Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Här är karta över basen. Postar igen utifall intresse finns. Fyra startbanor. Filmen kan var tagen på den bortre/övre startbanan, filmad bort från bebyggelsen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nevatim_Airbase#/media/File:Nevatim_Airbase_Map.png
Här är första ut. Lågupplöst så den ger inga konkreta svar men inga betydande skador som kan kallas "destroyed" är synliga.
https://x.com/AuroraIntel/status/1779499412189786326
Vi får fortfarande vänta in högupplösta bilder men det verkar vara som jag sa. Utfallet av 300+ drönare och missiler är en 10 årig beduinpojke (eller flicka) skadad samt mindre skador på infrastruktur på en flygbas.
I min värld är det ett sjukt sorgligt resultat för Iran och ett sjukt bra resultat för Israel.
Givetvis kommer båda sidor utvärdera gårdagskvällen men i Iran så kommer ju fantasin få företräde framför realiteten så de kommer antagligen inte att lära sig skitmycket den här gången heller. De kommer sitta där i en grupp av skäggiga män och gratulera varandra till den stora "framgång" som de med Allah's nåd uppnått och sen så kommer de besluta att en ny raket ska utvecklas som heter لعنتی بز٤
I Israel kommer man att kritiskt titta på varför 8 av 329 raketer kom igenom och se det som en möjlighet att förbättra systemen för att kunna hantera framtida hot ännu bättre.
Inte så svårt att räkna ut att Israel inte försvinner från jordens yta just nu i alla fall.
Nu ska jag skriva någonting kontroversiellt.
Det är tur för oss i väst att det kusinknullas så mycket i Mellanöstern. Vår största säkerhetspolitiska fördel är att förmågan till effektiva och konstruktiva beslut i den del av världen som ser saker ur ett helt annat perspektiv är riktigt usel, och det är den antagligen på grund av kulturell betingelse och de kan de aldrig ändra på tydligen.
Men ändrar de på det så blir de ju kanske som i Jordanien att de inser att utplåning av storsatan och lillsatan kan strykas på agendan till fördel för samexistens. Så den dagen de på riktigt kan hota väst så är de för att de har normaliserat relationerna med oss.