2007-10-26, 12:22
Medlem
piratkaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trädpojke
NEJNEJEJEEJENJENEENJEE JENEEN JENEJEN JENEJNEJENEJNEJENJENEJNEJENJENEJNEJN

Köp B-vitaminpiller på Life för 100 kr. Du får typ 100st och de har 220mg i sig. De fixar dig ska du se, men var beredd på en utblommning första två veckorna, sedan försvinnar ALLA finnar.

Eller tja, det mesta av dem. B-vitamin säljs även som Pantotensyra, dock inte starkt nog på apoteket, gå till Life.

ACNE BEHANDLAS BÄST MED B-VITAMIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag är villig att sätta en fiktiv hundring på att du kommer bli nöjd och renhyad. B-vitamin hindrar talgproduktionen och en extra bonus är att acetylkolin bildas mha Pantotensyra/VitB, det är en basal signalsubstans i hjärnan som tja... man inte kan få nog av... typ...

PS sök på vitamin B på google och häpna!

Det finns typ 10 B-vitaminer... Det är B-5 som sänker taljproduktionen, inte alla b-vitaminer.

Edit: Jag hade själv lite finnar förut, sen köpte jag några burkar b-5 på internet och har käkat det sedan ett år tillbaka.
Nu käkar jag en tredjedels rekomenderad dos om dagen, vilket håller min hy rätt fin.
Citera
2007-10-26, 12:56
Medlem
watziis avatar
Enkel lösning? Sluta ät kolhydrater. Fungerade skitbra för mig.
Citera
2007-10-26, 16:44
Medlem
Digums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dr.tjock

Ja, jag vet vad det är......är inte helt tappad bakom vagnen.....

tänkte att om en 19 åring med acneproblematiksom bahandlas så diskutera denna behandling....jag sa INTE att jag sa att han skulle kräva behandling.

Om man lyfter denna fråga till dr. så tvingar man denne att tänka till samt utröna alla behandlingsalternativ innan.....således hamnar han under en kontrollerad behandling.

Så därför det svaret...så nu förstår du.
Okej, finns ju dock folk som får enstaka finnar och gråter sig till sömns för att de inte får roaccutan, "för det är det enda som hjälper..."
Citera
2007-10-27, 16:03
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piratkapten

Det finns typ 10 B-vitaminer... Det är B-5 som sänker taljproduktionen, inte alla b-vitaminer.

Edit: Jag hade själv lite finnar förut, sen köpte jag några burkar b-5 på internet och har käkat det sedan ett år tillbaka.
Nu käkar jag en tredjedels rekomenderad dos om dagen, vilket håller min hy rätt fin.

Dock skrev jag att det skulle vara pantotensyra som just precis är Vitb-5.
Kan ändå hålla med om att det är viktig tatt poängtera det för trådskaparen.

Citat:
Ursprungligen postat av Riktning

Det är rent ut sagt skitsnack och det vet jag av egna erfarenheter.

Mongo, om det hjälpt så jävla många och samtidigt är billigt och rensar huden helt så vafaan får du luft ifrån? Rent ut är inte mitt inägg skitsnack utan din brist på insikt i saken. Hade jag haft egna före och efterbilder skulle det fan räcka med bevis. Nästan helt ren hy bara efter ett par veckor, lite småacne som bara vägra försvinna på högra kinden man det är tja, ungefär 5% kvar av det totala.

Vill inte bräka, men tycker jävligt synd om trådskaparen som för höra din tolkning av mitt inlägg som skitsnack trots att det funger bättre än allt annat.

Att det inte fungerade för dig kan bero på för låg dosering eller felaktig Vitamin.
Ska ha PANTOTENSYRA 200 MG, kan köpas på Life.

