2024-04-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Jag har verkligen annat och roligare att göra än att googla/leta fram saker åt sådana som dig. NATO-sidan står f ö och påstår allt möjligt hit och dit, hela tiden. Ofta grova felaktigheter dessutom-
Det blev inte ens en tummetott av dina tidigare bombastiska uttalanden, varför behöver du googla? Enligt dina påståenden så har du ju full koll på hur situationen är i EU vs. Ryssland.

Kom igen nu, backa upp det med lite siffror! Gärna lite om ”undantagsekonomin” i Ryssland vs. EU
Citera
2024-04-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Senast igår från ditt pizzryzzland:
https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1778680277369286833?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1778680277369286833%7Ctwgr% 5Ecbadec40011f1f6e84143ffaba538ed9d5bfa857%7Ctwcon %5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.iltalehti.fi%2Ful komaat%2Fa%2Ffe885a15-e2a1-4713-aaef-3d4e52645774
Var har Putin sagt att han vill det?
Citera
2024-04-13, 20:20
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Det finns en sak som jag faktiskt håller med Trump om.
Europa måste börja casha in!
Nato kostar.
Försvar kostar.
Under många år har USA dragit världen runt och försvarat den fria världen.
Vem har stått för fiolerna? Räkna upp de länder i Europa som bidragit.

Med det sagt, är det dags för Europa att börja pynta in pengar.

Nato kommer att överleva. Inga problem.
Men vi har åkt snålskjuts länge nog.
Märkligt att 🇺🇸 inte skickat räkningen till oss.
Tyvärr är vi oense här. Jag vill varken betala nån för beskydd eller vara med och finansiera Amerikas krig i andra delar av världen. USA agerar utifrån amerikanska säkerhetsintressen. Vi borde tillvarata våra egna och betala för vårt eget försvar; medlemmar i Nato eller ej. På den punkten kanske vi är överens. Vi måste göra mycket mer. Främst för vår egen skull, men också om folken fortsatt vill att Europas länder ska kunna stötta Ukraina.
Citera
2024-04-13, 20:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aretha
Konferensen handlar väl inte om förhandling med fascistryssland, utan gissningsvis om hur Ukraina ska återuppbyggas efter krigsslutet. Till detta kan Ryssland bidra genom att frysta tillgångar i väst ges till Ukraina, men man behöver inte lyssna på deras åsikter om den saken. Faktum är att Putin, Lavrov och den fule lille Medvedev kan köra upp sina åsikter i varandras rövar.
Om det finns något land kvar att bygga upp ja. Vore det inte bättre att koncentrera sig på det i stället? Var sak har sin tid. Och att i det läget kalla det en "fredskonferens" är ju lite vilseledande.
Citera
2024-04-13, 20:42
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tyvärr är vi oense här. Jag vill varken betala nån för beskydd eller vara med och finansiera Amerikas krig i andra delar av världen. USA agerar utifrån amerikanska säkerhetsintressen. Vi borde tillvarata våra egna och betala för vårt eget försvar; medlemmar i Nato eller ej. På den punkten kanske vi är överens. Vi måste göra mycket mer. Främst för vår egen skull, men också om folken fortsatt vill att Europas länder ska kunna stötta Ukraina.

Jag anser att vi i väst inte alltid har förstått end game och värdet i vad USA har gjort, för oss i Europa.
Skulden för 1 & 2 VK är stor. Men jag vet att minnet är kort.

Kanske det skulle ha varit upp till Europa att ta hand om konflikten i Ukraina, från början?
Citera
2024-04-13, 20:45
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Citat:
Att betala för att ryssar slaktas likt övergödda grisar är den bästa försvarsinvesteringen vi kan göra. Sverige har bara en fiende och det är ryssland. Att decimera de ryskmongoliska anfallsförmågorna gör Sverige säkrare. Att finansiera Ukraina är det smartaste vi kan göra, glöm inte att en död ryss är en ryss mindre som kan mörda, våldta och förstöra.
Citera
2024-04-13, 20:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag anser att vi i väst inte alltid har förstått end game och värdet i vad USA har gjort, för oss i Europa.
Skulden för 1 & 2 VK är stor. Men jag vet att minnet är kort.

