2017-04-01, 20:38
Medlem
När jag sålde min bil med kredit så ringde jag lånebolaget och fick en slutfaktura. Köparen swishade pengarna för bilen till mig och jag betalade räkningen tillsammans med köparen.

Ganska smidigt....
Citera
2024-04-14, 17:32
Medlem
om någon tar lån för att köpa en bil, varför skulle nya ägaren ha något med lånet att göra?
Citera
2024-04-14, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
om någon tar lån för att köpa en bil, varför skulle nya ägaren ha något med lånet att göra?

Krediten kan följa med bilen, så att nya ägaren får betala den. Beror på vilken typ av billån, men är det kopplat till bilen så måste det där redas ut. Läst om folk som cashat boken och sen dimper det in inbetalningskort i brevlådan, så får de betala bilen en gång till
Citera
2024-04-14, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Krediten kan följa med bilen, så att nya ägaren får betala den. Beror på vilken typ av billån, men är det kopplat till bilen så måste det där redas ut. Läst om folk som cashat boken och sen dimper det in inbetalningskort i brevlådan, så får de betala bilen en gång till
https://lawline.se/answers/kop-av-bil-fran-privatperson-som-var-behaftad-med-skuldatertagandeforbehall

läste om det här.
"Om du inte har gjort ett godtrosförvärv och A således riktar anspråk mot dig riskerar du att göra en förlust. Denna förlust är du naturligtvis berättigad att i din tur göra gällande mot din säljare (B). Din rätt till att t.ex. häva köpet och kräva skadestånd regleras i 41 § köplagen. "

"Denna förlust måste du i sin tur göra gällande mot din säljare (B) enligt 41 § köplagen. Detta innebär att du, om du inte får tag på säljaren (B) får stämma B i tingsrätten"

jobbigt att hamna i en sån affär men man måste inte betala någon annans lån
Citera
2024-04-15, 01:12
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Det är precis som med fordonsrelaterade skulder.
Om det finns fordonsrelaterade skulder på en begagnad bil du köper kan det stå dig dyrt. Faktiskt så dyrt att Kronofogden knackar på dörren en dag och helt sonika tar din bil, trots att det är den gamla ägaren som dragit på sig skulderna. Att kontrollera fordonets skulder är därför en av de första saker man bör göra innan man köper en begagnad bil av en privatperson.

Det finns tyvärr flera risker med att köpa begagnade bilar av privatpersoner. En av de riskerna kretsar kring det som kallas fordonsrelaterade skulder. Så det gäller att kolla upp en bil man köper.
Citera
2024-04-15, 07:21
Medlem
vemsfels avatar
Ta ett blancolån, betala billånet, sälj bilen och betala blancolånet.
Citera
2024-04-15, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Ta ett blancolån, betala billånet, sälj bilen och betala blancolånet.

Tror ts har löst problemet numera....
Citera
2024-04-15, 10:51
Medlem
Hakar på tråden - fast tvärt om.
Köpa kreditbelastad bil privat och lösa lånet?
Bilen i fråga är 10 månader gammal och ägs av förste ägaren.
Den är "svensksåld" och såld genom auktoriserad återförsäljare för märket i fråga.
Jag har regnr och har sökt uppgifter på Transportstyrelsen, där det står kredit = belånad.
På företagsägda bilar går att se kreditgivare, men inte på privatägda bilar.

Hur kan jag få uppgift om lånets storlek och vem kreditgivaren är?

Är bankerna alltid behjälpliga med att lösa krediter, och vilken tid tar det = "fixas" det på stubben av banken, om det är "ens egen bank" och man har pengar på kontot att betala bilen?
Spelar det någon roll om kreditgivaren är en "riktig" bank eller en s k internetbank?
Citera
2024-04-15, 16:05
Medlem
Citat:

För att man vill slippa ha kreditmarkeringen kvar när man tar över bilen?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in