TILL TRÅDSKAPAREN:
Prova Vit-B5 i en månad. Du kommer inte ångra det. Men se till att köpa rätt preparat FFS!
Citera
2007-10-27, 16:13
Medlem
Tompalizers avatar
Jag är lite skeptisk till alla dessa mediciner. Kanske för att jag har provat alla och inte varit nöjd med resultatet? (Inte Roaccutan, det vågar jag inte)

Jag hade väldiga problem med acne förut. Det var stora inflammationer och blodfyllda bölder blandat med vanliga finnar. När jag tröttnat på all verkningslös medicin (provade 5-10 olika grejer) fick jag upp ögonen för aha-syror, och började lära mig om hudvård.
Många människor använder inte ansiktstvätt, ansiktsvatten och dag/nattkräm. Med ansiktstvättar innehållandes aha- eller pha-syror rengörs huden på djupet, hindras uppkomsten av acne. Ansiktsvatten och ansiktskräm gör att huden andas och lever, vilket också motverkar acne. Någon gång i veckan kan man använda peeling (om du har rätt hudtyp för det). Efter att ha börjat med detta så har min acne försvunnit helt. Har trådskaparen provat detta?

En annan kul grej jag noterade under Hultsfredsfestivalen var att min hud aldrig sett bättre ut, trots att jag rökte, drack, åt dåligt och inte tvättade ansiktet nån gång. Tror starkt på utomhusluften, var ju ute tjugofyra timmar om dygnet. Ta promenader!
Citera
2007-10-28, 01:52
Medlem
MMysterys avatar
Citat:
TEXTTEXTTEXT

Källa på att b-vitamin fungerar bättre än någonting annat, tack. Det är tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om, mitt tips till TS är att inte lyssna på trädpojke.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompalizer
Jag är lite skeptisk till alla dessa mediciner. Kanske för att jag har provat alla och inte varit nöjd med resultatet? (Inte Roaccutan, det vågar jag inte)

Jag hade väldiga problem med acne förut. Det var stora inflammationer och blodfyllda bölder blandat med vanliga finnar. När jag tröttnat på all verkningslös medicin (provade 5-10 olika grejer) fick jag upp ögonen för aha-syror, och började lära mig om hudvård.
Många människor använder inte ansiktstvätt, ansiktsvatten och dag/nattkräm. Med ansiktstvättar innehållandes aha- eller pha-syror rengörs huden på djupet, hindras uppkomsten av acne. Ansiktsvatten och ansiktskräm gör att huden andas och lever, vilket också motverkar acne. Någon gång i veckan kan man använda peeling (om du har rätt hudtyp för det). Efter att ha börjat med detta så har min acne försvunnit helt. Har trådskaparen provat detta?

En annan kul grej jag noterade under Hultsfredsfestivalen var att min hud aldrig sett bättre ut, trots att jag rökte, drack, åt dåligt och inte tvättade ansiktet nån gång. Tror starkt på utomhusluften, var ju ute tjugofyra timmar om dygnet. Ta promenader!

Jag hoppas du också lärde dig att ansiktstvättar innehållande aha- syror måste ligga på huden mellan 30sek-1min för att verka effektivt. Får den inte tiden att ligga på huden under den här tiden hinner den inte tränga in i porerna och kan således inte fullfölja sin uppgift. Satsa på en ansiktskräm med ahasyra istället. Jag brukar avråda de flesta att köpa en ansiktstvätt med syror, de irriterar oftast bara om man ska låta dom vara effektiva.

Vad har du testat för olika behandlingar? Jag är glad att du slutligen hittat något som fungerar för dig.

Om jag ska få komma med min syn på saken skulle jag rekommendera TS att kontakta en husläkare. Deras jobb är att hjälpa sånna som dig. Benzyl Peroxide (basiron's verksamma ämne) är jättebra mot acne. Hur använder du din basiron? Tvättar du ansiktet med en ansiktstvätt innan och återfuktar du efter? Tidsintervall mellan de olika i sånna fall? Det är viktigt att du låter BP'et sjunka in i huden (vänta 10-15minuter) innan du återfuktar.

