Citat:
Ursprungligen postat av
Ken Dryden
Gärningsmännen på "fatbikes" var några som pappan redan tidigare hade anmält till polisen eftersom de hade hållit på att sälja knark och ägna sig åt annat skit.
När pappan och gossen cyklade igenom gångtunneln i riktning badhuset stod gänget (enligt uppgift bestående av fyra personer) inne i tunneln och kastade glåpord efter pappan och hans pojke. Pappan bestämde sig för att säga åt dem att sluta, men för att sonen inte skulle råka illa ut så fick denne tillsägelse av sin far att bli kvar vid den bortre änden när pappan skulle återvända för att tillrättavisa gangstrarna. I samband med utskällningen drog en av gangstrarna en pistol och flashade med den framför ögonen på pappan. Enligt vissa uppgifter gick ett skott av som träffade marken. Pappan tog tag i pipan på pistolen, men gangstern drog vapnet till sig och avlossade ett skott som enligt uppgift gick in i höjd med näsan på pappan. Efter detta flydde gangstrarna iväg på sina "fatbikes".
Har du denna beskrivning av mordet från någon källa, eller är det din egen teori?
Jag har hela tiden då jag läst nyhetsrapporteringen besvärats av att det tycks som pappan konfronterat gärningsmannen med anhang
i sällskap av sonen. Vilken förälder skulle ta en sådan risk, med även
barnets liv på spel? Men om sonen befann sig på relativt tryggt avstånd vid konfrontationen blir det rimligare.
(Man kan iofs konstruera en ännu bättre "hjälteversion", där pappan upplever sonen som hotad och ingriper för att rädda honom. Om den inte redan lanserats av någon gör jag härmed anspråk på upphovsrätten!)