2024-04-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtenspung
Ja herre Gud detta tog nog priset haha

Olagligt!? hmmm.. Omoraliskt,och oetiskt är det utan tvekan, men olagligt vet jag inte om det är på rak arm...

Så turerna är att dumpen jagar på folk med okonventionella metoder, uppmanar dem att gå till Impulskollen i ett läge när de varken vet ut eller in, som om utfallet är positivt dvs personen betalar för vård då skickar tillbaks en viss summa eller % till dumpen. dessa två har med andra ord en business ihop.

Dumpen upprätthåller en viss ekonomisk ersättning när affärerna går i lås. upplägget påminner lite om glasmästaren som betalar folk för att slå sönder fönsterrutor på stan så han kan sälja nya.

Mycket mycket osäker på om det faktiskt är olagligt om jag ska vara ärlig. Bedrägeri? njaae. Utpressning? nej det finns inget tvång på det sättet inkopplat. Korruptionsbrott? kanske...

Åklagarmyndighetens definition på ett av korruptionsbrotten..
Mutbrott
"Mutbrott kan vara att någon person i tjänsten, för egen eller för någon annans vinning, får ekonomisk ersättning eller någon annan förmån av en person som vill få en fördel av något slag. Det är olagligt att både ge och ta emot mutor. Brottsrubriceringarna är givande respektive tagande av muta.

Det finns ingen generell riktlinje för vad som räknas som muta. I brottsbalkens 10 kapitel benämns mutan som en ”otillbörlig förmån”. Förutom pengar kan det exempelvis handla om gåvor, representation och resor. Det går heller inte att säga vad som är tillåtet att ta emot, utan det beror på omständigheterna i det enskilda fallet, som till exempel om de inblandade parterna arbetar inom offentlig eller privat sektor samt värdet av förmånen.

Påföljder för mutbrott
Straffskalan för tagande eller givande av muta är böter eller fängelse i högst två år. Vid grovt brott är straffskalan fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Samtliga dessa brott handläggs av Riksenheten mot korruption, som är en specialenhet inom Åklagarmyndigheten."

Jag är dock ingen jurist med jag tycker dock att hela grejjen luktar ordentligt med skit om jag ska vara ärlig och det tror jag att en åklagare kan tycka också. sedan är ju frågan som sagt om eller vad det skulle kunna röra sig om. Impulskollen har ju som alla andra vårdgivare ett stort ansvar gällande moral och etik och det tycks ju falla platt här iaf. de ska ju inte ha ett enda uppdrag. Hoppas medier sätter igång och skriver om detta på allvar.

Jag kommer dock själv att göra en anonym polisanmälan gällande detta för att se hur det tas emot.

Enig.
Citera
2024-04-11, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Problemet som autister har är ju att de ofta inte förstår att andra inte har samma tankar som dom. Det vill säga: Sara säger någonting och sedan tänker jag annorlunda än vad Sara tror. Detta är ett problematiskt scenario!

Narcissister har samma problem för övrigt - och det är snarare där Sara ligger än i autism-spektrat.

Hur tillåts narcissisten du beskriver få de fria tyglar hon trots allt har i nuläget? Är det inte farligt när myndigheter inte verkar bry sig för fem öre?
Citera
2024-04-11, 18:11
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakguldet.
Hur tillåts narcissisten du beskriver få de fria tyglar hon trots allt har i nuläget? Är det inte farligt när myndigheter inte verkar bry sig för fem öre?

Ingen aning. Förstår inte ens vad du menar - myndigheter bryr sig, men vill däremot inte inskränka i andra regler. Gäddan som kör sitt förtalsmål är en game-changer som man säger.
Citera
2024-04-11, 18:28
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollskillen92
Jag vet att man inte ska förolämpa någons utseende fast Sara är ganska bra på det själv så då får hon leken tåla.

I senaste intervjun hon hade påminner hon inte lite om en grumpy cat?

Precis. Fattar inte hur nån som Sara som snackar skit om hur andra är och ser ut hela tiden kan bli så butthurt när hon får smaka lite på sin egen medicin.

Citat:

Finns inget för myndigheterna att bry sig om så länge hon inte gör nåt olagligt. Det är varken olagligt att vara narcissist (om hon nu skulle vara det) eller bilda en sekt.
Citera
2024-04-11, 18:43
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
nu har skatteåterbäringen kommit och nu swishas det för fullt.

Och då måste man som sektmedlem tydligen varje jävla gång posta bild i dumpen-gruppen och visa för alla hur mycket man har swishat - ”titta på mig så duktig jag är!” Fattar verkligen inte det fenomenet, men ”titta så duktig jag är som swishar”-fenomenet är ju inte unikt för dumpen.
Citera
2024-04-11, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Och då måste man som sektmedlem tydligen varje jävla gång posta bild i dumpen-gruppen och visa för alla hur mycket man har swishat - ”titta på mig så duktig jag är!” Fattar verkligen inte det fenomenet, men ”titta så duktig jag är som swishar”-fenomenet är ju inte unikt för dumpen.
Såg en ägare och VD till ett bolag som stolt la upp att han swishat 500. Dock inte kollat om han har "Stöttar Dumpen" på hemsidan... Kanske använder Impulskollen till företagshälsa?
Citera
2024-04-11, 22:28
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
Autister är inte beräknande , men det är Sara .Det lyser lång väg när hon blir intervjuad.
De kan vara beräknande.

Det sägs satt de saknar empati, det är snarare så att de kan ha svårt att sätta sig in i andras tankar- känslor. De har empati för vissa saker men förstår inte andra saker. Sara känner empati för sexutsatta barn, men inte för barnen till gäddorna. Just för att hon enligt egen utsaga varit sexutsatt, men hon har inte haft en förälder som var gädda.