Låt en husläkare hjälpa dig. Det kommer börja med någon lokalbehandling och sen bli tablettform. Roaccutan är det bästa preparatet på marknaden, utan några som helst invändningar. Men oftast vill vi att du prövar på tetracykliner/tetralysal innan det är aktuellt. Jag vet vad jag pratar om.
Citera
2007-10-28, 11:05
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMystery
Källa på att b-vitamin fungerar bättre än någonting annat, tack. Det är tydligt att du inte har en aning om vad du pratar om, mitt tips till TS är att inte lyssna på trädpojke.

Innan du ger ut tips, din obildade piisråtta, kanske du ska låta mig komma med källor:

http://www.pantotensyra.se/?gclid=CN2mqIiosY8CFQ1DMAodtwobKw

Hade du tagit två sekunder och googlat "pantotensyra" så hade första länken som kommit upp handlat om Acne. Visserligen från ett företag som vill tjäna pengar på ungdomar med acne med likväl en källa. Fler källor:

http://www.vitaminb5.se/?gclid=CMHGhb-osY8CFQwdEgodJSDFOg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantotensyra
http://hem.passagen.se/janne1002/
http://www.akne.nu/pantotensyra.php (trycker du på länken så skickas du till ovan postad sida)

Amerikanska källor:

http://gmuntz.tripod.com/b5.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Pantothenic_acid (sök på acne)
http://www.acne.org/messageboard/index.php?showtopic=15341

Nu är det Din tur att stå till svars. Jag har postat länkarna EFTER att Du bad om det och hävdat att jag inte har aning om vad jag pratar om. Bara för att Du valde att inte ta mig på allvar betyder det inte att Du ska få ge ut tips och avfärda det som flera ungdomar kan hålla med om. Jag är inte här för att ändra åsikter, Din åsikt är Din åsikt, men ge fan i att ge ut tips när Du själv tydligen, med tanke på din kunskapsbrist i ämnet pantotensyra, inte har någon seriös aning om vad Du pratar om. Det är redan bevisat.

Mitt tips till TS är att LYSSA PÅ TRÄDPOJKE. Om du nu vill se resultat, spara pengar på preparat, spara pengar på kosmetika, inte torka ut huden med kemiska krämer, gå från kräm till kräm till kräm tills du ser resultat. Det är dock ditt val, jag säger bara att jag gjort som du, testat exempelvis Differin, Aberela, hudvårdsprogram från Garnier - den senare har funkat bra - men INGET har fungerat som pantotensyra. Brukade slösa pengar på ACO-sticks på Apoteket, nu behöver jag det inte mer.
Lycka till!
Citera
2007-10-28, 13:11
Medlem
MMysterys avatar
Citat:
Innan du ger ut tips, din obildade piisråtta, kanske du ska låta mig komma med källor:

http://www.pantotensyra.se/?gclid=CN2mqIiosY8CFQ1DMAodtwobKw

Hade du tagit två sekunder och googlat "pantotensyra" så hade första länken som kommit upp handlat om Acne. Visserligen från ett företag som vill tjäna pengar på ungdomar med acne med likväl en källa. Fler källor:

http://www.vitaminb5.se/?gclid=CMHGhb-osY8CFQwdEgodJSDFOg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pantotensyra
http://hem.passagen.se/janne1002/
http://www.akne.nu/pantotensyra.php (trycker du på länken så skickas du till ovan postad sida)

Amerikanska källor:

http://gmuntz.tripod.com/b5.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Pantothenic_acid (sök på acne)
http://www.acne.org/messageboard/index.php?showtopic=15341

Nu är det Din tur att stå till svars. Jag har postat länkarna EFTER att Du bad om det och hävdat att jag inte har aning om vad jag pratar om. Bara för att Du valde att inte ta mig på allvar betyder det inte att Du ska få ge ut tips och avfärda det som flera ungdomar kan hålla med om. Jag är inte här för att ändra åsikter, Din åsikt är Din åsikt, men ge fan i att ge ut tips när Du själv tydligen, med tanke på din kunskapsbrist i ämnet pantotensyra, inte har någon seriös aning om vad Du pratar om. Det är redan bevisat.

