2024-04-13, 03:53
Medlem
Det som intresserar och skrämmer mig, och som det egentligen talats om i 40 år nu, är utsuddningen mellan verklighet och fiktion. Jag antar att liksom de med makt vill sitta på den förmågan ensamma, att kunna dupera folk och fiende (som kanske ändå är samma kategori för dem) hejvilt om vad som sker i världen. Så de vill vattenmärka allt som är skapat av AI som kan tyda på att plebjerna gör infall mot det monopolet. Säkerligen kommer det finnas krav att AI-skapelser måste markeras som det, åtminstone i nära framtid som ett försök att stävja det.

Det andra påståendet att mänskliga artister inte behövs och att jobb går förlorade är inte så farligt. Om vi tar jobb först, så är det historiskt sett en slavmentalitet. Aristokrater "jobbar" inte, så låt oss alla vara det då, aristokrater.

Att mänskliga artister blir överflödiga är ett missförstånd i varför artister gör det som de gör.

Det är ungefär som någon som arbetar på ett vanligt jobb, och tänker sig "tänk om jag varit deckardrottning, och hur soft det hade varit, att få pengar för att skriva. Häftigt!" Vad en sådan missar är att om AI blir som alla tror den ska bli är "pengar" inget problem eftersom produktionsökningarna hade ökat i sådan grad att gemene man hade levt som en kung.

Så varför skulle en artist göra som denne gör om den inte får pengar (som vi redan konstaterat att denne kommer få i överflöd)? Jo därför att skapa är en upplevelse värd i sig självt. Det är inte till för något annat än skapelseakten, att få vara med och uppleva den ta form. Det behöver inte finnas en enda utom en själv för att det ska ge en någonting. Det är ju bara, ett samtal mellan hjärtat och själen. Det är mer "häftigt" än att få betalt, eller att få Nobelpriset och alla applåder och beundran.
Citera
2024-04-13, 04:00
Medlem
Hugo Pratts avatar
Jag har gjort en massa korta låtar på Udio - på svenska, engelska, tyska och franska. Medeltida ballader, 1800-tals barnvisor, svensk punk, brittisk glamrock. De låter bra och texterna är finurliga - bättre än de flesta av mina egna texter. Jag blandar dock egenskrivna verser med AI-gjord refräng.

Lyssnar gärna om och om igen på dem och tycker fler borde göra det 😁 Men jag tycker det är jättetråkigt att lyssna på andras AI-låtar!

Så jag känner för mina AI-låtar ungefär som jag känner för mina egna traditionellt skrivna låtar. Och för andras AI-låtar känner jag ungefär som jag känner för att browsa obekanta artister på soundcloud.

Så tydligen finns det en "ägandeeffekt" även när man inte lägger ner mer än några sekunder på "skapandet" Inte heller utsätts man ju för den exponeringseffekt och tillvänjning som ju är oundviklig då man jobbar fram en låt på traditionellt vis. Men tydligen så räcker det att ha ett aldrig så litet finger med i spelet för att man ska skapa en emotionell anknytning till "sitt" verk.

Får en att fundera på vad smak egentligen är. Eller kvalitet, för den delen, Och det i en konstform så subjektiv och kulturell betingad som musik redan är till sitt grundväsen.
Senast redigerad av Hugo Pratt 2024-04-13 kl. 04:17.
Citera
2024-04-13, 05:30
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fojos
Skapat en del låtar via både Suno och Udio.

Här är en som jag gjorde på några minuter med Udio.

https://www.youtube.com/watch?v=dMj9oPckDQ8

Det är ju en enda röra bara. Rent skräp vill jag ju påstå. Finns inget musikaliskt med det alls.
Jag fattar inte vad vitsen är med att skapa en låt med hjälp av "AI" när det låter så jävla kasst?

Det är snarare mer en underhållning, att titta, detta kan jag skapa på en sekund genom en knapptryckning. Men that's it, sen är det roliga slut.

Citat:
Nu är ju knappast topp-20 i pop-listorna som är de mest populära av alla särskilt unika eller "wow". Kan knappast kalla Taylor Swift's låtar unika eller otroligt högkvalitativa musikaliskt på något sätt.

Nej det behöver absolut inte vara toplistorna som har bra låtar. Jag menar bara att riktigt bra låtar finns det inte så mycket av.

Det som finns på topplistorna är endast sådant som skivbolagen vill tjäna mycket pengar på, oavsett om musiken i sig är jättebra eller ej. Det är en enda stor pengarmaskin.
Citera
2024-04-13, 05:34
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo Pratt
Får en att fundera på vad smak egentligen är. Eller kvalitet, för den delen, Och det i en konstform så subjektiv och kulturell betingad som musik redan är till sitt grundväsen.

