Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Vad har du testat för något ifrån apoteket? Har du besökt läkare och fått något starkare utskrivet? Har du varit beredd att vänta i 4-6 månader innan resultat syns? Du verkar kugga allt vad läkemedel heter för att några salvor inte fungerar, Basiron som TS använt är en utmärkt medicin mot acne om man tillsammans tar någon antibiotika i form utav tabletter så man bekämpar detta på två håll. Hur kan du säga att INGET har fungerat som pantotensyra? Roaccutan skulle jag våga garantera fungera bättre än pantotensyra.
Differin och Aberela fick jag efter ett läkarbesök från apoteket. Först det ena, sedan när det inte funkade fick jag det andra. Riktigt sköna grejer att smörjan in på fejan, luktade bensin och sved i huden. Höll på med det i ca två år. Hjälpte det? Tja hade faktiskt några bra veckor, även några med mycket acneinflammerad hud. Läkemedlen hjälpte inte mot inflammeringen men höll finnarna på medelhög "nivå". Sedan blev huden uttorkad som satan. Så jag sket i preparaten. Vad hände då? Nja, inte precis försämring, men JA, jag kan erkänna att det inte behövde bero på att preparaten inte fungerade, jag började leva mer hälsosamt, jogga, dricka mycket vatten etc...
Grejen är att det blev riktigt illa för några månader sedan när jag började gå på gymmet, andra matvanor osv. Sen köpte jag Neutrogena, Niveastrips (manligt eller hur?) och en programvårdsserie från Garnier. Det funkade rätt bra, blev inte riktig mer försämring eftersom jag försölkte jogga etc...
Men nu för en månad sedan. Säg att jag hade rött+acne på kinderna och runt näsan. Sedan hörde jag om pantotensyran på Flashback. Har kört på 2 tabletter om dagen, (ej köpta på apoteket), nu såhär en månad senare har jag lite rött på högra kinden. I princip klämmer man en tiondel antal finnar i veckan jämfört med innan.
OK ni kanske tycker att jag är en fjant som låtit sig luras av företag eller skit som överdiver med sitt snack och blir lack för inget. Men grejen är att det_funkade_så_bra.
Använder inte ens ansiktistvål längre, kör vanlig tvål. Och som ni vet fakkas huden helt av festande (HÄR POSTAS INGEN KÄLLA

) men trots massivt studentfestande varje_jävla_vecka i sedan sommaren ser min hud bättre ut än innan.
Hade det varit så utan vitb5? Kommer jag aldrig veta.
Kan man få hjälp på apoteket som funkar? Säkert. Men det anser jag vara dyrare och ge för många biverkningar.
Grejen med vitb5 är också att den bara hjälper om man har en "viss" acne, dvs man saknar de de ämnen som metaboliserar talgen. Här kommer CoA-enzymet in och hjälper till.
Alla kan således inte få hjälp, har man annan acne så fungerar antagligen inte vitb5.
Så jag förstår att vissa avfärdar. Men källor eller inte, jag tycker definitivt att vitb5 ska testas! Inga biverkningar heller.
PS ursäktar för stavfel börjar bli trött...