Mitt tips till TS är att LYSSA PÅ TRÄDPOJKE. Om du nu vill se resultat, spara pengar på preparat, spara pengar på kosmetika, inte torka ut huden med kemiska krämer, gå från kräm till kräm till kräm tills du ser resultat. Det är dock ditt val, jag säger bara att jag gjort som du, testat exempelvis Differin, Aberela, hudvårdsprogram från Garnier - den senare har funkat bra - men INGET har fungerat som pantotensyra. Brukade slösa pengar på ACO-sticks på Apoteket, nu behöver jag det inte mer.
Lycka till!

Jag vet inte vad du vill att jag ska stå till svars för.. Du hävdar att b-vitamin fungerar bättre än allt annat men trots det kommer du med skrattretande källor som är skrivna av företag som säljer produkten eller av helt vanliga privatpersoner. Vart finns studier som säger att b-vitamin är bättre än allt annat? Du måste studera källkritik och innebörden av det omgående. Det är uppenbart att du är alldeles för insnöad på b-vitamin för att kunna se något objektivt. Jag har aldrig påstått att pantotensyra är värdelöst, men kom inte och säg att det fungerar bättre än allt annat. Nog med offtopic, ta det via pm i sånna fall.
Citera
2007-10-28, 13:20
Medlem
roaders avatar
Citat:
[...]

Hur står det till med källkritiken egentligen.
Citera
2007-10-28, 17:20
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MMystery

Jag vet inte vad du vill att jag ska stå till svars för.. Du hävdar att b-vitamin fungerar bättre än allt annat men trots det kommer du med skrattretande källor som är skrivna av företag som säljer produkten eller av helt vanliga privatpersoner. Vart finns studier som säger att b-vitamin är bättre än allt annat? Du måste studera källkritik och innebörden av det omgående. Det är uppenbart att du är alldeles för insnöad på b-vitamin för att kunna se något objektivt. Jag har aldrig påstått att pantotensyra är värdelöst, men kom inte och säg att det fungerar bättre än allt annat. Nog med offtopic, ta det via pm i sånna fall.
OK:

Personen som kom på detta är Leung, här är hans studie:
http://www.vilantae.co.uk/medical_study.htm

http://www.buzzle.com/editorials/12-2-2005-82920.asp
Artikel om Leung's studier som inte försöker sälja någon produkt:
Herbs that are thought to help reduce inflammation and infection can be used for both male and female acne suffers. Echinacea, licorice, dandelion root, and burdock are all thought to contain properties that help with the above by killing bacteria. The herbs salvia and red peony are also used sometimes to help acne suffers improve their skins ability to heal.

Vitamin B5 also known as pantothenic acid is a commonly used vitamin to treat acne. It become widely popular after Dr. Leung a Hong Kong acne expert published a paper on its effectiveness. His paper was based on the theory that acne sufferers are deficient in vitamin B. The result is excess sebum production, the root cause of clogged hair follicles leading to acne. Dr Leung also tested his theory through a clinical trial where 100 acne suffers were given 10g of B5 daily, after six months Dr. Leung’s test group had a ninety percent success rate.

Detta är förövrigt inte OffTopic så diskussionen kan fortsätta, men det är inte lönt att hålla på så här och tjabba, det fattar jag också. Grejen är att TS ville ha svar på sin fråga på Flashback precis som jag ville för ungefär en månad sedan när min hud inte såg jättebra ut. Jag blev tipsad av någon om vitb5 och därför kom jag med mitt inlägg nu till TS. Dock avfärdades detta av vissa här helt enkelt. Så återigen:

Om det inte fungerat för Dig betyder det inte att Du ska avfärda det. Det fungerade mycket bra för mig. Och fungerar fortfarande bättre än något annat preparat, speciellt eftersom huden inte är fet/glansig längre som innan. Jag tycker definitivt att man ske ge det en chans.
Citera
2007-10-28, 19:48
Medlem
Digums avatar
Citat:
Blaha och massa länkar och text.

