2024-04-08, 22:10
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FernandoFisring
Det stämmer. Så länge materialet finns uppe för allmän beskådan kan den som känner sig förtalad stämma dumpen. Nån preskriptionstid blir inte aktuell förens det inte länge sprids uppgifter där någon pekas ut som brottslig eller klandervärdig i sitt levnadssätt. I det här fallet vill säga - så länge informationen som säger att en gädda är en gädda ligger uppe i dumpens blogg.
Det stämmer inte nej.
Citera
2024-04-08, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
Det kommer bli mycket intressant!
Men kan det på något sätt bli så att vi inte får rättegången? Kan stämningen ogillas? Kan de göra upp på andra sätt?

Det kan bli så att stämningen inte utfärdas (föga troligt, troligtvis utfärdar tingsrätten stämning inom en månad), eller avvisas någon gång under processen (inte heller troligt).

De kan förlikas när som helst privat, har parterna inte förlikats innan den muntliga förberedelsen är avklarad kommer rätten hålla förlikningsförhandlingar. Blir det ingen förlikning där så kommer man planera för en huvudförhandling vid senare datum, men även då så kan parterna när som helst välja att ingå en förlikning.
Citera
2024-04-08, 22:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tforka
Så fungerar det i vanliga brottmål, men för förtal fungerar det lite annorlunda.

Efter att den påstått förtalades sida har visat att det inte varit försvarligt att publicera uppgiften, så hamnar bevisbördan på den tilltalades sida.

https://lagen.nu/dom/nja/2014s808
Försvarlighetsundantaget innebär således att det föreligger en form av yttrandefrihet vid intressekollisioner (se prop. 1962:10 s. B 144 f.). För att det ska vara straffritt att lämna en nedsättande uppgift om någon räcker det inte att ämnet är angeläget och därför försvarligt. Uppgiften måste också vara sann. Bevisbördan ligger på den som lämnat uppgiften och är alltså omvänd i förhållande till vad som annars gäller i brottmål. Om uppgiften var osann eller det inte går att bevisa dess riktighet kan den som lämnat den undgå straffansvar genom att i stället visa att han eller hon haft skälig grund för den. Därmed avses att uppgiftslämnaren trott på uppgiften och vidtagit skäliga mått och steg för att kontrollera dess riktighet, dvs. kravet på skälig grund innefattar en undersökningsplikt (Axberger, a.a, s. 241). När det gäller såväl försvarlighetsprövningen som frågan om huruvida skälig grund för uppgiften förelegat ska bedömningen göras objektivt; gärningsmannens egen värdering är utan betydelse. Däremot ska bedömningen göras ur gärningsmannens synvinkel, dvs. utifrån den situation han eller hon befann sig i, som exempelvis tidspress, och de omständigheter som var bekanta för honom eller henne.
(Min fetning)
Dels har du den faktorn, och dessutom har du också att det där med att åklagaren har 100% av bevisbördan är nästan sant, men inte helt. Det är inte helt ovanligt med förklaringsbördor.

I RB 35:1 framgår att vi har fri bevisprövning, dvs det är upp till domstolen att värdera bevisen. Men framförallt har vi RB 35:4 där det specifikt står att det är domstolens jobb att avgöra vilken betydelse det ska ha om den tilltalade väljer att vara tyst.

Btw så kan du nog räkna med att bli kallad pedofilkramare av sunless nu. Det blir alla som på något litet sett ens antyder att det inte är 100% säkert att Sara blir frikänd.
Citera
2024-04-08, 22:14
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Det kan bli så att stämningen inte utfärdas (föga troligt, troligtvis utfärdar tingsrätten stämning inom en månad), eller avvisas någon gång under processen (inte heller troligt).

De kan förlikas när som helst privat, har parterna inte förlikats innan den muntliga förberedelsen är avklarad kommer rätten hålla förlikningsförhandlingar. Blir det ingen förlikning där så kommer man planera för en huvudförhandling vid senare datum, men även då så kan parterna när som helst välja att ingå en förlikning.
Tack för svar!
Citera
2024-04-08, 22:15
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Det var detta som spökade för mig och gjorde att jag trodde det var annorlunda här var det som står under punkt två, preskription vid allmänt åtal. https://lagen.nu/1991:1469#K7P3S1
tillhandahållande som avses i 1 kap. 4 § första stycket 2 a-c sex månader från när informationen inte längre tillhandahölls

Då hänger det lite på om det är grovt eller inte grovt, om det blir ont om tid eller ej för övriga att "Följa John"
Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun: pratar vi om publiceringen på Dumpen (som har utgivningsbevis och därför omfattas av YGL), eller pratar vi om publiceringar på exempelvis Dumpens Facebook-sida (som inte omfattas av YGL)?
Citera
2024-04-08, 22:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Dels har du den faktorn, och dessutom har du också att det där med att åklagaren har 100% av bevisbördan är nästan sant, men inte helt. Det är inte helt ovanligt med förklaringsbördor.

