2024-04-11, 11:56
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blindpilot
Låter som om du inte riktigt blev färdig rehabiliterad där inne.
Sannolikt blir det en sväng till? Lättkränkt som du verkar vara. En snöflinga med adhd och trögast på skolgården.
Du har ingen insikt i frågan och borde hålla käften. Vet inte ens varför småfjantar utan insyn ska yttra sig i alla ämnen de kan klicka fram i "aktuella ämnen". Ibland är det bäst att bara hålla käften vilket du bör göra i denna tråd.
Citera
2024-04-11, 11:57
Medlem
Citat:
Innan du spånar för mycket... Scoopet kommer från sr. Visselblåsarna? Finns dom ens eller har sr sökt tidigare anställd avskedad personal från anstalten? Personer som "frivilligt" avslutat sin anställning då dom sugit kuk på internera.
Hela dokumentären luktar kattskit.
Det framgår i tråden att Kaliber pratat med 30 tidigare och nuvarande anställda. Flera tidigare fångar berättar också att de blivit misshandlade. Dessutom har de pratat med anstaltschefen.

Om någon sugit kuk på någon intern framgår dock inte. Men du kanske har bättre koll på hur det fungerar att vara plit eller intagen? Berätta gärna.
Citera
2024-04-11, 11:57
Medlem
Alldelesunderbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U

Inte ska en stackars multikriminell narkoman och våldsbrottsling behöva uthärda provocerande behandling av kriminalvårdare... What's the world coming to?

Exakt där är problemet. Du är efterbliven. Du tror att alla som sitter på anstalt är gängkriminella mördare. Du är en idiot, punkt slut.
Citera
2024-04-11, 11:59
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesunderbar
Exakt där är problemet. Du är efterbliven. Du tror att alla som sitter på anstalt är gängkriminella mördare. Du är en idiot, punkt slut.

Vad spelar det för roll vad de är dömda för?

Det är ju din inställning som fått oss dit vi är idag, med skenande kriminalitet, en polis som lämnats i bakvattnet sedan årtionden och en kriminalvård fylld med lättkränkta primadonnor till kriminella som blir ledsna i ögat om inte farbror vakten är snäll mot dem.
Citera
2024-04-11, 12:01
Medlem
Citat:
Det är ju din inställning som fått oss dit vi är idag, med skenande kriminalitet, en polis som lämnats i bakvattnet sedan årtionden och en kriminalvård fylld med lättkränkta primadonnor till kriminella som blir ledsna i ögat om inte farbror vakten är snäll mot dem.
Att man inte anser att fångvaktare ska skapa egna regler och lagar på anstalterna är absolut inte detsamma som att man inte vill ha hårdare tag där.
Citera
2024-04-11, 12:06
Medlem
Citat:
Du har ingen insikt i frågan och borde hålla käften. Vet inte ens varför småfjantar utan insyn ska yttra sig i alla ämnen de kan klicka fram i "aktuella ämnen". Ibland är det bäst att bara hålla käften vilket du bör göra i denna tråd.

Hoppsan hoppsan.
Det är till att spela tuff.
Hur va det på kåken då? Blev det mycket bajs packande i duschen?
Sanningen är ju att slödder som dig på inget sätt fick vad ni förtjänade varken i fängelset eller utanför.
Kom ihåg dina anger management kurser nu och håll käft själv.
Citera
2024-04-11, 12:08
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Att man inte anser att fångvaktare ska skapa egna regler och lagar på anstalterna är absolut inte detsamma som att man inte vill ha hårdare tag på våra fängelser.

De skapar sådant för att upprätthålla ordningen och sätta sig i respekt hos människor som saknar normalt fungerande umgängesvanor. Det går fint att sitta på Sveavägen 68, eller i något dystert kommunhus i Mjölby, och tro att alla fångar är precis som alla andra och behöver bara kärlek och omtanke, det är något annat i praktiken när man ställs mot det importerade slaskfolket och deras klankulturella värderingsramar, accentuerat av missbruk och grovt våld.

Om inte staten klarar av att förse vaktmanskapet med ordentliga ramar för våldsanvändning och tvång, så kommer de att skapa sådana ramar själva, för att ha en fungerande vardag i sitt arbete. Det säger sig självt. Om fångarna bara gör exakt som de blir tillsagda utan dröjsmål och slutar att bete sig som apor på zoo, så kan nog minst 95% av all våld och tvångsanvändning undgås.

