Citat:
Ursprungligen postat av
adyring
Tror mest Iran ville visa att de slog tillbaka. Hur lyckad hämndattacken skulle bli var inte lika viktigt.
Och Iron dome är dyrt. Jag har inte stenkoll, men de missiler som skjuter ner drönarna är mer avancerade än drönarna(mycket mer tom), borde kostat mer att försvara sig mot den där attacken än vad det kostade för Iran att göra den?
Ja, ekonomiskt sett är varje iron-dome-missil med avancerad och dyrare än det iran skickar: dvs i princip ett avgasrör med en granat längst fram, och en fyrverkeripjäs på andra sidan som byggts av korrupta ingenjörer med olje (gödsel, som Breivik använde i sin explosion)s-pengar.
Iron-dome är digitalteknik och betydligt "dyrare" att avancera/skjuta.
Men pengar har inte så stor betydelse för Israel har USA/Väst på sin sida, och vi BIDRAR ("bidrag") teknik, gärna!
Iran lever i en helt annan ekonomisk sfär - där bygger de fyrverkerimissiler för olja; egenbekostat med ingen i ryggen (förutom kanske Kim Jong-Un som säljer meth för att tjäna pengar).
Det har mao ingen betydelse för USA hur rikt/fattigt Iran är... USA har ändå bättre vapen.
Detdär med ekonomi flyger lixom ut ur fönstret när vi börjar skicka soldater till krig. Västländer (USA/Israel) bekostar sina soldater som faaan (ett enda hårstrå på en USA-soldat är värd oändligt mycket pengar när det kommer till högavancerade vapen - USA lägger 50% av all skatt på militären. Medan Ryssland använder män som cannon-fodder.
Men Islam/Iran är ännu värre: de övertygar männen att ta kål på sig själva i jihad, och sen gör de det också: för profeten muhammed, kåtbock som han var, lovade 70 oskulder i paradiset (som filosofin bevisat inte finns i sizerange´n). Dvs männen/soldaterna tar kål på sig själva, i attacker mot civila i Väst/Israel, för att de pådrivats religion sedan barndomen och uppfostrats av imamerna/ayatollorna till jihad/islam. Mot judar och mot framförallt ateister som mig.
Ekonomi har alltså ingen betydelse i krig mellan Civilisationen vs (anti-civilisationen/religionen). Precis som jag inte tjänar pengar på detta inlägg - bort med religion både från israel och iran, tycker många i tråden. Ekonomi har ingen betydelse i krig.