hämnas på Iran.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0Vjvrg/israel-det-kommer-bli-ett-svar
...så vi får se vad som kommer ske. Jag kan säga att jag inte vet hur långt Iran, Israel och USA vågar gå i den här konflikten.