Självklart borde man omgående plocka bort alla kärringar från anstalter för män också, det är ju nästan som att dingla en blodig biff framför ögonen på ett lejon och sedan bli förvånad när den hugger.
Citera
2024-04-11, 12:12
Medlem
Citat:
Det framgår i tråden att Kaliber pratat med 30 tidigare och nuvarande anställda. Flera tidigare fångar berättar också att de blivit misshandlade. Dessutom har de pratat med anstaltschefen.

Om någon sugit kuk på någon intern framgår dock inte. Men du kanske har bättre koll på hur det fungerar att vara plit eller intagen? Berätta gärna.

Jag känner till ett antal som snaska kotte och därmed fått säga upp sig själva. Det är inte ovanligt utan upprepas gång efter annan. Kvinnor på dessa anstalter tycks bitvis ha svårt att tygla sina drifter.

Vad flera tidigare fångar uttrycker tar iaf jag med en nypa salt.
Det intressanta är naturligtvis någon som faktisk jobbar där.
Citera
2024-04-11, 12:12
Medlem
Citat:
Om inte staten klarar av att förse vaktmanskapet med ordentliga ramar för våldsanvändning och tvång, så kommer de att skapa sådana ramar själva, för att ha en fungerande vardag i sitt arbete. Det säger sig självt.
Nej, det säger sig inte självt.

Hade det varit lite stake och någon form av professionalism hos de plitar som skapar egna regler så hade de gått den rätta vägen istället för att hitta på godtyckliga regler.
Citera
2024-04-11, 12:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Nej, det säger sig inte självt.

Hade det varit lite stake och någon form av professionalism hos de plitar som skapar egna regler så hade de gått den rätta vägen istället för att hitta på godtyckliga regler.

Du menar skriva ett brev till ledningen en gång i månaden i 32 år, utan resultat?

Nej, det fungerar inte så. Det är samma sak i polisiär eller militär verksamhet, där driftiga underofficerare eller lägre officerare helt enkelt tvingas ta beslut om olika åtgärder eller handlingsplaner när deras ledningsorgan är förlamade av olika skäl.

Man kan inte bara låta internerna löpa amok och styra sin egen vardag hur som helst bara för att ledningen av kriminalvårdsmyndigheten inte förstår vad vaktmanskapet behöver för befogenheter eller förmågor.
Citera
2024-04-11, 12:17
Medlem
Citat:
Jag känner till ett antal som snaska kotte och därmed fått säga upp sig själva. Det är inte ovanligt utan upprepas gång efter annan. Kvinnor på dessa anstalter tycks bitvis ha svårt att tygla sina drifter.
Okej, jag tror dig. Jag har inga sådana kvinnor eller män i min bekantskapskrets som jag kan fråga.

Men menar du att de som sugit av interner skulle ljuga om vad deras kollegor gör? Varför då? För mig känns det som att då kanske skulle råka fokusera på det de har gjort eller gör istället.
Citat:
Vad flera tidigare fångar uttrycker tar iaf jag med en nypa salt.
Det intressanta är naturligtvis någon som faktisk jobbar där.
Läste du inlägget där jag skrev vilka Kaliber pratat med?
Citera
2024-04-11, 12:24
Medlem
Citat:
Det är inte så jävla enkelt, plitarna sysslar med systematiska provokationer och det är inte så att det är värt att anlita någon på utsidan för att utföra något. Detta sker mot alla intagna. Små miniprovokationer varje dag från alla plitar blir till slut väldigt extremt påfrestande. Man kan heller inte skicka torpeder på varenda jävla plit, det är liksom inte praktiskt genomförbart. Sedan flyttas intagna runt hela tiden, man är sällan mer än några månader på samma avdelning, så även om man har några plitar som man ska planera ett attentat mot så brukar man oftast skita i det efter några veckor på ny avdelning.

Men med det sagt så är jag förvånad att plitarna inte blir mer attackerade på utsidan, särskilt av folk som sitter av kortare straff under ett år

Det kommer att komma. För väldigt många år sen va det en plit som mobbade intagna på asptuna anstalten utanför Sthlm. Som dom sköt av knäna på utanför grinden till anstalten. Om jag minns rätt! Men som sagt det va över 20 år sen. Men lita på att snart kommer nån plit reta fel person. Idag skjuts det överallt. Och plitarnas namn och adresser är lätt att få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in