Jag har tittat igenom hela första säsongen och jag kan bekräfta vad så många har varit oroliga för är att serien känns jättekonstig att titta på. Som utomstående, förstagångstittare kommer man inte fatta någonting och alla referenser gör handlingen bara mer förvirrande. Tråkiga karaktärer som beter sig obehagligt och konstigt, som om deras manus skulle vara skrivet av en AI. Det blir också en konstig upplevelse genom producentens försök krydda upp serien med "marvel humor" som dessvärre inte är underhållande.
Är man någolunda insatt så kommer man märka av hur obehagligt Bethesda försöker utplåna allt Obsidian byggt upp genom åren som någon sorts intern hämd, genom att retconna eller rent av utplåna ställen, organisationer, karaktärer från allt som inte är fallout 4
Specialeffekterna och actionscenerna är helt ok. Men jag kan personligen inte rekommendera serien till folk som är bekanta med franchisen sedan tidigare.
The Guardians recensent (som vad jag förstår inte har spelat något av spelen) gav serien 5/5 i betyg och överöste den med beröm.
Citat:
an absolute blast of a TV show
This immaculately made, supremely witty post-apocalyptic drama is yet another brilliant video game adaptation. It’s funny, self-aware and tense – an astonishing balancing act
Bara sett första avsnittet och gillar det skarpt. Riktigt bra och knyter an bra till spelet. Mer eller mindre alla boxar från spelet kryssas i, väntar bara på hunden.
Att det är en kvinnlig huvudkaraktär gör inget, hon passar in bra i fallout-stämningen.
Blir till att följa om de fortsätter så här bra.
Har kollat på tre avsnitt nu.
Överlag är den väl bra. Jag gillar alla detaljer från spelen som de tagit med, man känner liksom igen sig. The Ghoul är grym och power armors är riktigt feta. Precis som i spelen fast coolare typ.
Snygga effekter och animationer, märks att det är påkostat.
På minussidan har vi (som vanligt nuförtiden):
- Starkt kvinnlig karaktär (hon är bra dock. Hade det inte varit för den andra woke-skiten hade jag inte brytt mig)
- Negerhjälte som garanterat kommer sätta på henne. Han är jäkligt äcklig. Har liksom ögon som en våldtäktsman och verkar vara psykopat helt ärligt. Pratar konstigt gör han också. Och är ful. Ser ut som en psykiskt sjuk apa.
- He/she som är negerns bästis
- Alla manliga karaktärer förutom The Ghoul är riktiga jävla mesar och/eller dumma i huvudet (kanske inte pappan då, men han är ju med bara precis i början).
- Dialogen är konstig. Vet inte om det ska vara så eller om den är skriven av en AI (som någon skrev längre upp i tråden). Men den är otroligt styltig och flyter inte på. De pratar liksom inte som människor gör och gör ganska konstiga antaganden osv.
Till exempel när en gulper tar huvudet från henne och The Ghoul kommer och siktar ett vapen mot henne och frågar var det är. Varför säger hon enbart "I have lost it" eller "I dont have it"?
Varför säger inte människan att ett stort jävla slemmigt monster kom och tog det för en minut sedan?
Och sedan antar Cooper (the ghoul) att det blivit uppätet av en gulper för att han ser lite slem i strandkanten.
Vet inte om jag är för petig, men jag tyckte det var många sådana konstiga scener när karaktärerna inte pratade på ett normalt sätt. Det är för långa pauser mellan frågor och svar etc.
Edit: Jag tycker världen är för grönskande och fin också. Blå himmel, grönskande skogar och allmänt trevligt klimat. Var är mörkret, dimman, acid rain, åskmolnen som plötsligt drar in?? Som i spelet. Det ser ju inte att ha varit kärnvapenkrig direkt, förutom på de trasiga husen typ.
Senast redigerad av TheKhurgan 2024-04-12 kl. 07:45.
Riktigt bra serie som behåller tonen från spelen och framför allt är trogen. Enda som gör mig riktigt förbannad är hur förbannat dålig Halo-serien, som jag håller högre än Fallout personligen, är i jämförelse där de skulle in och pilla en massa, och ändra bara för sakens skull.
Detta är rent nöje att titta på, och jag blir mer och mer sugen att köra igenom en till runda av New Vegas.
Blir alla ghouls till slut? Denna ghouls på droger - ska han vara +200 år?
Min enda kritik är att de kunde förklara lite mer om saker/världen. Jag vet hur storyn är på ett ungefär från spelet. Jag antar att någon som inte har koll måste sitta som ett frågetecken.
Tycker serien är bra.
Senast redigerad av okok1 2024-04-12 kl. 08:10.
Blir alla ghouls till slut? Denna ghouls på droger - ska han vara +200 år?
Min enda kritik är att de kunde förklara lite mer om saker/världen. Jag vet hur storyn är på ett ungefär från spelet. Jag antar att någon som inte har koll måste sitta som ett frågetecken.
Tycker serien är bra.
Nej, de flesta blev ghouls under kriget, strax efter att bomberna föll av radioaktiviteten. Det har aldrig förklarats tydligt vad som orsakade det mer än diffust att det var intensiv radioaktivtet. Man får bara köpa att det är så i den världen. Det är väldigt få, nästan inga som blir "nya" ghouls idag, men det finns några undantag. Några karaktärer har blivit så av andra orsaker också och det fanns ett par som "identifierade" sig som ghouls fast de tekniskt sett inte var det. I spelserien alltså, denna tv-serie har jag inte sett något mer än trailern av.