Den musikaliska delen i musik, med harmonier osv. är ju högst subjektivt, även om det finns vissa gränser där som man behöver hålla sig inom för de flesta människor.

Den tekniska delen i musiken, dvs. ljudkvalité är däremot högst objektivt, även om det även här kan finnas personliga preferenser som gör det något subjektivt.

En AI idag kan aldrig veta vad som är bra eller inte. Den kan egentligen endast läras vad som är bra och inte, såväl tekniskt som musikaliskt.

Den dagen AI SJÄLV kan höra vad som verkligen är bra och eller inte, och själv avgöra huruvida något är bra, den dagen har vi AGI eller kalla det äkta AI. Men det är nog ganska långt borta, och vid det laget lär vi ha större problem med AI än det här med musik
Citera
2024-04-13, 07:01
Medlem
Fojoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Nej det behöver absolut inte vara toplistorna som har bra låtar. Jag menar bara att riktigt bra låtar finns det inte så mycket av.

Det som finns på topplistorna är endast sådant som skivbolagen vill tjäna mycket pengar på, oavsett om musiken i sig är jättebra eller ej. Det är en enda stor pengarmaskin.

Så vad som är bra är enbart det du har ett tycke för? Du säger att det är en pengamaskin men det är ju exakt det som majoriteten vill lyssna på och tycker är bra. Om nu AI främst tränas på populärmusik (https://www.youtube.com/watch?v=iEe_eraFWWs) så kommer den givetvis vara "bättre" för majoriteten som lyssnar på radiomusik än nichad pretentiös musik.
Senast redigerad av Fojos 2024-04-13 kl. 07:11.
Citera
2024-04-13, 09:20
Medlem
Dorniers avatar
Om det ska vara så att säga "officiell" AI-musik, alltså inte bara nåt privatpersoner gör på skoj hemma med datorn, ska det då inte finnas nån artist som framför låten? Folk vill väl ha en levande snygg tjej eller kul band som sjunger och spelar?
Citera
2024-04-13, 10:40
Medlem
Kommer det inte bli så att AI-artister kommer att spela en stor roll? Alltså musik är ju mer än ljud, det handlar ju om vem som framför den, hur hen är klädd, text, albumomslag, tidigare verk, vad hen sagt i intervjuer osv. AI karaktärer som klarar allt sånt finns väl redan?

Sen måste väl dessa AI artister också kunna gå ut med vilka influenser de har, inleda samarbeten med varandra osv. Det spelet hör ju också till konst och musik, och nog kommer AI att klara även det galant.

Till slut betyder det väl att även kulturkonsumenter ersätts av AI som värderar och köper kultur, konst och musik och uppfattar trender mycket mer framgångsrikt än vi klarar att hänga med i. Inför morgondagens finkultur blir alla människor obildbara bönder.

Och när AI behärskar kultur och konst dominerar de säkert också inom politik och samhällsdebatt, varefter lagar och sociala spelregler kommer att stöpas om i ett spel mellan olika AI karaktärer, på samma sätt som idag alltså, fast utan oss.

Så till slut hänger detta med musik också ihop med domedagsprofetiorna om människans tillbakagång, eftersom musik, konst och kultur hänger intimt samman med civilisationen politik och makt.
Citera
2024-04-13, 12:46
Medlem
Har använt Suno, Udio och Sonauto lite nu för att skapa egna låtar, och nu börjar de bli tillräckligt bra för att skapa "riktig" musik som faktiskt kan resultera i virtuella band.

Det som saknas, och som jag förutser blir nästa våg, är personalisering. Det skulle vara bra om man precis som med Stable Diffusion kunde skapa motsvarighet till "LoRA"s eller på annat sätt göra fine-tuning, så att man kan skapa virtuella artister där röst och musikstil är konsekvent genom ett antal låtar.

I dagsläget kan man klicka generate tillräckligt många gånger tills något som låter likadant dyker upp, men det känns inte personligt alls. Med bild-generering går det idag skapa en egen unik stil.

Kombinera detta med de nya modellerna man kan lägga upp en bild på sig själv, så skapar den filmklipp där man dansar, och du har en musikvideo med dig själv (eller flera "bandmedlemmar") som dansar.

Ser framför mig en explosion av hemmasnickrade musikvideor, den SaS-lösning som mest liknar en kombination av YouTube och Spotify tror jag kommer vinna. Det räcker inte att bara kunna skapa AI-musik, leverantören måste sälja "hela paketet" och vi kommer se hård konkurrens bland jättarna - alla vill sno marknadsandelar från Spotify och YouTube.
Citera
2024-04-13, 13:16
Medlem
Lypes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpenAI
Har använt Suno, Udio och Sonauto lite nu för att skapa egna låtar, och nu börjar de bli tillräckligt bra för att skapa "riktig" musik som faktiskt kan resultera i virtuella band.

