2024-04-14, 11:27
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag antar att nattens attack mot Israel kommer sätta press på Mike Johnsson att släppa igenom stödpaketet som senaten röstat för. Det paketet har stöd till Ukraina, Israel och Taiwan.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1779344109993418771

Det kommer det att göra.
Frågan är om inte summan nu går upp.
Dags att sätta emot hårt.
Citera
2024-04-14, 12:07
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Handel med Ryssland gynnar Sverige ekonomiskt. Att införa sanktioner mot Ryssland motiveras med moralistiska argument. Som vi kan se hundratals eller tusentals exempel på i den här tråden.
För att ta ett enkelt exempel.

Märkligt. Jag trodde sanktionerna var ett mildare sätt att tala om att vi accepterar inte det krig ni har startat.
Istället för att förklara krig och sätta igång en större konflikt.
Vad är det moraliska i detta.
Jag ser det snarare som ren krass politik.

För du försöker väl inte att relativisera Ryssland olagliga invasion av Ukraina?
Citera
2024-04-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
NATO var helt enkelt inte beredda på ett klassiskt markkrig av den här typen mitt i Östeuropa, med dem själva (inklusive USA och GB, bägge fvå kärnvapenmakter) och Ryssland på var sin sida. Ett långvarigt markkrig dominerat av infanteri och artilleri, med ganska långsamma rörelser, utan vare sig väldiga pansarslag, Navy SEALs eller stora flygarmador och så här långt helt utan kärnvapeninsatser, tirots att konflikten ställer de två tyngsta kärnvapenmakterna mot varandra - något sådant trodde NATOs strateger var i stort sett omöjligt i nutid, och därför har man dragit ner hårt på produktion och lager av det som behövs för den typen av krig. Ryssland däremot har hela tiden sett det som en realistisk möjlighet, en typ av krig man måste planera för, och nu ser vi resultatet: de sitter på mycket störra lager och har dessutom dragit upp nyproduktionen rejält.

Och som vanligt tycker du att det är bra att man prioriterar tillverkning av dödliga vapen istället för satsa på välstånd åt folket.

Faktum är att FN borde införa en ordning där alla stater som satsar mer än 5% av sin BNP på försvaret borde betraktas som direkta krigshot och FN automatiskt uppmanar länder i närheten att iaktta största beredskap inför förestående anfall.
Citera
2024-04-14, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Handel med Ryssland gynnar Sverige ekonomiskt. Att införa sanktioner mot Ryssland motiveras med moralistiska argument. Som vi kan se hundratals eller tusentals exempel på i den här tråden.
För att ta ett enkelt exempel.

Vad har handel med saken att göra? Du påstod att det var skillnad på moralistiska korståg och att försvara den nationella säkerheten och då undrade jag vari den skillnaden består om nu båda två tycks ge rätt att invadera andra länder.
Citera
2024-04-14, 13:01
Avstängd
Citat:
Ukraina är till 90% helt beroende av stöd från Väst, och EU stöttar Kiev i första hand av lojalitet/lydnad mot USA, inte för att de skulle älska Kiev.

Så har det varit hela tiden under de här två åren. Zelensky hade inte kommit någonstans med sin chutzpah-taktik för att vigga pengar och stöd, om det inte vore för att alla vet att han har USA bakom sig.
Ledsen , men ryzzen har gjort slut på pansarfordon, med Kinesiska golfbilar och köttvågor kommer de inte vinna detta krig,, jag är ledsen men du har satsat på fel kuse i detta lopp!
Citera
2024-04-14, 13:12
Avstängd
Citat:
Herrn är inne i propaganda-loopen igen, förstår jag.
Nejdå inte alls, jag har tagit del av senaste rönen angående hur det står till med mängden pansar fordon för Putlerryzzlands del, beräkningar, satellit foton, användandet av obepansrade fordon, storming utan pansarfordon, etc,, tyvärr allt pekar mot en spillra av pansarfordon kvar.....
Citera
2024-04-14, 13:57
Medlem
Citat:
USA, USA, USA, böööl, tjut snyft…

Jag sammanfattade lite så att alla andra inte behöver läsa det där dravlet igen. Kan du inte ta ditt USA-hat till en lämplig tråd i ett lämpligt forum.

Sedan kan du ju uppfylla ditt tidigare löfte. Från att helt ha lämnat till att bli förste spam-troll. Blev du inkallad eftersom alla andra är avstängda?