Kanske det skulle ha varit upp till Europa att ta hand om konflikten i Ukraina, från början?
Jo, de övergav slutligen sin isolationistiska linje under andra världskriget. Under efterkrigstiden etablerades ju sen en naturlig maktbalans mellan dåtidens supermakter. Det är framför allt efter murens fall som vi européer kommit att förlita oss på amerikansk hjälp av ren slapphet.

Jag kan tycka att det borde varit Europas uppgift att bistå Ukraina, ja. USA har i stället haft sitt åtagande där.
Citera
2024-04-13, 21:01
Medlem
attogs avatar
Citat:
Jo, de övergav slutligen sin isolationistiska linje under andra världskriget. Under efterkrigstiden etablerades ju sen en naturlig maktbalans mellan dåtidens supermakter. Det är framför allt efter murens fall som vi européer kommit att förlita oss på amerikansk hjälp av ren slapphet.

Jag kan tycka att det borde varit Europas uppgift att bistå Ukraina, ja. USA har i stället haft sitt åtagande där.

Och USA igen klev fram när EU svek.
Såg nu ett videoklipp med Belgisk parlamentsledamot som ställde sig upp och ifrågasatte va f-n vi håller på med.
Bra jobbat!
Citera
2024-04-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Har du frågat ryssarna i de oasfalterade områdena om de tycker att de har det bra?
Det har jag, vill du veta svaret?
I USA har medborgare rätt att ha vapen. Och har yttrandefrihet. Inget land i Europa har något av det. Det spelar överhuvudtaget ingen roll vilken inrikespolitik ett imperium har eftersom provinserna / allierade ändå inte får ta del av det, vare sig positivt eller negativt.

Att Ryssland skulle ha förmåga att trycka på Europa inrikespolitik är inte trovärdigt. Ryssarna skulle gråta av tacksamhet om de till exempel fick en allians med Tyskland.
Citera
2024-04-13, 21:13
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Och USA igen klev fram när EU svek.
Såg nu ett videoklipp med Belgisk parlamentsledamot som ställde sig upp och ifrågasatte va f-n vi håller på med.
Bra jobbat!
Som sagt: de har sina säkerhetsintressen att se till. Det är fel på så många sätt att USA fortfarande måste försöka bevara freden i Europa, som är vårt hem, eller ingripa militärt mot fiender bland oss.

Sen kommer amerikanerna ändå att delta i andra staters krig fortsättningsvis för att det ligger i deras intresse att göra så och framför allt för att de vill, men det är ju pinsamt att många länder i vår världsdel i praktiken saknar eget försvar. Polen och Ukraina är två undantag.
Citera
2024-04-13, 21:17
Medlem
Här finns en gratis rapport om rysk påverkan i tio olika länder. Kanske den borde länkas i andra trådar men jag tänkte att det kan vara bra att förstå rysk propaganda och påverkan med tanke på alla ryssvänner som är aktiva i tråden.

https://www.icct.nl/
Citera
2024-04-13, 21:18
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Vi europeer skulle ha mycket större nytta av en allians med Ryssland än att vara fortsatt underkuvade av USA. Ryssland är svagare än USA och skulle ge oss större frihet. Och Ryssland har naturresurser som vi behöver, USA är mer av en konkurrent än vad Ryssland är.

Naturresurserna vi behöver dom kan vi finna i mer demokratiska länder. Dom länderna hjälper oss och vi hjälper dom. Med det så slipper vi handla med en diktator på ålderns höst.

En diktator förövrigt som blev så lurad så han trodde han kunde invadera ett grannland och komma undan med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in