Autism i kombination av ADHD kan göra att personen inte verkar så autistisk, den personen kan få ett starkt driv, såsom Sara har. ADHD gör att det inte finns något stopp, autism gör att denne söker precision och är överambitiös. Helt kort en Sara. Det är min tolkning.
Citera
2024-04-11, 23:22
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Är inte det Sara Nilsson håller på med olagligt?
Tyvärr. Att locka in folk i fantasiscenarion och övertyga dem om att det är fel på dem för att de gick på fantasiscenariot och sedan sälja självhjälpskurser till dem för dyra pengar är något sekter sysslat med sedan urminnes tider.

Från Scientologer till Dumpologer.
Citera
2024-04-12, 01:22
Medlem
Varför känner ni så starkt behov av att kalla dumpensympatisörer för sektmedlemmar?

Jag pratar med många andra människor som sympatiserar med dumpen och det är verkligen ingen homogen grupp utan har olika bakgrund och åsikter

Ni verkar ju ta dumpens arbete för barnen oerhört personligt, så personligt att ni låter det gå utöver människor som har en annan åsikt vilket är typiskt för sekter som ni skuldbelägger dumpen för att vara

Och inte nog med det så kommer ni med smutskastning mot både Sara o Patrik

Kritisera gärna dumpens metoder, kritisera gärna enskilda människors handlingar men att ägna sig åt smutskastning på det sättet ni gör är väldigt ovärdigt, osakligt och ett fruktansvärt vidrigt beteende

Så behandlar man bara inte andra människor även om man tycker illa om det dom gör
Senast redigerad av Bertil87 2024-04-12 kl. 01:26.
Citera
2024-04-12, 01:58
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87
Varför känner ni så starkt behov av att kalla dumpensympatisörer för sektmedlemmar?

Jag pratar med många andra människor som sympatiserar med dumpen och det är verkligen ingen homogen grupp utan har olika bakgrund och åsikter

Ni verkar ju ta dumpens arbete för barnen oerhört personligt, så personligt att ni låter det gå utöver människor som har en annan åsikt vilket är typiskt för sekter som ni skuldbelägger dumpen för att vara

Kritisera gärna dumpens metoder, kritisera gärna enskilda människors handlingar men att ägna sig åt smutskastning på det sättet ni gör är väldigt ovärdigt, osakligt och ett fruktansvärt vidrigt beteende

Så behandlar man bara inte andra människor även om man tycker illa om det dom gör
Elakheter bör man undvika, och gynnar inte sin sak, frågan är var din gräns för smutskastning går, kritik med eftertryck kan vara lämpligt. Sara och Patrik som själva använder smutskastning som affärsmodell (även om de anser det vara nödvändigt är det smutskastning) faller det naturligt att det faller tillbaka på dem.
Citera
2024-04-12, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Elakheter bör man undvika, och gynnar inte sin sak, frågan är var din gräns för smutskastning går, kritik med eftertryck kan vara lämpligt. Sara och Patrik som själva använder smutskastning som affärsmodell (även om de anser det vara nödvändigt är det smutskastning) faller det naturligt att det faller tillbaka på dem.

Jag tycker det är djupt olämpligt att kalla Sara för hora eller påpeka att hon var missbrukare för en rad år sedan, det är rejält OT dessutom

Men fortsätt o kritisera deras arbete då, enligt dom så är det försvarligt med hänsyn till omständigheterna då dom utgör en fara för barn och därmed inte smutskastning

På samma sätt som Aftonbladet och Expressen valt att publicera namn och bild på nazister och gängkriminella som oxo kan ha barn som råkar ut för mobbing (som brukar vara en vanlig invändning)

Sen att man anser att Sara och Patrik ägnar sig åt smutskastning legitimerar inte att smutskasta dom, när jag blir kallad sektmedlem här på flashback eller andra nedsättande tillmälen för mina åsikter så faller det sig inte naturligt för mig att bemöta mina meningsmotståndare på samma sätt

Jag kritiserar andra så sakligt jag kan utan att ägna mig åt personangrepp även om det både finns folk som sympatiserar med mig och folk som kritiserar mig som väljer att bete sig på ett för mig djupt olämpligt sätt

Eller bara för att gängkriminella skjuter människor så har jag ingen rätt att gå o skjuta dom
Senast redigerad av Bertil87 2024-04-12 kl. 03:47.
Citera
2024-04-12, 03:52
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil87

Det finns vissa.... TENDENSER som enar personligheterna hos Dumpens anhängare.

Om du går på en fotbollsmatch. Alla supportrar är olika som människor men har ändå en del enande personligheter.

Du själv är ju ett lysande exempel på det, en typisk Dumpling. Det förekommer i gruppen mycket missbruk, misslyckanden, incels och psykisk ohälsa. Sen en grupp strålkärringar. Dvs hund, spirituella, virriga och lika verklighetsförankrade som Thomas Di Leva om han skulle röka svamp.

Dumplingarnas häxbränningar och förföljande av gäddor, anhöriga och meningsmotståndare skadar samhället och människor så mycket att de förtjänar all förakt de kan få. Dig själv inräknad. Du förtjänar att ligga i en trappuppgång med konstant ångest. Vilket jag förstått inte är så långt ifrån din nuvarande situation.

Dumpen är ju även systemhotande på så sätt att de missbrukar utgivningsbeviset. Syftet med ett utgivningsbevis är att riktig nyhetsmedia ska kunna nyhetsrapportera om makten utan att riskera repressalier. Dumpen missbrukar systemet för att ge sig på privatpersoner som inte har något med makten att göra. Till slut kommer systemet behöva reformeras så att det byts mot ett system som begränsar tidningars möjlighet att granska makten ostraffat.
Senast redigerad av fido1986 2024-04-12 kl. 03:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in