Citat:
Jag återkom för några dagar sedan till FB efter två långa avstänginingar för "ohörsamhet" som höll mig borta under i stort sett hela förra året; bägge två byggde helt och hållet på varningar från trådar på det här aktuella forumet. Jag hade tidigare ofta varit aktiv på UA-forumet men har nu vinkat adjöss till det för gott eftersom det, vad jag kan se. inte ger några möjligheter till meningsfull diskussion kring konflikten.
Citera
2024-04-14, 14:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Snarare kommer den att öka trycket på Biden och hans allierade i kongressen att sluta försöka klumpa samman stödet till alla tre inom en enda jättelik spending package bill som måste tas i ett enda svep.

Johnson är på intet sätt tvungen att acceptera detta hästhandlartrick, han är inte heller tvungen att köpa att beloppen blir så pass stora som Dems i senaten ville ha dem, I sak har han allldeles rätt i både
  • 1. att stödet till dessa tre allierade länder förtjänar att diskuteras oberoende av varandra

2. att det behövs mycket tydligare löpande kontroll av hur pengarna används, vilka företag eller vapen de går till, hur Ukrainas och NATO:s långsiktiga målbild ser ut osv 3

3. att pengar satsade på fredliga, upbyggande politiska ändamål inom USA bör ha företräde framför ämdlöst stöd till nya krig långt borta i områden där det inte finns något tydligt direkt hot mot USA självt eller NATO

Notera att jag inte alls är pro-Trump eller pro-MAGA, men jag anser helt enkelt att Johnson har rätt här. Dessutom ser jag inte Ukraina som en Trump vs Biden-fråga. Ju fortare Ukraina är ur vägen desto bättre, så att det amerikanska preisidentvalet kan avgöras oberoende av dem.
Nu är förvisso Trump en idiot men Biden är väl inte så mycket bättre. Sak samma vem som vinner. Dessutom så tycker jag det är helt rätt i att Israel får igen så förjävligt som de beter sig. Israel är rätt lika Ryssland på många sätt.

Däremot så påverkar det oss inte lika mycket som kriget i Ukraina gör. Och så länge Ukraina håller ut så är det en vinst för oss civiliserade människor. Nu är inte Iran bättre än Israel utan de är samma skitfolk de också. Men blir vi av med Israel så blir vi av med konflikten i mellanöstern. En vinst för oss civiliserade i mina ögon.

Usa borde släppa taget om israel och lägga sitt krut på ukraina.

Sen är det ju som det är. Det ska man vara ärlig med. Ett utdraget krig i Ukraina är bra för västvärlden. För ju mer ryssland försvagas desto bättre för oss, oavsett slutliga utgången. Att Ukraina försvagas är sak samma, det landet kan man alltid bygga upp igen. Tråkigt får alla som dör såklart men så ligger det till ändå.

Ryssland har redan förlorat men de får gärna förlora lite till. Och israel måste lära sig förlora de med. Ett starkt israel är också negativt för oss i väst.
Citera
2024-04-14, 14:17
Medlem
Citat:
Snack. Det är ju bombhögern här på forumet ("höger" i vid mening) - och i annan media - som vill militarisera Europa till varje pris och drömmer om att krossa Ryssland, sätta Kina på plats osv osv, med ständigt upptrappade krig. Napoleonkomplex så det sjunger om det, men samtidigt en Napoleon i tjänst hos USA:

Det här kriget är till 90% framdrivet av USA:s strävan att flytta fram sina positioner och inmutningar i Östeuropa (och Ukraina) de senaste tjugo åren, det har inte ett barr att göra med "making the World safe for Democracy" eller någonting sådant.

Du verkar som vanligt missa basala fakta!
Vad tror du är drivkraften som gör att tidigare öststater skyr ryzzfan som elden och vill mot Nato och EU?
Citera
2024-04-14, 14:33
Medlem
Nu bygger ryssland ut sina glidbomber på löpande band med SAB 3000 bomber.
Dom väger 3 ton och släpps 90 km från målet.
Den kan inte jammas eller skjutas ner med splitterträff.
Endast en direkträff kan sänka den vilket är näst intill omöjligt att få till i den hastigheten.
Kratern blir 6 meter djup och 20 meter bred.
Citera
2024-04-14, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu bygger ryssland ut sina glidbomber på löpande band med SAB 3000 bomber.
Dom väger 3 ton och släpps 90 km från målet.
Den kan inte jammas eller skjutas ner med splitterträff.
Endast en direkträff kan sänka den vilket är näst intill omöjligt att få till i den hastigheten.
Kratern blir 6 meter djup och 20 meter bred.

Och hur ska dessa levereras? Slita ännu mer på den anorektiska SU-34flottan?
Citera
2024-04-14, 14:38
Medlem
Ryssland lägger stora resurser på Chasiv Yar och har som mål att inta frontstaden inom mindre än en månad.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/04/14/7451181/

Google Maps
https://maps.app.goo.gl/ubtd1u2v1soiJDu27
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in