Lycka till!

Vad har du testat för något ifrån apoteket? Har du besökt läkare och fått något starkare utskrivet? Har du varit beredd att vänta i 4-6 månader innan resultat syns? Du verkar kugga allt vad läkemedel heter för att några salvor inte fungerar, Basiron som TS använt är en utmärkt medicin mot acne om man tillsammans tar någon antibiotika i form utav tabletter så man bekämpar detta på två håll. Hur kan du säga att INGET har fungerat som pantotensyra? Roaccutan skulle jag våga garantera fungera bättre än pantotensyra.
Citera
2007-10-28, 21:39
Medlem
Trädpojkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Digum
Vad har du testat för något ifrån apoteket? Har du besökt läkare och fått något starkare utskrivet? Har du varit beredd att vänta i 4-6 månader innan resultat syns? Du verkar kugga allt vad läkemedel heter för att några salvor inte fungerar, Basiron som TS använt är en utmärkt medicin mot acne om man tillsammans tar någon antibiotika i form utav tabletter så man bekämpar detta på två håll. Hur kan du säga att INGET har fungerat som pantotensyra? Roaccutan skulle jag våga garantera fungera bättre än pantotensyra.
Differin och Aberela fick jag efter ett läkarbesök från apoteket. Först det ena, sedan när det inte funkade fick jag det andra. Riktigt sköna grejer att smörjan in på fejan, luktade bensin och sved i huden. Höll på med det i ca två år. Hjälpte det? Tja hade faktiskt några bra veckor, även några med mycket acneinflammerad hud. Läkemedlen hjälpte inte mot inflammeringen men höll finnarna på medelhög "nivå". Sedan blev huden uttorkad som satan. Så jag sket i preparaten. Vad hände då? Nja, inte precis försämring, men JA, jag kan erkänna att det inte behövde bero på att preparaten inte fungerade, jag började leva mer hälsosamt, jogga, dricka mycket vatten etc...

Grejen är att det blev riktigt illa för några månader sedan när jag började gå på gymmet, andra matvanor osv. Sen köpte jag Neutrogena, Niveastrips (manligt eller hur?) och en programvårdsserie från Garnier. Det funkade rätt bra, blev inte riktig mer försämring eftersom jag försölkte jogga etc...

Men nu för en månad sedan. Säg att jag hade rött+acne på kinderna och runt näsan. Sedan hörde jag om pantotensyran på Flashback. Har kört på 2 tabletter om dagen, (ej köpta på apoteket), nu såhär en månad senare har jag lite rött på högra kinden. I princip klämmer man en tiondel antal finnar i veckan jämfört med innan.

OK ni kanske tycker att jag är en fjant som låtit sig luras av företag eller skit som överdiver med sitt snack och blir lack för inget. Men grejen är att det_funkade_så_bra.
Använder inte ens ansiktistvål längre, kör vanlig tvål. Och som ni vet fakkas huden helt av festande (HÄR POSTAS INGEN KÄLLA ) men trots massivt studentfestande varje_jävla_vecka i sedan sommaren ser min hud bättre ut än innan.
Hade det varit så utan vitb5? Kommer jag aldrig veta.
Kan man få hjälp på apoteket som funkar? Säkert. Men det anser jag vara dyrare och ge för många biverkningar.

Grejen med vitb5 är också att den bara hjälper om man har en "viss" acne, dvs man saknar de de ämnen som metaboliserar talgen. Här kommer CoA-enzymet in och hjälper till.
Alla kan således inte få hjälp, har man annan acne så fungerar antagligen inte vitb5.

Så jag förstår att vissa avfärdar. Men källor eller inte, jag tycker definitivt att vitb5 ska testas! Inga biverkningar heller.

PS ursäktar för stavfel börjar bli trött...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in