Det som saknas, och som jag förutser blir nästa våg, är personalisering. Det skulle vara bra om man precis som med Stable Diffusion kunde skapa motsvarighet till "LoRA"s eller på annat sätt göra fine-tuning, så att man kan skapa virtuella artister där röst och musikstil är konsekvent genom ett antal låtar.

I dagsläget kan man klicka generate tillräckligt många gånger tills något som låter likadant dyker upp, men det känns inte personligt alls. Med bild-generering går det idag skapa en egen unik stil.

Kombinera detta med de nya modellerna man kan lägga upp en bild på sig själv, så skapar den filmklipp där man dansar, och du har en musikvideo med dig själv (eller flera "bandmedlemmar") som dansar.

Ser framför mig en explosion av hemmasnickrade musikvideor, den SaS-lösning som mest liknar en kombination av YouTube och Spotify tror jag kommer vinna. Det räcker inte att bara kunna skapa AI-musik, leverantören måste sälja "hela paketet" och vi kommer se hård konkurrens bland jättarna - alla vill sno marknadsandelar från Spotify och YouTube.

Jag tror att misstaget många gör är att jämföra det för mycket med vanlig musik och band som produceras av människor som sjunger och spelar instrument. AI-genererad konst kommer inte ersätta tavlor målade av en riktig person, och AI-genererad musik kommer inte ersätta fysiska band som spelar sin musik på en scen. Det finns gemensamma nämnare, men också många olikheter. Det som kommer ersättas med AI är gränsfallen, dvs. musik som idag produceras av någon som sitter i sin källare med Cubase men aldrig uppträder eller på annat sätt presenterar sin musik mer än via streaming-tjänster. AI kommer inte ersätta dem helt, men ta marknadsandelar från dem. Det kommer ur det även växa fram en ny marknad: De som redan är duktiga på att skapa musik digitalt och som även är duktiga på att använda AI för att förädla sin egen musik.

Min slutsats är att i förlängningen kommer digitalt producerad musik, inkl. DJs som inte sjunger själva eller spelar "riktiga" instrument, blandas med AI-musik och särskiljas MER ifrån de klassiska banden med bandmedlemmar som faktiskt uppträder och skapar sin musik live m.h.a. instrument. Det kommer inte vara så att AI och klassiska fysiska band börjar blandas.
Senast redigerad av Lype 2024-04-13 kl. 13:20.
Citera
2024-04-13, 20:53
Medlem
I många fall så går det inte urskilja om det är äkta eller AI. Som t. ex. denna. Läskigt bra. AI kommer ta över musiken nästan helt. Var så säker.

Behind Blue eyes med Billie Eilish.

https://www.youtube.com/watch?v=6uf1Nfgsd7s

Dock roligt att folk gör låtar med Adolf Hitler.

Gangsta's paradise
https://www.youtube.com/watch?v=pwqhdaWshxQ

Barbie Girl
https://www.youtube.com/watch?v=uAEJjsehn9s
Citera
2024-04-13, 22:02
Medlem
Tycker inte att udio.com är så bra på svenska:
https://www.udio.com/songs/n9zxpVv5cZpgt8TcpaBDGw
Citera
2024-04-13, 23:57
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Så vad som är bra är enbart det du har ett tycke för? Du säger att det är en pengamaskin men det är ju exakt det som majoriteten vill lyssna på och tycker är bra. Om nu AI främst tränas på populärmusik (https://www.youtube.com/watch?v=iEe_eraFWWs) så kommer den givetvis vara "bättre" för majoriteten som lyssnar på radiomusik än nichad pretentiös musik.

Din förmåga att förstå skriven text ligger på en utvecklingsstörd människas. Är du förståndshandikappad månne? För då ber jag om ursäkt.

Vad som JAG har tycke för? Var i helvete kan du utläsa det ur min text? Är du möjligen analfabet dessutom?

Nej, de låtarna som plockas fram för att generera pengar åt musikindustrin är inte alls självklart det som majoriteten vill höra. Har du ingen som helst aning om hur NÅGONTING fungerar här i världen?

De låtarna som lyfts upp är de låtarna som i kombinationen med artisten/erna bakom bedöms generera mest pengar.

Sen pumpas skiten ut till allmänheten och klättrar i listorna. Det betyder inte att de låtarna är bäst, eller att de är bra ens. Det betyder bara att någon/några har bedömt att den låten och artisten kan komma att generera mest pengar, så då satsar de på den artisten. Du bör sätta dig bakom skolbänken och lära dig hur världen fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in