I RB 35:1 framgår att vi har fri bevisprövning, dvs det är upp till domstolen att värdera bevisen. Men framförallt har vi RB 35:4 där det specifikt står att det är domstolens jobb att avgöra vilken betydelse det ska ha om den tilltalade väljer att vara tyst.

Btw så kan du nog räkna med att bli kallad pedofilkramare av sunless nu. Det blir alla som på något litet sett ens antyder att det inte är 100% säkert att Sara blir frikänd.

Jag kramar gärna en pedofil, på villkor att han/hon håller sig från övergrepp mot barn och barnporr.

De lite mer kunniga här i tråden får gärna peka ut en rättskälla angående bevisbördan i förtalsmål som är bättre än den jag la upp.
Citera
2024-04-08, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun: pratar vi om publiceringen på Dumpen (som har utgivningsbevis och därför omfattas av YGL), eller pratar vi om publiceringar på exempelvis Dumpens Facebook-sida (som inte omfattas av YGL)?

Jag är främst intresserad av publiceringar på hemsidan med utgivningsbevis.
Citera
2024-04-08, 22:24
Medlem
FernandoFisrings avatar
Citat:
Jag tror du bör ta diseuses inlägg i beaktning, normalt ses förtal som ett icke-perdurerande brott. Det som gäller för allmänt åtal är ett undantag.

My bad och det stämmer att diseuses kan ha rätt om preskriptionstiden här. I fallet hen länkade till verkar det handla om en bild som den tilltalade hade lagt upp och delat vid ett tillfälle. Därför bedömdes spridningen till ett speciellt datum, eftersom den som lagt upp bilden inte ansågs ha kontroll över spridningen efter dagen som den las upp och delades. Om vi leker med tanken att dumpen publicerar en gädda, och sen några månader senare gör ett nytt ”glöm inte bort den här snuskgubben”’-inlägg om samma gädda igen och på nytt sprider uppgifter som kan vara till grund för förtal kan vi dock hamna i en annan situation. Det finns inget som säger att du inte kan förtala samma person två gånger.
Senast redigerad av FernandoFisring 2024-04-08 kl. 22:31.
Citera
2024-04-08, 22:41
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Dumpen har inte kallat någon våldtäktsman, men allt sex med barn är våldtäkt, och därför är det korrekt att säga att männen har kommit för att våldta ett barn.

Citat:
Ursprungligen postat av Bensinlukt
Tycker du inte att generaliseringen av våldtäkt av barn förminskar allvaret hos barnen som på riktigt blivit våldtagna?
För du gör ingen skillnad på ett barn som dragits in i ett buskage och blivit utsatt för motvillig vaginal penetrering och ett barn som tjatat sig till gubbkuk för att hon tyckte gubben var "så fiiiin".

Jag talar om lagstiftningen. Sex med barn = våldtäkt, det finns liksom inget mellanting. Sedan kan den våldtäkten vara grov eller mindre grov.
Citera
2024-04-08, 22:44
Medlem
Lesslers avatar
Citat:
Jag kramar gärna en pedofil, på villkor att han/hon håller sig från övergrepp mot barn och barnporr.

De lite mer kunniga här i tråden får gärna peka ut en rättskälla angående bevisbördan i förtalsmål som är bättre än den jag la upp.

Då krävs förmåga att trolla fram en kanin ur lagboken - och inte ens det skulle hjälpa: Av ordalydelsen i förtalsstadgandet följer att Sara Nilsson bär bevisbördan för sanning/skälig grund i det här målet.
Citera
2024-04-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Jag talar om lagstiftningen. Sex med barn = våldtäkt, det finns liksom inget mellanting. Sedan kan den våldtäkten vara grov eller mindre grov.
Det finns inget mellanting? Men den kan vara grov eller mindre grov. Glasklart!
Citera
2024-04-08, 22:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lessler
Då krävs förmåga att trolla fram en kanin ur lagboken - och inte ens det skulle hjälpa: Av ordalydelsen i förtalsstadgandet följer att Sara Nilsson bär bevisbördan för sanning/skälig grund i det här målet.

Tackar! Nu hittade jag.

BrB:
[K5]1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

[S2]Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.
Min feting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in